Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس 24: بانک سینا از معدود نماد های بانکی سود ساز بازار سرمایه بوده که در دوره 3 ماهه منتهی به بهار 1402 به ازای هر سهم 174 ریال سود شناسایی کرده که این رقم از جهش چشمگیر 145% مهمترین معیار عملکرد مالی شرکت یعنی سود هر سهم حکایت دارد.

ثبت پرش های بی وقفه بانک سینا در کدال

بورس24 : بانک سینا از معدود نماد های بانکی سود ساز بازار سرمایه بوده که در دوره 3 ماهه منتهی به بهار 1402 به ازای هر سهم 174 ریال سود شناسایی کرده که این رقم از جهش چشمگیر 145% مهمترین معیار عملکرد مالی شرکت یعنی سود هر سهم حکایت دارد.

 این واحد ارزنده صنعت بانک با سرمایه اسمی 2.5 همتی ، ارزش بازاری (  Market Share ) معادل 9.1 هزار میلیارد تومان دارد. سهام این بانک بورسی ظرف 9 ماهه گذشته طی یک حرکت شارپ سنگین از حوالی 200 تومان به 600 تومان رسید و سود سرمایه سنگین 200% به سهامداران خود تقدیم کرد (  Capital Gain 200% ).

در وصف پتانسیل های بالای این بانک بنیادی می توان گفت که آخرین افزایش سرمایه بانک در سال 1399 از محل تجدید ارزیابی دارایی ها صورت گرفته است ؛ فلذا با انجام افزایش سرمایه مجدد از همین منبع ( Revaluation of Assets ) صورت های مالی شرکت زیر و رو خواهند شد. همچنین حساب سود انباشته نیز که مبین ثروت نهفته سهامداران در دل بیزینس است ، در انتهای خرداد 1402 مانده ای معادل 1.9 هزار میلیارد تومان را نشان می دهد. در صورت افزایش سرمایه از محل سود انباشته و تزریق این منابع به عملیات و هدایت آنها به طرح های توسعه ای در دست اجرا ، نه تنها موتور عملیاتی و در نتیجه سود سازی این واحد ممتاز بورسی جان تازه ای خواهد گرفت ، بلکه نسبت کفایت سرمایه بیزینس نیز بهبود خواهد یافت و علاوه بر آن ، از کاهش ارزش این منبع در برابر تورم نیز جلوگیری خواهد شد ( Time Value for Money )
وقتی صحبت از مدیریت و کنترل نقدینگی می شود ، بدون شک کادر مدیریتی بانک سینا نه تنها در میان واحد های صنعت بلکه در کشور نیز در جایگاه بسیار خوبی قرار گرفته است. در بهار 1402 ، اساسی ترین لازمه حفظ بقای سازمان یعنی نقدینگی در این واحد خوش آتیه بازار سرمایه بهبود قابل ملاحظه ای را نسبت به مقطع مقایسه ای نشان می دهد ؛ بدین صورت که وجوه نقد حاصل از فعالیت های عملیاتی در این مدت 3 ماهه با ثبت پرواز تقریبا 600% به حوالی 4 هزار میلیارد تومان رسیده است. چنین آماری مزیت رقابتی بسیار خاصی به بیزینس بخشیده است ؛ چرا که کادر مدیریتی قدرت مانور بسیار بالایی به منظور کنترل هر چه بهتر عملیات جاری و پیشبرد طرح های توسعه دارد. علاوه بر آن ، دسترسی به چنین نقدینگی ریسک مالی و عملیاتی پیرامون فعالیت های بیزینس را نیز به نحو چشمگیری کاهش می دهد.

همواره در اصول مدیریتی از حاکمیت شرکتی (  Corporate Governance ) به عنوان یک بحث بسیار مهم در اثربخشی عملیات یاد می شود ، چرا که اساسی ترین بخش های بیزینس نظیر ترکیب اعضای هیات مدیره ، کنترل های داخلی ، کمیته حسابرسی و ... از حاکمیت شرکتی منشا می گیرند. در رابطه با ترکیب اعضای هیات مدیره (  Balance of BOD ) مفاهمیم حاکمیت شرکتی به دو نکته کلیدی تاکید دارند :

1)    تفکیک مدیر عامل و رییس هیات مدیره به جهت نظارت بیشتر به کار مدیرعامل
2)    نظارت اعضای غیر موظف ( Non-Executive ) بر مسئولیت اعضای موظف با هدف اصلاح و بهبود عملیات
رعایت چنین اصولی نه تنها سلامت مالی و عملیاتی سازمان را افزایش داده و از بروز تقلب هایی نظیر تصویب پاداش ها و حقوق های غیر معقول برای مدیران جلوگیری می کند ، بلکه اعتماد سرمایه گذاران بالقوه و بالفعل را نیز به بیزینس جلب می کند. بررسی کادر مدیریتی بانک سینا از رعایت دقیق این اصل مهم حاکمیت شرکتی خبر می دهد.

عملکرد  5 ماهه این واحد ارزنده بورسی 4.51 هزار میلیارد تومان درآمد به همراه داشته که نسبت به مقطع مقایسه ای از جهش سنگین 1.24 همتی حکایت دارد. بر خلاف بسیاری از واحد های رقیب ، تراز عملکرد عملیاتی 5 ماهه بانک که از تفاوت درآمد تسهیلات ( 3.09 همت ) و هزینه سود سپرده ( 2.3 همت ) محاسبه می شود ، رقم مثبت 770 میلیارد تومان را نشان می دهد که مهر تاییدی بر حرکت شرکت در مسیر سود سازی و خلق ارزش و ثروت برای سهامداران است. گفتنی است که تراز عملکرد مرداد ماه واحد تجاری نیز مثبت 107 میلیارد تومان گزارش شده است.

2
همانند سایر بانک ها ، اصلی ترین مجرای درآمدی شرکت ، از محل اعطای تسهیلات حاصل می شود. در این مدت 5 ماهه ، مجموعا 3.09 هزار میلیارد تومان درآمد از محل تسهیلات اعطایی شناسایی شده که نسبت به مقطع مشابه رشد چشمگیر 580 میلیاردی را نشان می دهد. بخش اعظم این درآمد ، 2.4 همت معادل 80% ، از محل اعطای تسهیلات مرابحه حاصل شده است که نسبت به مدت مشابه از رشد سنگین 670 میلیاردی خبر می دهد. رشد این مجرای درآمدی خبر بسیار خوبی برای سهامداران شرکت است ؛ چرا که این مجرای درآمدی  78% از مجموع درآمد های مشاع سازمان را تشکیل می دهد.

گفتنی است که منابع سپرده گذاری شده بانک به نزد سایر بانک ها که به نوعی معیار قدرت مالی بانک است ، در انتهای مرداد 1402 با ثبت جامپ 3.2 برابری ، به میزان 5.3 همت افزایش یافته و به 7.8 هزار میلیارد تومان رسیده است. بخش اعظم این منابع در قالب سپرده های مدت دار ریالی در سایر بانک ها متمرکز شده است.

به دنبال جهش چشمگیر میزان منابع سپرده شده در سایر بانک ها ، درآمد سپرده گذاری بانک از محل این حساب با پرش سنگین 280% به 557 میلیارد تومان رسیده است که نوعی درآمد تکرار پذیر برای واحد تجاری محسوب می شود.

در ادامه رشد های بنیادی همه جانبه در این واحد ممتاز بورسی ، میزان منابع سرمایه گذاری شده بانک در اوراق بدهی که کم ریسک ترین نوع سرمایه گذاری شناخته می شود ( ریسک صفر ) ، در انتهای مرداد ماه به رقم 4.23 هزار میلیارد تومان رسیده است. مانده این حساب نسبت به مقطع مقایسه ای رشد قابل ملاحظه 1.43 همتی را نشان می دهد و در این سایه این رشد ، عایدی شرکت از این محل با رشد 140 میلیاردی نسبت به مدت مشابه به 391 میلیارد تومان رسیده است.

در تاریخ نگارش این گزارش ، اهم اطلاعات تابلوی سهم به شرح زیر است:

قیمت پایانی : 3.585 ریال
ارزش بازار : 9.1 هزار میلیارد تومان
نسبت P/E : 6.59
نسبت P/E گروه : 4.38

نمودار قیمت سهم نیز به شرح زیر تحلیل شده است :

سهم با شکست خط روند نزولی بلند مدت خود در آذر ماه سال گذشته ، طی یک جامپ پر قدرت ، گین تقریبا 200% نصیب سهامداران خود کرد. قیمت پس از رسیدن به منطقه 300 تومان با فشار خریداران رو به رو شده و موفق به شکست خط روند نزولی میان مدت خود شده است. هم اکنون سهم در حوالی منطقه 350 تومان در حال معامله بوده و با توجه به گزارشات مثبت عملکردی ، نفوذ سهم به زیر منطقه 300 تومان بعید به نظر می رسد.

در صورت تداوم حرکت رو به بالا ، منطقه 400 تومان نخستین پله سیو سود معامله گران خواهد بود.

ی

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24