Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس 24: نفت ایرانول از واحد های پیشرو صنعت روانکار در کشور بوده که همواره در بین فعالین بازار سرمایه به عنوان یک نماد ارزنده و بنیادی کم ریسک شناخته شده و با توجه به کارنامه عملکردی ممتاز در سنوات گذشته ، یک سرمایه گذاری بسیار امن محسوب می شود.

نتیجه مدیریت درآمد و کنترل های اثر بخش در «شرانل»

بورس24 : نفت ایرانول از واحد های پیشرو صنعت روانکار در کشور بوده که همواره در بین فعالین بازار سرمایه به عنوان یک نماد ارزنده و بنیادی کم ریسک شناخته شده و با توجه به کارنامه عملکردی ممتاز در سنوات گذشته ، یک سرمایه گذاری بسیار امن محسوب می شود. نمودار قیمتی این واحد بورسی نیز در یک سال گذشته دنباله رو تغییرات و دستاورد های مثبت بنیادی و عملیاتی شرکت بوده و تقریبا 140% سود سرمایه ( Capital Gain ) به سهامداران خود تقدیم کرده است. هم اکنون معاملات سهم در حوالی منطقه پرپتانسیل حمایتی در قیمت  8.100 تومان دنبال می شود.

طی سالیان اخیر ، اقتصاد کشور به دلیل مسایل سیاسی در سطح کلان ، درگیر رکود طولانی مدتی بوده و همین امر بسیاری از بنگاه های اقتصادی را از چرخه رقابتی خارج کرده است. در همین زمان ، مدیران با تجربه نفت ایرانول با اتخاذ تصمیمات اقتصادی و کارآمد ، حرکت روبه جلوی بیزینس را هموار کرده اند و رشد های سنگین و پیاپی اساسی ترین فاکتور های عملیاتی و مالی این غول روانکار گواه عملکرد فوق العاده تیم مدیریتی در سنوات گذشته است.

استراتژی های عملیاتی واحد تجاری در خصوص رشد پیوسته درآمد و کنترل اثربخش هزینه ها با کارآمدی بالایی در دوره های گذشته اجرایی شده و ثمره آن ، دستاورد های بنیادی بزرگی نظیر پرواز 516% سود ناخالص در سایه جهش سنگین 324% درآمد های عملیاتی ظرف 4 سال گذشته بوده است.

ح

ش1

تیم مدیریتی بسیاری از واحد های داخلی به دلیل جو متورم فضای اقتصاد کشور ، نسبت به کنترل هزینه های شرکت داری از خود ضعف های بسیاری نشان داده و همین امر به طور مستقیم بر حاشیه سود عملیاتی که از جمله نسبت های مهم سودآوری و سلامت عملیاتی بیزینس است ، تاثیر منفی قابل ملاحظه ای گذاشته است.  کادرتصمیم گیری و اجرایی این غول روغنی طی سال های گذشته کنترل اثربخش و مطلوبی بر یکی از مهمترین اجزای ساختار هزینه ای شرکت یعنی هزینه های اداری تشکیلاتی داشته و با این اقدام خود زمینه پرش 8.2 برابری سود عملیاتی را طی 4 سال گذشته به نحو احسن فراهم کرده است.

ن
هزینه های مالی از جمله خروجی های کمرشکن بنگاه های اقتصادی بوده که ماهانه و یا بعضا سالانه ، مبالغ هنگفت نقدینگی تحت این سرفصل از چرخه مالی واحد های تجاری خارج می شود. برگ برنده نفت ایرانول آنجایی رو می شود که در سنوات گذشته ، تیم مدیریتی این غول روغنی با ترکیب هوشمندانه و اقتصادی منابع مالی ، ساختار سرمایه بهینه ای چیده و در نتیجه هزینه های مالی زیادی به شرکت تحمیل نشده است.

علاوه بر ساختار سرمایه ، مدیریت نقدینگی نیز در این واحد ارزنده بورسی به نحو احسنی انجام شده و ظرف سه سال گذشته خالص وجوه نقد عملیاتی ( Net CGFO ) که کلیدی ترین فاکتور های سنجش قدرت نقدینگی سازمان است ، با رشد چشمگیر 130 برابری از 23 میلیارد به 3.03 هزار میلیارد تومان  در پایان سال 1401 رسیده است. نتیجه چنین تغییرات مثبت بنیادی به طور زنجیر وار در سایر بخش های عملیاتی بیزینس قابل رویت است ؛ برای نمونه با عنایت به اعداد مندرج در صورت مالی فصل بهار 1402 ،  نسبت جاری شرکت که بیانگر توانایی واحد تجاری در ایفای تعهدات مالی کوتاه مدت خود است ، عدد مطلوب 2.4 را نشان می دهد ، یعنی میزان دارایی های جاری 2.4 برابر بدهی های جاری است و در نتیجه ریسک مالی خاصی پیرامون فعالیت های بیزینس مشاهده نمی شود ،  و یا مثلا مانده  3.38 هزار میلیارد تومانی حساب سود انباشته از پتانسیل های سود آوری بالای این غول روغنی خبر می دهد ؛ چرا که در صورت به کارگیری این منبع و تزریق آن به عملیات جاری و یا سرمایه گذاری در طرح های توسعه سود آور ، نه تنها از کاهش ارزش ثروت سهامداران جلوگیری خواهد شد ؛ بلکه ظرفیت های عملیاتی و بنیادی این طلایه دار صنعت روانکار نیز زیرورو خواهد شد.

ماحصل عملکرد نهایی شرکت در 4 سال گذشته در سایه تغییرات مثبت مذکور ، روند صعودی پر قدرتی داشته است ؛ به گونه ای که از 302 میلیارد تومان در دوره 1398 با پرش سنگین 855% به 2.88 هزار میلیارد تومان در دوره 1401 رسیده است. با توجه کارنامه درخشان تیم مدیریتی ، انتظار می رود که همانند سنوات گذشته ، این واحد خوش آتیه جواب اعتماد سهامداران را با تداوم روند سودسازی و ارزش آفرینی خود بدهد.

س

گفتنی است که چنین دستاورد هایی در این غول روغنی تماما جنبه عملیاتی داشته و علاوه بر افزایش پیوسته تناژ تولید و فروش ، نرخ فروش محصولات اصلی شرکت نیز رشد قابل ملاحظه ای را ثبت کرده است. برای نمونه ، هر متر مکعب روغن پایه که 20% سبد درآمدی فصل بهار 1402  را تشکیل داده ، در این فصل به طور میانگین به نرخ 27.2 میلیون تومان در بازار داخل معامله شده که نسبت به دوره مشابه ( بهار 1401 ) تقریبا 2.8 میلیون تومان در هر مترمکعب افزایش یافته است. تغییرات قیمتی 5 گروه از محصولات شرکت طی سه سال اخیر به شرح زیر گردآوری شده است:
تغییرات نرخ داخلی روغن پایه ( میلیون تومان در هر مترمکعب ) :

ن

تغییرات نرخ صادراتی روغن پایه ( میلیون تومان در هر مترمکعب )  :

ن

تغییرات نرخ روغن موتور دیزلی ( میلیون تومان در هر مترمکعب ) : گفتنی است که نرخ فروش این محصول توسط سازمان حمایت از مصرف کنندگان تعیین می شود.

م

تغییرات نرخ روغن موتور بنزینی ( میلیون تومان در هر مترمکعب ) : نرخ فروش این محصول نیز توسط سازمان حمایت از مصرف کنندگان تعیین می شود.

م

تغییرات نرخ روغن موتور صنعتی ( میلیون تومان در هر مترمکعب ) :

م

تغییرات نرخ داخلی روغن های فرآیندی – اکسترکت ( میلیون تومان در هر مترمکعب ) :
9

تغییرات نرخ صادراتی روغن های فرآیندی – اکسترکت ( میلیون تومان در هر مترمکعب ) :

0

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24