Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

هفته سوم مهرماه برای اهالی بازار سرمایه بسیار سخت و دشوار بود اما دارندگان صندوق های طلا از آرامش و سود بیشتری بهره بردند.

پول نداری، طلا بخر!

بورس24 : در چند سال اخیر صندوق های طلای بورسی یکی از گزینه‌های جذاب سرمایه‌گذاری بوده اند.

با توجه به اینکه جذابیت سرمایه گذاری در طلا، عمری بیش از اختراع چرخ  دارد و زنان و مردان همواره ریسک های آن را برای اخذ سود تقبل کرده اند؛ اما در چند دهه گذشته روند سرمایه گذاری بر این کالا شکلی دیگر به خود گرفته و علم اقتصاد آن را به معادلات معاملاتی بورسی کشانده تا ریسک تقلب را کاهش داده و نقدشوندگی و امنیتش ارتقاء داده شود.

از این روست که از ابتدای سال جاری، ۱۱ صندوق فعال در حوزه طلا توانستند حجمی معادل ۷۱۶ میلیون و ۱۲۴ هزار و ۲۹ واحد به ارزش ۲ هزار و ۴۸۰ میلیارد تومان از معاملات صندوق های سرمایه گذاری را تا پایان شهریور ماه به خود اختصاص دهند.

قطعا بازدهی صندوق های طلا در ارتباط مستقیم با بازار طلا و ارز بوده و کسانی می توانند به این معاملات ورود پیدا کنند که توانایی ریسک نوسانات ارزش سکه و طلا را داشته و برای کسب سود نیز اختیاراتی به مدیر صندوق خود بدهند.

با توجه به قدرت طلا برای حفظ ارزش سرمایه در برابر تورم، قرار دادن این صندوق‌ها در سبد سرمایه‌گذاری گزینه مناسبی به شمار می رود و قانون خروج تمامی تخم مرغ ها از یک سبد نیز رعایت می شود.

سود از تورم داخلی و نرخ های جهانی

در ایران صندوق‌ سرمایه‌گذاری طلا (Gold Fund)، یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و قابل معامله (ETF) در بورس کالا بوده که عمده سرمایه خود را روی گواهی سپرده سکه طلا سرمایه‌گذاری می‌کند. یعنی هر صندوق‌ طلا حداقل ۷۰ درصد از دارایی خود را در خرید سکه طلا و مابقی را در اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری خواهد کرد و با توجه به وابستگی قیمت طلا به عوامل نرخ دلار و قیمت اونس جهانی، سرمایه‌گذاری غیرمستقیم بر نرخ ارز و طلای جهانی است و از آنجایی کارمزد معاملات فیزیکی طلا حدود ۱ تا ۲ درصد است و این میزان در صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا تنها ۰.۱۵ درصد به شمار می رود جذابیت سرمایه گذاری را بیشتر می کند.

امتیاز دیگر  معاملات طلا را می توان در ناچیز بودن سرمایه اولیه دانست. یعنی با 500 هزار تومان نیز  می‌شود وارد این بازار شد در حالیکه امروز برای خرید یک سکه طلا، باید نزدیک به 28 میلیون  تومان هزینه کرد.

سرمایه گذاری با 500 هزار تومان

نکته قابل تامل برای قانون خرید واحدهای صندوق های طلا، داشتن سرمایه ابتدایی 500 هزار تومان است. اگر شخصی قصد سرمایه‌گذاری در طلا را داشته باشد، باید برای هر گرم طلا مبلغی را تحت عنوان اجرت بپردازد. این مبلغ جدا از مبلغ ارزش هر گرم طلا بود و  برای خرید یک عدد سکه تمام بهار آزادی، سرمایه‌گذار باید 29 میلیون تومان  پرداخت کند در صورتی که با حداقل مبلغ ۵۰۰ هزار تومان می‌توان در صندوق‌ سرمایه‌گذاری طلا سرمایه‌گذاری کرد و حتی از مزایای این صندوق‌ها بهره برد و به تدریج سرمایه‌ی خود را افزایش داد.

الگوی طلایی سرمایه گذاری

هرچند صندوق ها سودآور هستند اما هر سرمایه گذاری به بازدهی منجر نخواهد شد و صندوق طلا نیز از این قاعده خارج نیست و هرچند خرید صندوق طلا یکی از روش های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس به حساب می‌آید اما نیاز به آموزش، بررسی معایب و مزایا دارد.

مزایایی همچون صفر بودن تقلب و کلاهبرداری به دلیل نظارت کارشناسان صندوق، ورود با سرمایه کم(500 هزار تومان)، امکان فروش بخش اندکی از دارایی‌های فرد به ارزش کمتر از یک سکه یا یک شمش طلا، انجام معامله بدون حضور فیزیکی، بازدهی متناسب با بازارفیزیکی و.... مزایای سرمایه گذاری در بازار طلایی بورس هستند.

البته نقدشوندگی بالا، امکان تخصیص ۱۰۰ درصد دارایی‌های صندوق به سکه و شمش طلا در زمان رونق بازار طلا، امکان تخصیص ۳۰ درصد دارایی‌های صندوق به اوراق بهادار با درآمد ثابت در زمان رکود بازار طلا، امکان استفاده از اوراق مشتقه طلا جهت پوشش ریسک نوسان قیمت طلا و سکه توسط مدیر صندوق، وجود  دامنه نوسان و عدم امکان افت قیمت صندوق طلا بیشتر از 10 درصد طی یک روز، معافیت مالیاتی، کارمزد پایین خرید و فروش از دیگر مزایای معاملات طلا در بورس محسوب می شود.

قابل ذکر است؛ روی دیگر سکه این نوع معاملات  نیز معایبی دارد؛ به طوری که  دامنه نوسان و عدم امکان رشد قیمت صندوق طلا بیش از ۱۰درصد  در یک روز، ضعف این صندوق ها به شمار می رود.

همچنین خریدار طلا این کالا را به صورت فیزیکی نخواهد داشت و چیدمان پرتفوی صندوق طلا نیز اختیاری نیست.

اما با این شرایط، سرمایه گذاران بسیاری هستند که از ساعت 12 تا 15 شنبه تا چهارشنبه و حتی در مرحله پیش گشایش سفارش خرید خود را وارد می کنند و طلای بورسی می خرند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24