Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

کیوان شیدانی مدیرعامل شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس در آستانه پذیره نویسی سهام این شرکت که در روز شنبه هشتم مهرماه برگزار می شود، درخصوص وضعیت این شرکت نکاتی را مطرح کرد.

هزار میلیارد تومان، پیش بینی سود 1403 «شگستر»

بورس24 : کیوان شیدانی مدیرعامل شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس در آستانه پذیره نویسی سهام این شرکت که در روز شنبه هشتم مهرماه برگزار می شود، درخصوص وضعیت این شرکت نکاتی را مطرح کرد. مهم ترین موارد مطرح شده توسط این مقام مسئول در «شگستر» به شرح زیر است:

*شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس با هدف دستیابی به بازار انرژی‌های تجدید پذیر، نو و سوخت‌های زیستی توسط سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران شکل گرفته است. در دنیای امروز که مصرف انرژی سطح بالایی را به خودش اختصاص داده است، با دو پدیده مواجه هستیم، هم بحث آلودگی هوا و هم  کاهش منابع سوخت‌ها و انرژی‌های فسیلی است. بنابراین بحث جایگاه انرژی‌های نو و انرژی‌های تجدید پذیر جایگاه ویژه‌ای را به خودش در دنیا اختصاص داده است و کشورها در این مورد برنامه‌ریزی‌های جدی دارند.

*خوشبختانه در کشور ما هم توجه جدی به این موضوع شده است. انرژی‌های نو و سوخت‌های تجدید پذیر دامنه گسترده‌ای دارند که یکی از مهمترین بخش‌های آن بحث بایو ‌اتانول است. بایو اتانول امروزه دنیا  در پالایشگاه‌ها به بنزین اضافه می‌شود برای اینکه  عدد اکتان بنزین را بالا ببرد و شرایط فنی  بهتر و بنزین استانداردی را تحویل بخش مصرف بدهد و آلودگی بسیار کم تری را در محیط زیست ایجاد کند.

*با این هدف شرکت گسترش زیست سبز زاگرس توسط سازمان گسترش فناوری صنایع ایران تاسیس شده است. این شرکت با کسب تکنولوژی روز دنیا دو زیست پالایشگاه در غرب کشور و در جنوب کشور در حال احداث است. زیست پالایشگاه اول در کرمانشاه است که ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. زیست پالایشگاه دوم در استان کهگیلویه و بویراحمد شهرستان باشت است که حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

*با توجه به فرصتی که پیش آمده و سازمان بورس برای تامین منابع ایجاد کرده است و منابع مالی پروژه‌هایی که در حال احداث هستند و جذابیت اقتصادی مناسب در بازار سرمایه دارند، این شرایط را ایجاد کرده که بتوانند از بازار سرمایه تامین منابع مالی کنند.

*سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با ۵۶ سال سابقه صنعتی ، صنایع بسیار زیاد و مختلفی را ایجاد کرده است. ستون فقرات صنعتی کشورمان را سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تشکیل داده است.  این طرح باتوجه به بازار بسیار گسترده‌ و  با توجه به تکنولوژی  روز دنیا و نیاز اساسی کشور پتانسیل صادراتی هم دارد.

*برای تکمیل ۲ طرحی که در حال احداث هستیم، سازمان بورس و شرکت بورس اوراق بهادار تهران  باتوجه به جذابیت‌ها و ریسک بسیار پایین این طرح را انتخاب کرده‌اند که وارد بازار سرمایه شود.

*این افزایش سرمایه قاعدتا ۱ بار انجام می‌شود، ۴۰۰ درصد از ۵۰۰ میلیارد تومان به 2500 میلیارد تومان است ولی ما بر اساس محاسبات بیزنس پلن‌مان مرحله دوم افزایش سرمایه را هم در دست داریم که از ۲۵۰۰ میلیارد تومان تا ۴۱۰۰ میلیارد تومان است.

*مرحله اول افزایش سرمایه مبنای قیمت‌گذاری سهم  و قیمت تئوریکی بوده که براساس NAV محاسبه شده است و به نظر می‌رسد که سود قابل ملاحظه‌ای را نصیب سهامداران کند. مرحله بعد هم به صورت پذیره نویسی، تا ۴۱۰۰ میلیارد تومان انجام می شود که از محل آورده نقدی سهامداران و سرمایه‌گذاران خواهد بود.

*فروش‌ داخلی و صادراتی  شرکت  از طریق بورس انرژی خواهد بود ، در فروش داخلی از طریق رینگ داخلی و فروش صادراتی‌مان از طریق رینگ بین‌الملل بورس انرژی خواهد بود.

*در خصوص بخش صادرات، با توجه به میزان متقاضیان خارجی، طبیعتا پس از تامین نیاز داخل و بازار داخلی صادرات را جدی پیگیری می‌کنیم.

*سود سال ۱۴۰۳ هم ناشی از سود عملیاتی و هم سرمایه گذاری و غیر عملیاتی است که معادل  ۱۰۰۰ میلیارد تومان پیش بینی می‌کنیم.

*پالایش و پخش متقاضی این است که ۵ درصد از سبد سوختی کشور را با بایو اتانول ممزوج کند و کیفیت بنزین را بالا‌تر ببرد. ما حداقل ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در روز مصرف می‌کنیم، ۵ درصد آن ۵ میلیون لیتر می‌شود. ظرفیت روزانه زیست پالایشگاه کرمانشاه ۲۰۰ هزار لیتر در روز است. بنابراین به صورت روزانه ۲۵ زیست پالایشگاه‌ها در کشور پتانسیل تولید دارند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24