Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در این نشست گفت: وظیفه اصلی سازمان، حمایت از حقوق سهامداران و...

برگزاری چهارمین نشست خبری رئیس سازمان بورس

بورس24 : چهارمین نشست خبری رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اصحاب رسانه برگزار شد. 

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در این نشست گفت: وظیفه اصلی سازمان، حمایت از حقوق سهامداران و سرمایه‌ گذاران و با هدف ساماندهی، حفظ و توسعه بازار کارا است. حمایت از حقوق سهامداران با تاکید بر منافع بلندمدت، ارتقای اثربخشی و کارایی نظام نظارتی، تسهیل‌گری در تامین مالی و تشکیل سرمایه و مدیریت ریسک از اهداف اصلی است. 

وی ادامه داد: در راستای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران، تنوع‌بخشی به روش‌های سرمایه‌گذاری از دو سال پیش سرعت بیشتری گرفته و انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری را در این دوره راه‌اندازی کردیم. سعی می‌کنیم عمق بیشتری به این مهم بدهیم. 

به گفته وی، همچنین توجه ویژه به ابزارهای سرمایه‌گذاری در مسکن از جمله صندوق‌های املاک و مستغلات، پیش فروش متری مسکن، گواهی سپرده کالایی در سیمان و فلزات و غیره از دیگر اقدامات بود. تا هفته آینده، جمع‌بندی نهایی در حوزه سلف مسکن انجام خواهد شد. در حال حاضر بورس کالا در حال بررسی گزینه‌ها و طرح‌ها است و فکر می‌کنیم یکی از بهترین ابزارها برای عرضه مسکن است. 

عشقی افزود: سه صندوق اهرمی، بخشی و تضمین تاکنون ۳۰هزار میلیارد تومان سرمایه جذب کرده‌اند و همچنان تقاضا برای راه‌اندازی این صندوق‌ها وجود دارد.همچنین افزایش کیفیت خدمات به سرمایه‌گذاران و رقابتی شدن نهادهای مالی با جهش در صدور مجوزها از جمله صدور مجوز کارگزاری پس از ۱۳ سال است. طی دو سال گذشته، ۲۰۶ مجوز نهاد مالی صادر شد.

وی گفت: تعداد نهادهای مالی فعال به بیش از هزار نهاد رسیده و‌ ۴۰۰ صندوق سرمایه‌گذاری داریم. روند صدور صندوق‌های سرمایه‌گذاری کماکان ادامه دارد. دو سال گذشته، صف طویلی از درخواست مجوز نهادهای مالی روی میز بود. در ابتدای کار حدود ۱۵۰ درخواست تشکیل سبدگردان روی میز بود که به اتمام رسید و به درخواست‌های جدید رسیدگی می‌کنیم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در راستای افزایش کیفیت خدمات به سرمایه‌گذاران، اتصال به درگاه صدور مجوزهای دولت نیز انجام شد. کسانی که بدهی مالیاتی داشتند، نمی‌توانستند درخواست مجوز بدهند که این قانون برداشته و تسهیل شد. 

وی ادامه داد: کاهش مدت زمان واریز سود سهامداران از هشت ماه به چهار ماه و واریز سودهای رسوبی از دیگر اقدامات در حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران بود. در سال ۱۴۰۱ سود سهام بیش از ۳۶ میلیون نفر واریز شد و در ۶ماهه اول سال جاری نیز سود سهام ۱۲ میلیون نفر به حساب آنها واریز شد.

وی گفت: طراحی نسل جدید الگوریتم‌ها و هشدارهای نظارتی با عنوان بورس باند از دیگر اقدامات سازمان بورس در ارتقای اثربخشی و کارایی نظام نظارتی بود. این طرح تمام فعالیت‌های معاملات برخط و معامله‌گران کارگزاری‌ها را به صورت آنلاین رصد می‌کند. چندین پرونده تخلف هم تشکیل و به آنها رسیدگی شد. بحث افشای مدیران نیز از دیگر اقدامات بود.

به گفته وی، اقدام دیگر در ارتقای اثربخشی و کارایی نظام نظارتی، افزایش نظارت مردمی و حمایت از گزارشگران ناهنجاری با عنوان سوت زنی و ارائه پاداش نقدی بیش از ۳۰۰ میلیون تومانی در اولین پاداش‌های پرداخت شده است. لاین جدید سوت زنی رسانه‌ها هم در حال اجرا است.

به گفته وی، از دیگر اقدامات در راستای ارتقای اثربخشی و کارایی نظام نظارتی، بازنگری دستورالعمل حاکمیت شرکتی و بست دامنه شمول آن برای کلیه ارکان و نهادها و ناشران بود.

این مقام ناظر سازمان بورس گفت: اقدام بعدی در راستای تسهیل‌گری تامین مالی، تشکیل سرمایه و مدیریت ریسک بود. پروژه سوخت سبز زاگرس به ارزش ۳۵۰۰ میلیارد تومان در نیمه ابتدایی اسفندماه در بورس پذیرنویسی شد که نمونه‌ای در این راستا است.

وی افزود: سال گذشته ۱۰۹ طرح به ارزش ۶۵۵ میلیارد تومان تامین مالی شد و امسال در ۶ ماه، ۸۰ طرح به ارزش ۸۸۵ میلیارد تومان تامین مالی شده است.علیرغم افزایش نرخ بهره سعی کردیم در بازار سرمایه روند انتشار اوراق بخصوص در شرکت‌های کوچک و متوسط را توسعه دهیم؛ به نحوی که انتشار اوراق ۱۰۰ میلیارد تومانی هم داشتیم. موافقت اصولی انتشار ۴۰۰ همت اوراق هم اخذ شده است. امیدواریم مجموع افزایش سرمایه و تامین مالی از طریق اوراق به ۷۵۰ همت برسد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: طرح نظارتی مبارزه با ناهنجاری‌های کلان در بازار سرمایه، احراز صلاحیت مدیران ناشران، تعیین تکلیف سهام متوفیان سهام عدالت، صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی، اوراق سلف مسکن و یا پیش فروش متری مسکن از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان بورس در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ است.

سامانه متوفیان سهام عدالت رونمایی می شود

به گفته وی، هفته اینده سامانه سهام متوفیان سهام عدالت که ۳.۵ میلیون نفر هستند، رونمایی خواهد شد. 

وی در خصوص ساز و کار برگزاری آنلاین مجامع گفت: باید در معاونت نظارت بر ناشران به صورت جدی رسیدگی شود. باید بحث پخش مجامع به صورت آنلاین را جدی‌تر کنیم. اگر مورد خاصی مدنظر هست، حتما به سازمان انتقال دهید. باید پلتفرمی باشد که قابلیت ذخیره داشته باشد.
بازار متعادل می‌ شود.

عشقی همچنین  در مورد  به وضعیت بازار گفت:  مثبت یا منفی بودن بازار در اختیار سازمان بورس نیست.  سازمان بورس باید ماموریت خود را به انجام رساند. از جمله رسیدگی به تخلفات یا توسعه ابزارها. شرایط فعلی پایدار نخواهد بود. در ماه‌های گذشته اعتماد سرمایه‌گذاران لطمه دید، اما اقداماتی صورت گرفته که امیدواریم به مرور این اعتماد به بازار بازگردد. این شرایط قطعا متعادل خواهد شد.

وی درخصوص پیش‌بینی فروش اوراق قرضه دولتی تا پایان سال و تعهدات دولت  افزود: عدد انتشار اوراق در بودجه مشخص است و به همان میزان منتشر می‌شود. اوراقی که در سال جاری سررسید می‌شود، تقریبا معادل همین عددی است که دولت منتشر می‌کند. بنابراین پیش‌بینی خاصی نمی‌شود. خریدار این اوراق عمدتا بانک‌ها و بیمه‌ها هستند. بنابراین انتطار داریم به میزان پیش‌بینی شده در بودجه منتشر شود.

برنامه ورود خودرو به بورس کالا؟! 

وی گفت: فعلا برنامه جدیدی برای عرضه خودروی جدید در بورس کالا نداریم و با توجه به سیاست کلی در حاکمیت مبنی بر کنترل التهاب در عرضه خودرو، عرضه در بورس کالا انجام شد. اما فعلا درخواستی برای عرضه در بورس کالا وجود ندارد. بنابراین این موضوع به شرکت‌های خودروساز واگذار شده است. برنامه شورای رقابت و دستورالعمل روند تعیین قیمت خودرو با همان فرمول پیش می‌رود تا زیان خودروسازان بیشتر نشود.

وی افزود:  در خصوص تجدید ارزیابی خودروسازها درخواستی از سمت خودروسازها و وزارت صمت رفته اما اطلاعی ندارم در چه مرحله‌ای است.

عشقی با اشاره به اینکه  افزایش سرمایه در بازار دو مرحله و بخشی در اختیار سازمان  ادامه داد: بخش دیگر در حیطه اداره ثبت سرکت‌ها است. ما در سازمان سعی کردیم سرعت را افزایش دهیم. طی یک هفته مجوز را صادر می‌کنیم. اقدام دیگر، بحث حق تقدم الکترونیک است. این بستر فراهم شده که به صورت الکترونیک انجام شود. بحث دیگر، کاهش زمان حق تقدم است.

وی گفت: به طور حتم در بازار به دنبال تامین مالی بخش واقعی اقتصاد هستیم. یک راه، دعوت مردم به معاملات است (همانند سال ۹۹) ،اما این کار  عده‌ای را جذب بازار کرد که تنها چند ماه روی خوش بازار را دیدند و بازار سال ۹۲ و ۹۴ را ندیدند. اگر بتوانیم بازار اولیه را تامین مالی کنیم، می‌توانیم بگوییم عملکردمان درست بوده است.

وی درخصوص بازارگردان دارا یکم و ارزش ذاتی فعلی  گفت:  یکی از مواردی که با آن مشکل پیدا کردیم، ساختار این دو صندوق دولتی است. موضوع بعدی، مشکل نقدینگی برای حمایت از سهام توسط بازارگردان بود. پیشنهاد شده بخشی از سهام پرتفوی آن بازاریابی و منابع نقدی تزریق شود. انتقاد به آن وارد است. همه چیز بستگی به عملکرد بازارگردان دارد. چون منافع بازارگردان در گرو تامین نقدینگی است.

عشقی افزود: به عنوان سازمان بورس نظرات خود را اعلام کرده و سعی می‌کنیم با برگزاری میز صنعت، مسائل و چالش‌ها را بشنویم و از بالاترین مراجع رسمی پیگیری کنیم. اما برخی نظرات شنیده نشده است. سعی کردیم درخصوص اصلاح تصمیمات هم فعالانه عمل کنیم.

قانون بازار اصلاح می‌ شود اما زمان‌ بر است 

وی افزود: طی دو سال گذشته، ۱۱۲ مجوز صندوق سرمایه‌گذاری صادر شده است. علاوه بر این، توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و توسعه صندوق‌های سهامی جزء سیاست‌های مدیریت جدید سازمان بوده است. هم‌زمان با صدور مجوزها باید نظارت‌ها هم افزایش یابد و اگر نهادهای مالی از الزامات تعیین شده خارج شدند، باید در مراجع قضایی به تخلفات آنها رسیدگی شود که سخت‌ترین آن لغو مجوز است. سال گذشته یک شرکت کارگزاری لغو مجوز شد. دو شرکت سبدگردان هم لغو مجوز دریافت کردند.

عشقی درخصوص اصلاح قانون بازار سرمایه گفت:  مجلس در ماه‌های پایانی خود به سر می‌برد و تعدد طرح‌ها نیز در مجلس زیاد است. با این وجود، اقدامات مربوط به اصلاح قانون بازار سرمایه تمام و از کمیسیون هم خارج شده و در هییت رئیسه و در انتظار دستور صحن قرار گرفته است.

عشقی گفت: چند پرونده برای برخی افراد و مدیران نهاد های مالی تشکیل شده که به هر دلیلی  از سمت خود کنار گذاشته شده امد،  گرچه از نظر قانونی به هر دلیلی مانند نواقصی مدارک و .... احراز صلاحیت نشده اند.

در ادامه عیوضلو، عضو هیات مدیره سازمان  گفت: لیست دارندگان اطلاعات نهانی و   مشکوکان براساس رفتار معاملاتی مشخص شده و لیست در اختیار دولت قرار گرفته تا توسط  دولت مشخص شود کدام یک از دارندگان امکان دسترسی به اطلاعات نهانی را داشته‌ اند. به محض پاسخگویی دولت این مهم اطلاع رسانی عمومی می‌ شود.

منبع خبر: بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24