Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

سازمان بورس اوراق بهادار که عهده دار اجرای وظایف با اهمیت و تاثیرگذاری نظیر تدوین آیین نامه های مالی و سرمایه گذاری ، پذیرش و لغو پذیرش واحد های اقتصادی ، نظارت بر اطلاع رسانی و فرآیند افشای شرکت های پذیرفته شده و … است ، در گروه موسسات عمومی غیردولتی طبقه بندی شده است. از آنجایی سازمان نهادی غیردولتی بوده ، ردیف اعتباری خاصی در بودجه دولت نداشته ، فلذا موظف به تامین هزینه های جاری خود است.

چند نکته درباره صورت های مالی نهاد نظارتی بورس

بورس24 : سازمان بورس و اوراق بهادار که عهده دار اجرای وظایف با اهمیت و تاثیرگذاری نظیر تدوین آیین نامه های مالی و سرمایه گذاری ، پذیرش و لغو پذیرش واحد های اقتصادی ، نظارت بر اطلاع رسانی و فرآیند افشای شرکت های پذیرفته شده و … است ، در گروه موسسات عمومی غیردولتی طبقه بندی شده است. از آنجایی سازمان نهادی غیردولتی بوده ، ردیف اعتباری خاصی در بودجه دولت نداشته ، فلذا موظف به تامین هزینه های جاری خود است.

از جمله منابع درآمدی سازمان می توان به وجوه دریافتی از ناشران ، سرمایه گذاری در صندوق تثبیت، کارمزد معاملات اوراق بهادار و بورس کالا و بازار مشتقه و … اشاره کرد. بر اساس اعداد مندرج در صورت های مالی دوره 1401 ، مجموع درآمد های عملیاتی سازمان ، 1.4 هزار میلیارد تومان گزارش شده که از رشد 155 میلیاردی نسبت به مقطع مشابه حکایت دارد. گفتنی است که بخش اعظم این درآمد ها ، همانند دوره گذشته ، از محل کارمزد نظارت بر معاملات بورس اوراق بهادار و بورس کالا ( 791 میلیارد تومان معادل 56% درآمد کل ) و سرمایه گذاری در صندوق تثبیت ( 382 میلیارد تومان معادل 27% ) حاصل شده است.

در بررسی صورت وضعیت مالی ، رشد 1.77 هزار میلیاردی دارایی های غیر جاری ممکن توجه شما را جلب کند. این رقم نسبتا بزرگ مربوط به افزایش سرمایه گذاری سازمان در صندوق تثبیت بازار است ، به گونه ای که میزان سرمایه گذاری از 2.2 به 3.88 هزار میلیارد تومان رسیده که توجیه کننده افزایش میزان درآمد سازمان از این محل نیز می باشد. شایان ذکر است که از محل سپرده گذاری منابع مالی نزد بانک ها ، تقریبا 160 میلیارد تومان درآمد غیر عملیاتی شناسایی شده است. مانده حساب سپرده نزد بانک ها در انتهای دوره 1401 ، 445 میلیارد تومان گزارش شده است.

مجاری هزینه های عملیاتی عالی ترین نهاد بازار سرمایه در سه سر فصل پرسنلی ، اداری و استهلاک ( غیر نقدی ) طبقه بندی شده که هزینه های پرسنلی با سهم 66% در ساختار هزینه های نقدی ، اصلی ترین خروجی نقدی سازمان محسوب می شود. بخش عمده هزینه های پرسنلی را پرداختی های حقوق ، عیدی و پاداش تشکیل داده که عموما متاثر از نرخ حقوق تعیین شده توسط دولت است ؛ فلذا تغییرات این هزینه ها عملا خارج از کنترل سازمان است. در دوره 1401 ، مجموع حقوق پرداختی به 678 کارمند سازمان ، 81.2 میلیارد تومان گزارش شده که نسبت به مقطع مقایسه ای تقریبا 60% افزایش یافته است. علاوه بر آن ، تقریبا 80 میلیارد تومان عیدی ، پاداش و کارانه نیز به کادر اجرایی پرداخت شده که در مقایسه با دوره قبل ، تقریبا 70% رشد را نشان می دهد. گفتنی است که سازمان تسهیلات بانکی دریافت نکرده و خروجی از بابت هزینه های مالی در ساختار هزینه ها دیده نمی‌شود.

به لحاظ آمار های مالی ، فعالیت های عملیاتی سازمان در دوره 1401 نسبت به سال قبلی ، نه تنها بهتر نشده بلکه افت هم داشته است. در تایید ادعای فوق ، توجه فرمایید که :

1) سود عملیاتی ( مازاد درآمد بر هزینه های عملیاتی ) شرکت با کاهش تقریبا 50 میلیاردی از 865 میلیارد دوره قبلی به 816 میلیارد تومان رسیده است.

2) همچنین ، ماحصل کادر مدیریتی ، یعنی سود خالص ( مازاد درآمد بر هزینه خالص ) نیز از 924 به 869 میلیارد تومان تقلیل یافته است ( کاهش 55 میلیاردی ).

و اما ساختار سرمایه :

بدهی ها سهم بسیار ناچیزی در ساختار سرمایه سازمان داشته و از مجموع 5.84 هزار میلیارد تومان منابع مالی ، تنها 330 میلیارد تومان از محل بدهی ها تامین شده است و بخش عمده آن مربوط به سر فصل حساب های پرداختنی غیر تجاری ( 161 میلیارد ) است که بخش عمده آن ( 62 میلیارد تومان ) مربوط به بدهی به گروه سرمایه گذاری امید است. تقریبا به همین میزان ( 165 میلیارد تومان ) طلب در سر فصل دریافتنی های تجاری دارایی های جاری دیده می شود ، البته گفتنی است که فرآیند وصول مطالبات در سازمان بهبود چشمگیری داشته و مانده این سر فصل از 681 میلیارد ابتدای دوره به 165 میلیارد تومان کاهش یافته است. مانده حساب سود انباشته ( درآمد بر هزینه انباشته ) نیز 5.3 هزار میلیارد تومان گزارش شده است.

منبع خبر: شاخص بورس

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24