Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

شرکت چه چیزی در چنته دارد؟

فولاد غدیر نی ریز ؛ در راه بازار سهام

بورس24 : فولاد غدیر نی ریز از جمله واحد های تابعه شرکت بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر ( مالکیت 65% ) بوده که در حرکت در مسیر تکمیل زنجیره ارزش فولاد است. در حال حاضر ، این مجموعه فولادی ظرفیت تولید 800 هزار تن آهن اسفنجی در سال را داشته و واحد فولاد سازی شرکت نیز در اردیبهشت 1402 وارد چرخه عملیاتی شده است. توجه فرمایید که پروژه های بعدی کادر مدیریتی ، تکمیل و بهره برداری واحد گندله سازی ( 2.5 میلیون تن ) و اجرای کامل انتقال آب از خلیج فارس است. نظر به آنکه آهن اسفنجی تولید شده در واحد احیا مستقیم این شرکت کیفیت مطلوبی داشته و از تقاضای بالایی در بازار برخوردار است ، بدون شک ، دیگر محصولات شرکت نیز جایگاه ویژه ای در بازار خواهند داشت.

جایگاه ضروری و با اهمیت صنعت فولاد در توسعه اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی کشور بر هیچ شخصی پوشیده نیست. از این رو در برنامه های توسعه دولتی ، احداث واحد های فولادی در نقاط مختلف کشور با هدف توسعه غیر متمرکز دیده شده و فولاد غدیر نی ریز نیز یکی از 7 طرح این برنامه است که وضعیت سود آوری بهتری نسبت به دیگر واحد های استانی داشته و در دوره 1401 بالاترین شاخص سود عملیاتی را از آن خود کرده است. در خصوص پیوستگی فعالیت های عملیاتی شرکت باید گفت که از زمان بهره برداری از کارخانه احیا مستقیم ، تولید آهن اسفنجی به صورت مستمرو مداوم ادامه داشته و وقفه ای در این فرآیند صورت نگرفته و با گذر زمان و تکمیل زنجیره ارزش فولاد ، ریسک تداوم فعالیت به کمترین حد خود خواهد رسید.

شایان ذکر است که سهامداران شرکت نیز در مجمع عمومی عادی دوره 1401 با تقسیم 105 تومان سود به ازای هر سهم موافقت کردند. گفتنی است که با توجه به ورود شرکت مادر (وکغدیر) به بازار سرمایه ، راه پذیرش شرکت های زیرمجموعه در بورس هموار شده و در حال حاضر ، فولاد غدیر نی ریز شرایط بسیار مناسبی برای ورود به بازار سرمایه دارد.

شرکت سرمایه اسمی 1.5 هزار میلیارد تومانی داشته و در دوره عملیاتی 6 ماهه منتهی به اسفند 1401 به ازای هر سهم 108 تومان سود ساخته است. چنین عددی دستاورد بنیادی بسیار خوبی برای شرکت تلقی می شود چرا که تمام سود دوره قبلی (102 تومان در سال مالی منتهی به شهریور 1401 ) ، تنها ظرف مدت 6 ماه پوشش داده شده است و همچنین عملکرد مدت مقایسه ای نیز 63 تومان سود به همراه داشته که گویای رشد 71% سود هر سهم نسبت به مقطع مقایسه ای است. ( سال مالی شرکت منتهی به شهریور است )

1

دیدگاه کادر مدیریتی به اهمیت دارایی های ثابت به عنوان محرک اصلی پیشرفت عملیاتی سازمان قابل تحسین است. در دوره 6 ماهه منتهی به اسفند 1401 ، مبلغ 613 میلیارد تومان از منابع در دسترس بیزینس جهت تحصیل دارایی های ثابت سرمایه گذاری شده است. رقمی که معادل 38% سود خالص 6 ماهه بیزینس بوده و نسبت به مقطع مقایسه ای ، بیش از 2.2 برابر افزایش یافته است.

در شرایطی که در صورت های مالی بسیاری از شرکت های بورسی ، به دلیل تورم محیط اقتصادی ، نظاره گر رشد های افسار گسیخته در سرفصل های مختلف هزینه و در نتیجه تاثیرات نامطلوب زنجیروار در سایر حساب های مهم نظیر سود ناخالص ، عملیاتی و خالص هستیم ؛  بدون شک ، کنترل بهینه هزینه های تولیدی نقش کلیدی در پیشرفت مالی و عملیاتی این مجموعه فولادی داشته است. بدین صورت که با وجود کسب 3.56 هزار میلیارد تومان درآمد عملیاتی ، بهای تمام شده فعالیت های تولیدی شرکت از 2.7  همت مقطع مقایسه ای به 2.17 هزار میلیارد تومان تقلیل یافته است ، تقریبا 520 میلیارد تومان صرفه جویی !

در مدت 6 ماهه منتهی به اسفند 1401 ، شرکت تقریبا 500 میلیارد تومان وام بانکی اخذ کرده است و همچنین در تزار نامه شرکت نیز ، سرفصل تسهیلات بانکی مانده 1.5 هزار میلیارد تومانی دارد ( 1 همت بلندمدت  و 546 میلیارد کوتاه مدت جاری ) . شایان ذکر است که استفاده از تسهیلات بانکی در محیط های متورم همواره بهترین روش تامین منابع مالی و پیشبرد طرح های توسعه ای است ، چرا که با گذر زمان و کاهش ارزش پول ، ارزش افزوده ایجاد شده از محل سرمایه گذاری این منابع به مراتب بیشتر از نرخ بهره بانکی خواهد بود. علاوه بر نکته مذکور ، هزینه مالی وام های بانکی نیز معاف از مالیات بوده و در نتیجه تراز نقدینگی شرکت نیز در اثر صرفه مالیاتی ایجاد شده ، بهبود پیدا خواهد کرد.

نتیجه گیری آنکه با توجه به آمار و ارقام منتشر شده در صورت های مالی و افق های پیش رو و طرح های در دست اجرا ، وضعیت بنیادی شرکت برای سرمایه گذاری بلندمدت مطلوب ارزیابی می شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24