Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس 24 : خانواده ها در دوره تورم فزاینده سال های اخیر برای بخشی از مخارج شان، تا جایی که توانستند میزان مصرف را کاهش دادند و به قول معروف از آنها فاکتور گرفتند. اما هزینه اجاره مسکن را نتوانستند حذف کنند چون مسکن‌ کالای جایگزین ندارد و محال است استفاده از آن غیرممکن شود.

افزایش زیرپوستی اجاره بهای مسکن

بورس24 : خانواده ها در دوره تورم فزاینده سال های اخیر برای بخشی از مخارج شان، تا جایی که توانستند میزان مصرف را کاهش دادند و به قول معروف از آنها فاکتور گرفتند.

اما هزینه اجاره مسکن را نتوانستند حذف کنند چون مسکن‌ کالای جایگزین ندارد و محال است استفاده از آن غیرممکن شود.

در نتیجه همین وجود تقاضا برای اجاره نشینی‌ و حتی افزایش آن در این سال ها، رشد اجاره بها نیز تشدید شده است.

کارشناسان اقتصادی به شاخص بورس می گویند در ۵ سال اخیر متوسط اجاره بهای مسکن حدودا ۱۰ برابر شده است. این در حالی است که قیمت سایر کالاها و خدمات مصرفی خانوارها ۶ برابر شده است.

بنابراین میزان رشد اجاره بها بیشتر از سایر کالاها و خدمات مورد نیاز زندگی افراد بوده است.سال گذشته تعداد خانوارهای مستاجر در کشور یک درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا کرد.

این افزایش تقاضا یکی از دلایل رشد اجاره بها آن هم به رغم عدم افزایش واحد مسکونی جدید در بازار اجاره بوده است.رکود تولید مسکن در سال های اخیر باعث شد میزان عرضه جدید به نصف سال های قبل از آن کاهش یابد.

بنابراین از یک سو کاهش عرضه و از سوی دیگر افزایش تقاضا دست به دست هم دادند تا اجاره بها رشد تندی تجربه کند.در ماه های اخیر نیز متوسط اجاره بها در کشور در هر ماه حدود ۳۸ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافت.این بدان معناست که قراردادهای اجاره نامه ۱۴۰۱ که امسال سررسید با رشد نزدیک به ۴۰ درصدی به مستاجران تحمیل شده است.

در بازار اجاره تهران برآوردها بیانگر آن است که متوسط اجاره بهای واحد مسکونی کوچک متراژ چیزی در حدود ۱۰ میلیون تومان شده است.
در شهرهای بزرگ نیز بین ۴ تا ۵ میلیون تومان در نوسان است.

کارشناسان اقتصادی یک دلیل اصلی رشد زیرپوستی اجاره بها را تورم بالا در جامعه عنوان می کنند که باعث شده مالکان برای از پس برآمدن رشد هزینه زندگی شان به افزایش اجاره بها به میزان بیشتر از تورم رو بیاورند.

برای همین است که میانگین رشد سالانه اجاره همواره از تورم بیشتر بوده است.رشد شدید قیمت مسکن عاملی شده برای آنکه زوج های جوان و جدید عمدتا به مستاجری روبیاورند.در پایین شهر تهران حداقل اجاره بها از مترمربعی ۱۸۰ هزار تومان شروع می شود.

در کل، تعداد فایل های اجاره مسکن در تهران کم است و حجم آن کمتر از تقاضای اجاره نشینی برآورد می شود.

منبع خبر: پایگاه خبری شاخص بورس

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24