Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس 24: جهان فولاد سیرجان از جمله واحد های فرعی معدنی صنعتی گل گهر ( درصد مالکیت 51.8% ) بوده که سهام شرکت با نماد فجهان در بازار اول فرابورس معامله می شود. نمودار سهم اخیرا یک رالی صعودی پرقدرت 180% را به پایان رسانده و هم اکنون در فاز استراحتی به سر می برد.

افزایش سرمایه فجهان

بورس24 : جهان فولاد سیرجان از جمله واحد های فرعی معدنی صنعتی گل گهر ( درصد مالکیت 51.8% ) بوده که سهام شرکت با نماد "فجهان" در بازار اول فرابورس معامله می شود. نمودار سهم اخیرا یک رالی صعودی پرقدرت 180% را به پایان رسانده و هم اکنون در فاز استراحتی به سر می برد.
این واحد ممتاز فولادی با سرمایه اسمی 7.5 همتی ، ارزش بازاری معادل 33.2 هزار میلیارد تومان دارد. اخیرا تیم مدیریتی شرکت پیشنهاد افزایش سرمایه ( Capital Raising  ) به میزان 46% از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران را به حسابرس قانونی ارائه کرده است.
هدف هیات مدیره از این اقدام ، تامین مخارج سرمایه ای ( Capital Expenditure  ) و تزریق 3.5 هزار میلیارد تومان منابع حاصل از افزایش سرمایه به پروژه های توسعه ای در دست اجرا عنوان شده است. در حال حاضر 2 طرح توسعه تولید آهن اسفنجی به شرح زیر در این غول فولادی با هدف استفاده از گندله تولیدی در شرکت مادر یعنی معدنی صنعتی گل گهر ، در حال پیشرفت است و منابع حاصل از افزایش سرمایه در این پروژه ها تمرکز خواهد یافت :
1)    احداث واحد احیای مستقیم شماره 2 با ظرفیت تولید 1.05 میلیون تن آهن اسفنجی در سال ( بهره برداری در فروردین 1403 )
2)    احداث احیای مستقیم مگامدول با ظرفیت 1.76 میلیون تن آهن اسفنجی در سال ( بهره برداری در مهر 1403 )

نکته قابل توجه آن است که اگر افزایش سرمایه انجام نشود ، به دلیل پرداخت مطالبات سهامداران و خروج منابع از شرکت ، سرمایه ی لازم برای پیشبرد پروژه ها تامین نشده و پروژه های مذکور با تاخیر 18 ماهه نسبت به تاریخ های ذکر شده تکمیل خواهند شد ؛ یعنی پروژه احیای مستقیم شماره 2 در مهر 1404 و پروژه احیای مگامدول در فروردین 1405 به بهره برداری خواهند رسید.
پروژه تولید آهن اسفنجی در جهان فولاد سیرجان از چند منظر دارای مزیت رقابتی بنیادی نسبت به رقبا است ؛ نخست آنکه به جهت نزدیکی به بزرگترین مجموعه تولید گندله در خاورمیانه ( معدنی صنعتی گل گهر ) مشکلی از بابت تامین ماده مستقیم اولیه وجود نخواهد داشت و علاوه بر آن ، زیرساخت های مورد نیاز پروژه از قبیل آب ، برق ، گاز ، دسترسی مناسب به جاده و راه آهن سراسری فراهم بوده و نیازی به سرمایه گذاری در این موارد نیست ، فلذا همین امر سبب کاهش بهای سرمایه گذاری های اولیه ، کوتاه تر شدن دوره بازگشت سرمایه و افزایش بازدهی پروژه ها نسبت به سایر رقبا می شود.
به صورت کلی بر اساس برآورد های انجام شده در تیر ماه 1402 ، برای تکمیل پروژه های فوق منابع مالی به ارزش 10.6 هزار میلیارد تومان نیاز است که نحوه تخصیص آن به شرح زیر بیان شده است:

ن

با عنایت به صورت های مالی پیش بینی شده ( Forecasted Financial Statements ) ، در میابیم که در صورت انجام افزایش سرمایه و تزریق منابع به پروژه های تولید آهن اسفنجی ، وضعیت عملیاتی و مالی بیزینس زیر و رو خواهد شد ؛ به گونه ای که مشابه آن در تعداد انگشت شماری از واحد های بورسی قابل رویت باشد.
پس از بهره برداری از طرح های مذکور ، آیتم های حیاتی صورت های مالی نظیردرآمد های عملیاتی ، سود های ناخالص ، عملیاتی و خالص و وجوه نقد حاصل از فعالیت های عملیاتی جان تازه ای خواهند گرفت. برای نمونه ، در صورت فعال شدن خطوط تولیدی این پروژه ها در دوره 1403 ، شاهد جامپ سنگین 3.1 برابری درآمد های عملیاتی از 15.6 به 48.7 هزار میلیارد تومان ( تنها ظرف مدت 1 سال در دوره 1403 ) خواهیم بود. روند تغییرات درآمد های عملیاتی این غول فولادی در صورت تصویب افزایش سرمایه به شرح زیر برآورد شده است:
( شایان ذکر است که برآورد های انجام شده بسیار خوشبینانه و کمال گرایانه نبوده و مبنای تهیه صورت های مالی پیش بینی شده ، عملکرد واقعی دوره 1401 بوده است ).

م

ضرورت انجام افزایش سرمایه آنجایی مشخص می شود که با تصویب این پیشنهاد ، در دوره 1403 شاهد جهش های چشمگیر حداقل سه برابری در مهم ترین آیتم های صورت سود و زیان ، یعنی سود ناخالص ، سود عملیاتی و سود خالص خواهیم بود. برای درک بهتر موضوع ، به نمودار زیر توجه فرمایید:

ح

شایان ذکر است که هدایت منابع مالی به سمت این پروژه ها مشکلی از بابت نقدینگی برای واحد تجاری ایجاد نخواهد کرد ؛ چرا که بر اساس صورت جریانات نقدی پیش بینی شده ، خالص وجوه نقد عملیاتی که بهترین معیار سلامت مالی و نقدینگی بیزینس است ، در سال های پیش رو روند صعودی قوی را به شرح زیر نشان می دهد. علاوه بر آن ، تیم مدیریتی این غول فولادی تزریق تسهیلات بانکی ارزان قیمت به ساختار مالی بیزینس را نیز در دستور کار خود قرار داده است که در پی این تصمیم شایسته ، نه تنها هزینه سرمایه واحد تجاری کمتر خواهد شد ؛ بلکه قدرت مالی سازمان نیز در سطح مطلوبی باقی خواهد ماند و ریسک مالی خاصی پیرامون فعالیت های بیزینس ایجاد نخواهد شد. برای نمونه در دوره 1402 دریافت 3.5 همت وام بانکی و برای دوره های بعدی تا سال 1406 ، دریافت سالانه 2 همت وام از سیستم بانکی در بودجه های مالی پیش بینی شده است.
ت

نکته نهایی آن است که صرفه اقتصادی و سودآوری طرح افزایش سرمایه و تزریق منابع به پروژه های مذکور از منظر معیار های اصلی بودجه بندی سرمایه ای یعنی نرخ بازده داخلی و خالص ارزش فعلی نیز تایید می شود. بدین صورت که با فرض نرخ تنزیل 28% ( Discount rate  ) ، نرخ بازده داخلی پروژه ها 33.32% محاسبه شده که به معنای به صرفه بودن پروژه ها است.  علاوه بر آن ،  عدد مثبت 769 میلیاردی خالص ارزش فعلی پروژه ها  ) Net Present Value  ) نیز مهر تایید دیگری بر صرفه اقتصادی پروژه های فوق الذکر است. همچنین دوره بازگشت سرمایه ( Payback Period  ) این دو طرح نیز 3 سال و 4 ماه برآورد شده که با توجه به مقیاس و ارزش افزوده آن ، کاملا اقتصادی به نظر می رسد.  
در تاریخ نگارش این مقاله اهم اطلاعات تابلوی سهم به شرح زیر است:
قیمت پایانی : 4.437 ریال    
ارزش بازار : 332.775 میلیارد ریال
نسبت p/e : 10.88
نسبت  p/e گروه : 7.34
نسبت p/s : 2.08
نمودار قیمت سهم نیز به شرح زیر تحلیل شده است:
نمودار سهم پس از رالی صعودی پرقدرت 180% ، هم اکنون در فاز استراحت بوده و به منطقه حمایتی پرپتانسیلی از منظر تکنیکال رسیده است. این منطقه که در گذشته یک بار مانع حرکت صعودی قیمت شده بود ، در حال حاضر در نقش حمایت ظاهر شده  و به جهت تلاقی با میانگین متحرک بلندمدت 200 روزه ، سطح فیبوناچی 50% ، خط روند میان مدت ، احتمال نفوذ قیمت به سطوح پایین تر بسیار کم تلقی شده و بسیاری از تحلیل گران انتظار پایان اصلاح و آغاز مجدد حرکت صعودی را دارند.
در سناریو صعودی نیز ، نخستین منطقه مقاومتی ، سقف حرکت قبلی یعنی منطقه 550 – 560 تومان در نظر گرفته می شود

ن

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24