Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

آخرین نرخ اعلامی محصولات درب کارخانه ای سایپا در مقایسه با قیمت خرداد ماه، به دلیل وجود آپشن های خاص حدودا از 6  تا 120 میلیون افزایش را شاهد شد.

آپشن هایی که قیمت کارخانه خودروهای سایپا را بالا برد

ندا فتاحی - بورس24 : شورای رقابت پس از سه ماه برای نجات خودروسازان و ایجاد فضای رقابتی، نرخ جدید خودرو را با محصولات آپشن دار سایپا کلید زد.

از آنجایی که سیاست دولت، خروج خودرو سازان از زیان را با تولید یک میلیون و 700 دستگاه خودرو برای سال جاری هدف گذاری و افزایش 70 درصدی مد نظر قرار داده بود اما اقبال بازار در قالب اصلاح قیمت و کیفی سازی محصولات، افزایش نرخ بهارانه را به  10 الی 49 درصد محدود ساخت.

در این فاصله هرچند بازار خودرو ریزش و در برخی محصولات، ثبات قیمت را داشت اما معاملات داغ بود و آخرین نرخ رسمی اعلامی در خرداد ماه نیز به طور میانگین 30 درصد افزایش را تجربه کرد.

این موضوع باعث شد تا شورای رقابت علاوه بر حفظ نرخ های قدیم درصدد ایجاد ارزش افزوده در محصولات برای افزایش نرخ باشد تا سود و درآمد را همسو با افزایش نرخ تورم به سوی صنعت خودرو روانه سازد.

بنابراین در 21 شهریور قیمت فروش محاسباتی درب کارخانه شاهین اتومات حدود ۵۴۵ میلیون تومان، ساینا  ۲۷۳DAS  میلیون تومان، ساینا جی ایکس ۲۸۳ تومان، اطلس جی ۳۴۴ میلیون تومان، کوییک جی ایکس آر ۳۲۱ میلیون اعلام شد.

آپشن سازی برای افزایش نرخ

هرچند سیاست دولت برای سال جاری مهار تورم و رونق تولید است قائده صنعت خودرو ایران شکلی دیگر دارد، به طوری که افزایش نرخ منجر به تورم و ثبات آن نیز زیان تولید کننده را ایجاد می کند. از این روست که باید برای رونق تولید خودروسازی علاوه بر ثبات قیمت ها به سمت کیفی سازی و رقابتی شدن محصولات اقدام کرد.

این موضوع باعث شد تا نرخ پنج محصول سایپا به دلیل اعمال تغییرات و ارائه آپشن با افزایش روبه رو شود. هرچند از نظر مصرف کنندگان این تغییرات ارزش و بهای نرخ اعلامی را ندارد اما می تواند برای رونق بازار و تولید اثرگذار باشد.

سایناهای فول

با توجه بر اینکه ساینا S  در سال جاری از منظر بازار مورد توجه و مصرف قرار گرفته و استانداردهای جدید را نیز به دست آورده گزینه مناسب برای تغییر و افزاش نرخ به شمار می رود. از آنجایی که آخرین  قیمت رسمی این محصول در خرداد ماه ۲۴۸٫۶۹۴٫۰۰۰ تومان بود اما این خودروساز قیمت جدید ساینا S را حدود 255 میلیون اعلام کرد و حدوداً 6 میلیون افزایش را تجربه کرد.

البته ساینا S جدید مجهز به سیستم کنترل پایداری و کنترل شروع حرکت در سربالایی شده و ساینا GX که فول‌ترین تیپ دستی این خودرو است، ۲۸۳ میلیون و ۹۲ هزار تومان تعیین شد. این خودرو نمایشگر لمسی، دوربین دید عقب، موتور M15GSI و… را نسبت به مدل قبلی، اضافه دارد.

بر این اساس آپشن‌هایی که منجر به تولید ساینا DA-S شده ۲۵میلیون تومان به قیمت این خودرو اضافه کرده و ساینا GX نیز ۳۵ میلیون تومان گران‌تر از ساینا بنزینی به بازار عرضه می شود.

لاکچری خانواده کوییک

قیمت رسمی کوییک دنده‌ای نیز در خرداد 201میلیون تومان اعلام شد اما سایپا با برخی تغییرات کوییک321 GXR میلیون و 537هزار تومانی را به بازار روانه می سازد به طوری که این آپشن  نسبت به ارزان‌ترین مدل ۱۲۰ میلیون تومان و نسبت به گران‌ترین مدل کوییک ۵۳ میلیون تومان افزایش را تجربه کرد.

از سویی دیگر کوییک با گیربکس معمولی، کوییک S، کوییک R و کوییک اتوماتیک پلاس نیز بین ۱۶۶ تا ۲۷۵ میلیون تومان و شاهین ۳۶۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

همچنین قیمت کوییک GXR نیز ۳۲۱ میلیون و ۵۳۷ هزار تومان تعیین شد. این خودرو در واقع همان کوییک GX با بدنه‌ای دو رنگ است که قیمتی از سوی شورای رقابت در خرداد ماه برای این محصول مصوب نشده و بازار تعیین کننده نرخ آن بود.

شاهین و اطلس های جدید

در این تغییرات نرخ شاهین اتوماتیک CVT نیز ۵۴۵ میلیون و ۹۹۲ هزار تومان اعلام شد که آپشن‌هایی مانند نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی، کروز کنترل، محدود کننده سرعت، سامانه کنترل پایداری الکتریکی و سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی را دارد.

البته قیمت مصوب شاهین در خرداد ماه 425 میلیون و 166 هزار تومان بود.

 سایپا اطلس نمونه فیس لیفت و سایپا کوییک به صورت فول آپشن دنده دستی هاچ بک کراس، نیز با تغییراتی  به عنوان اطلس G   تولید و نرخ آن توسط شورای رقابت، ۳۴۴ میلیون و ۱۸۷ هزار تومان اعلام شد.  در این تیپ علاوه بر تمامی امکاناتی که در تیپ S وجود دارند، نمایشگر ۷ اینچی و دوربین دید عقب داشته و صندلی‌ها روکش چرم مصنوعی دارد.

یادآور می شود؛ بازار تابستان نسخه پایه دستی سایپا کوییک را با قیمتی در حدود ۵ درصد گران‌تر نسبت به کوییک R دنده‌ای با قیمت ۲۵۶ میلیون تومان در کارخانه، در حدود ۲۷۰ میلیون تومان قیمت گذاری کرد و  نسخه پایه اتوماتیک در حدود ۱۰ درصد گران‌تر از کوییک R پلاس اتوماتیک با قیمت ۳۳۸ در کارخانه و در حدود ۳۷۲ قیمت‌ گذاری شد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24