Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

بورس 24: پتروشیمی بوعلی سینا ، نمادی که در سبد بلندمدت اکثر سرمایه گذاران بزرگ بازار به چشم می خورد ، از جمله بزرگترین تولید کنندگان مواد آروماتیکی نظیر بنزن ، پارازایلین و آرتوزایلین در کشور بوده که با سرمایه اسمی ( Registered Capital ) 1.4 همتی ، ارزش بازاری معادل 77.2 هزار میلیارد تومان دارد.

تغییر رویکرد کلیدی «بوعلی» برای ثبات جریان درآمدی شرکت

بورس24 : پتروشیمی بوعلی سینا ، نمادی که در سبد بلندمدت اکثر سرمایه گذاران بزرگ بازار به چشم می خورد ، از جمله بزرگترین تولید کنندگان مواد آروماتیکی نظیر بنزن ، پارازایلین و آرتوزایلین در کشور بوده که با سرمایه اسمی ( Registered Capital  ) 1.4 همتی ، ارزش بازاری معادل 77.2 هزار میلیارد تومان دارد. از اصلی ترین مزیت های رقابتی (Competetive Advantage ) این واحد خوش آتیه نسبت به رقبای صنعت ، می توان به تخصص بالای کادر مدیریتی در به کارگیری سیاست های اثربخش به منظور رشد درآمد ها و کنترل هزینه های عملیاتی و شرکت داری اشاره کرد ؛ بدین صورت که در بهار 1402 شاهد پرش بیش از سه رقمی ( 125% ) مهمترین فاکتور سلامت مالی و عملیاتی بیزینس ، یعنی سود عملیاتی هستیم. منشا چنین سودی ، کنترل قابل تحسین هزینه های تولیدی و عمومی اداری بوده ، به طوریکه هزینه های تولیدی نسبت به دوره مقایسه ای ، 16% بهبود یافته ، همچنین هزینه های عمومی اداری نیز تقریبا ثابت مانده است. چنین آماری ، آن هم در این فضای متورم محیط اقتصاد کشور (حداقل نرخ تورم 50% ) ، در تعداد انگشت شماری از واحد های بورسی قابل رویت بوده و مهر تاییدی برعملکرد عالی مدیریت در پاسداری از منابع سهامداران و ارزندگی بالای این مجموعه تولیدی است.
تبلور تصمیمات اقتصادی و بهینه تیم مدیریتی در بهبود های چشمگیر اساسی ترین فاکتور های عملیاتی بیزینس قابل رویت است ، برای مثال عایدی هر سهم سهامدارن در بهار1402 ، 275 تومان گزارش شده است که نه تنها از جامپ تقریبا 2 برابری نسبت به مقطع مشابه خبر می دهد ، بلکه قدرت بالای سود سازی این یکه تاز صنعت را نیز با پوشش تقریبا 50% سود سال مالی قبل تنها ظرف مدت 3 ماه به رخ رقبا می کشد.

خ
گزارش بی نظیر عملکرد مرداد ماه و اخبار پیرامون فعالیت های عملیاتی مبنی بر بازگشت برج های پارازایلین و آرتوزایلین به مدار تولید  در کنار وضعیت مطلوب نمودار قیمتی ، این سهم را به یکی از ارزنده ترین تکنوفاندامنتالی های بازار تبدیل کرده است.
این غول آروماتیکی در مرداد ماه 1402 ، به لحاظ بنیادی کارنامه خارق العاده ای از خود به نمایش گذاشته و با کسب 5.02 هزار میلیارد تومان درآمد از محل فروش داخلی و صادراتی موفق به ثبت قله جدید درآمدی در دوره 1402 شده است. با شناسایی این رکورد درآمدی ، ارزش تجمیعی درآمد های شرکت به رقم چشمگیر 18.8 هزار میلیارد تومان رسیده است. بر خلاف دوره 1401 ، در پنج ماهه ابتدایی دوره جاری ، بخش عمده محصولات شرکت به بازار های داخلی عرضه و تقریبا 65% معادل 12.2 هزار میلیارد تومان از سبد درآمدی 1402 در بازار داخل تحقق یافته است که نسبت به مقطع مقایسه ای از رشد 93% حکایت دارد. شایان ذکر است که درآمد مرداد 1402 نسبت به ماه مقایسه ای رشد قابل ملاحظه 600 میلیارد تومانی را نشان می دهد.
تیم مدیریتی شرکت پس از حادثه آتش سوزی برج پارازایلین و توقف تولید سه محصول استراتژیک آرتوزایلین ، پارازایلین و بنزن ، تغییر رویکرد قابل تحسینی داشته و تا پایان تعمیرات برج پارازایلین ، با هدف حفظ جایگاه شرکت در صنعت و ثبات جریانات درآمدی ، تولید و فروش محصول ریفرمیت را در اولویت قرار داد. این محصول که به نوعی فرشته نجات این واحد پتروشیمی بوده ، جایگاه بسیار ویژه ای در سبد درآمدی شرکت داشته و به جرئت می توان گفت که پتانسیل های سودآوری بیزینس را چندین برابر کرده است. برای نمونه  در 5 ماهه منتهی به مرداد 1402 ، در سایه جهش سنگین 8 برابری تناژ فروش داخلی ریفرمیت ، درآمد فروش داخلی این محصول جامپ فوق العاده 810% را ثبت کرده و 9.8 هزار میلیارد تومان نقدینگی به چرخه مالی بیزینس تزریق کرده  که مبین سهم 80% این محصول در سبد درآمد داخلی 5 ماهه است. گفتنی است که با عنایت به عملکرد فصل بهار ، حاشیه سود ناخالص این محصول 41% محاسبه شده است.
دیگر سیگنال مثبت و بنیادی این نماد ارزنده بازار سرمایه آن است که بر اساس اطلاعات مندرج در گزارش فعالیت هیات مدیره ، از ابتدای مهر ماه مجددا فرآیند تولید در برج های پارازایلین ، آرتوزایلین و بنزن آغاز خواهد شد. البته گفتنی است که در صورت تولید محصولات فوق ، ریفرمیت دیگر تولید نخواهد شد.
نمودار تکنیکالی سهم نیز در وضعیت بسیار مطلوبی قرار گرفته و به دنبال تغییرات مثبت بنیادی اخیر ، موفق به شکست کانال میان مدتی خود شده و در حال حرکت به سمت حد سود الگوی کانال یعنی منطقه 6.000 تومان است.

ت

با نگاهی به گذشته چارت در میابیم که پس از هر بار شکست الگوی کانال ، بازدهی خیره کننده ای نصیب سهامداران شده است:

خ

در تاریخ نگارش این مقاله ، اهم اطلاعات تابلوی سهم به شرح زیر است:
قیمت پایانی : 53.810 ریال
ارزش بازار : 77.2 هزار میلیارد تومان
نسبت p/e : 7.76
نسبت p/e  گروه : 7.05
نسبت p/s : 1.62

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24