Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

طی 5 ماه اول امسال، بانک ها حدود 111 هزار میلیارد تومان انواع وام مسکن به خریداران و سازندگان پرداخت کردند.

چقدر وام مسکن پرداخت شد؟

بورس24 : طی 5 ماه اول امسال، بانک ها حدود 111 هزار میلیارد تومان انواع وام مسکن به خریداران و سازندگان پرداخت کردند.

آمار بانک مرکزی از روند پرداخت تسهیلات به بخش های مختلف اقتصاد بیانگر آن است که در 5 ماه اول سال جاری، کل تسهیلاتی که بانک های کشور به بخش های کشاورزی، صنعت و معدن، مسکن و ساختمان، بازرگانی، خدمات و سایر امورات پرداخت کردند رقمی معادل یک هزار و 786 همت بوده است.

مقایسه رقم کل تسهیلات پرداختی با تسهیلات بخش مسکن مشخص می کند در ماه های گذشته از سال جاری، کمتر از 6 درصد وام های به این بخش اختصاص پیدا کرده است.

طبق قانون جهش ملی تولید مسکن قرار بود حداقل 20 درصد از تسهیلات شبکه بانکی کشور نصیب بخش مسکن و ساختمان شود تا این بخش به عنوان موتور پیشران اقتصادی هم خودش رونق بگیرد و هم بخش های پیشین و پسین خود را به رونق بیاندازد.

اما نه تنها در سال جاری سهم مسکن از وام ها بسیار کمتر از هدف قانونی بوده که در سال های گذشته نیز همواره حدود 5 درصد از کل تسهیلات بانکی به بخش مسکن و ساختمان اختصاص پیدا کرد.

کارشناسان اقتصادی این موضوع را دلیل مشخصی از تداوم رکود بخش مسکن می دانند و معتقدند در همه جای دنیا، خریداران مسکن به جزء با وام بانکی قادر به صاحب خانه شدن نیستند.

در کشورهای اروپایی حدود 75 تا 80 درصد از هزینه خرید مسکن توسط وام بانکی یا همان تسهیلات رهنی پوشش داده می شود. در آمریکا نیز تا 90 درصد از این مبلغ، وام بلندمدت 30 ساله ارایه می شود.

این در حالی است که در بازار مسکن کشورمان، وام های خرید مسکن از یک سو حدود 20 درصد از هزینه خرید واحد مسکونی با قیمت میانگین را پوشش می دهد و از سوی دیگر دوره بازپرداخت این تسهیلات 12 تا 15 سال است که هم به لحاظ قدرت اثرگذاری و هم از بابت اقساط قابل مقایسه با وام های جهانی در این بخش نیست.

گزارش جدید بانک مرکزی از روند پرداخت تسهیلات به بخش های مختلف اقتصادی طی 5 ماه اول امسال حکایت از آن دارد که 33 هزار میلیارد تومان از 111 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداختی به بخش مسکن، برای خرید مسکن ارایه شده است.

این رقم نشان می دهد در این مدت، حدود 80 هزار فقره وام خرید مسکن به افراد پرداخت شده است. اگر مقیاس خرید و فروش های صورت گرفته در بازار کشوری معاملات مسکن طی همین 5 ماه را حدود 150 هزار فقره برآورد کنیم در این صورت نصف کسانی که در این مدت اقدام به خرید آپارتمان در شهرهای کشور کردند، از وام استفاده کرده اند؛ سهمی که در کشورهایی که تسهیلات خرید مسکن کارآ پرداخت می شود، بالای 80 درصد است.

این مقایسه بین بازار وام مسکن کشور با سایر کشورها گویای علت تدوام رکود مسکن از سال 98 تا کنون است.

در بازار مسکن کسانی که قصد صاحب خانه شدن دارند، قدرت تامین مالی برای خرید را ندارند. این مساله باعث شده است سازندگان مسکن نیز با حجمی از واحدهای مسکونی فروش نرفته روبرو شوند که در نهایت عاملی برای رکود تولید مسکن شده است.

طی سال های اخیر حجم تولیدات مسکن در کشور کمتر از نصف رقمی بوده است که در اوایل دهه 90 در این بازار ساخته و احداث شد.

در حال حاضر مبلغ وام خرید مسکن در تهران 400 میلیون تومان به صورت انفرادی است که 160 میلیون تومان نیز وام جعاله به آن تعلق می گیرد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24