Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

در هفته سوم مهر ماه، معادل ۹۸ درصد از حجم معاملات صندوق‌ها به دادوستد طلا اختصاص داشت که توسط 11 صندوق انجام شد.

ویژگی های یک صندوق طلای خوب

بورس24 : در هفته سوم مهر ماه، معادل ۹۸ درصد از حجم معاملات صندوق‌ها به دادوستد طلا اختصاص داشت که توسط 11 صندوق انجام شد.

درچند  سال اخیر هرچند بورس نزول های هیجانی که عمدتا متاثر از اخبار بود را تجربه کرد؛ اما  آمار معاملات در صندوق های طلا روندی مخالف از بازار سرمایه را مد نظر قرار داد و سود مطلوبی  را به سرمایه گذاران طلا  هدیه کرد.

با تاکید بر آمار معاملات، سرمایه گذاری در صندوق طلا مناسب‌تر از سرمایه گذاری در طلای فیزیکی همچون زیورآلات، سکه، و حتی سهام بازده داشت اما این سرمایه گذاری نسبت به سایر بازارها نیز سود ایجاد کرده است؟

از آنجایی که اقتصاد ایران در پنج سال اخیر با  تورم و صعود نرخ ها رو به رو شده و ثباتی را تجربه نکرده  بنابراین می تواند جامعه آماری مطلوبی برای مثال آوری باشد.

به عنوان مثال در این پنج سال نرخ دلار هر ساله 58 درصد رشد کرد.

هر مترمربع مسکن در شهر تهران به صورت میانگین نیز هر  ساله ۵۶ درصد افزایش داشت.

نرخ تورم نیز در این مدت سالانه ۴۳ درصد صعودی شد اما  قیمت هر واحد از صندوق طلای کیان که با نماد گوهر در بازار اوراق بهادار شناخته می‌شود، سالانه به طور متوسط ۶۸ درصد رشد کرد؛ یعنی بازدهی این صندوق نسبت به  سایر بازارها بیشتر بود.

استقبال صعودی

بر همین اساس و با توجه بر میزان معاملات، امروزه صندوق های سرمایه گذاری یکی از جدیدترین و جذاب‌ترین ابزارهای مالی در بازار سرمایه ایران به شمار می روند که ورود سهامداران کم تجربه را به دلیل  پشتیبانی نیز تسهیل می سازد.

همچنین صندوق سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا امکان پیروی از بازده قیمت سکه طلا را فراهم می‌آورد و عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت نهایی  خواهد بود و واقعی بودن قیمت‌ها به دور از بازارگرمی واسطه‌ها در مبادلات سنتی نیز از دیگر مزایای اوراق گواهی سپرده سکه طلا و دادوستد آن محسوب می شود.

نکته قابل تامل اینکه صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوسکه با نماد "طلا" به عنوان اولین صندوق طلای بازار سرمایه کشور که معاملات ثانویه آن از طریق بورس کالای ایران انجام می شود، در سال 96 و کمتر از ۶ ماه توانسته بازدهی ۲۰ درصدی نصیب سرمایه گذاران کند.

همچنین از بهمن ماه ۹۶ در بورس کالا تا دی ماه سال 98 معادل  ۳۵۰۰ میلیارد تومان سکه در بازار گواهی سپرده کالایی دادوستد شد.

البته در سال گذشته بازدهی دلار 60.85 درصد و بازدهی سکه طلا نیز  99.17 درصد شد؛ اما صندوق سرمایه‌گذاری طلای کهربا 96.77 درصد رشد کرد.

ویژگی های یک طلایی خوب

صندوق ها نیز همچون سایر بازارها دارای ویژگی های کمی، کیفی و رتبه بندی بوده به طوری که شناسایی یک صندوق سودآر به تحلیل نیاز دارد.

تاریخ آغاز فعالیت باعث شناخت و اعتبار بیشتر صندوق خواهد شد.

بهتر است برای انتخاب یک صندوق مبلغی که برای «خرید هر واحد صندوق توسط سرمایه‌گذاران» به آن‌ها اعلام می‌شود را در نظر داشته باشید زیرا محتوای هر واحد صندوق، تعیین‌کننده اصلی این نرخ و معامله به شمار می رود.

از سویی دیگر هر چه تعداد واحدهای واگذارشده به سرمایه‌گذاران بیشتر باشد، اعتبار آن افزایش پیدا می‌کند و نشان‌دهنده گستردگی فعالیت آن صندوق است.

وجود ضامن برای نقدشوندگی نیز همواره تأثیر مثبتی در اعتبار برای یک سرمایه گذار خواهد داشت.

همچنین بررسی بازده از مواردی است که در تمام معاملات بورسی مورد توجه قرار می‌گیرد. در این صندوق‌ها میزان ثبات و رشد صندوق در بازه‌های زمانی مختلف نشان از عملکرد مثبت آن در بازار دارد و می تواند سرمایه گذار را به صندوق مذکور جلب کند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24