Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

و نکته آخر اینکه طی سالهای اخیر، آبان ماهِ مهمی برای بازار بوده و هر بار سرآغاز یک روند صعودی میان‌مدتی شده است. به نظر این بار هم بهانه‌ها و پارامترهای زیادی برای رشد وجود دارد. از ارزندگی قیمت‌ها و رسیدن P/E بازار به پائین‌ترین سطوح تاریخی گرفته تا عواملی که می‌تواند زمینه‌ساز رشد قیمت‌ها شود. فراموش نکنیم که آبان سال گذشته در آن آتش تُند سیاسی هم کمتر کسی انتظار تغییر مسیر بازار و جهش 100 درصدی شاخص را داشت.

پیش‌بینی وضعیت بورس 3 آبان 1402

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به‌ مصاف معاملات آخرین روز کاری هفته می‌رویم که بازار دیروز بی‌رمق و ضعیف آغاز کرد که تا حدودی هم منطقی و طبیعی بود اما هر چه از دقایق ابتدایی معاملات دورتر شدیم، شرایط از حالت نرمال خارج شد و به یکباره رنج‌های منفی در نماد خودرو آغاز شد و این وضعیت به کلیت بازار تسری یافت تا جایی که شاخص کل در یک روز تلخ دیگر با ثبت افت بیش از 1 درصدی مجددا به مرز اَبَرکانال 2 میلیونی بازگشت و طیف وسیعی از نمادها افت‌ قیمت‌های 3 تا 7 درصدی را تجربه نمودند. ارزش معاملات با رشد 13 درصدی به کانال 4 همت بازگشت اما رقمی بالغ بر 480 میلیارد تومان پول از بازار خارج شد.

برخی معتقدند دلیل فشار فروش عجیب روز گذشته به‌خصوص در نماد خودرو، مربوط به قراردادهای اختیار معامله‌ این نماد است. متاسفانه این فرضیه و طرز تفکر را نمی‌توان رد کرد؛ چراکه تقریبا هر ماه این اتفاق رخ می‌دهد و حجم بالایی از نقدینگی بسیاری از فعالین متمرکز در بازار آپشن سوخت می‌شود و باز هم متاسفانه نهاد ناظر اشراف کافی بر این موضوع دارد اما هیچ واکنشی به این اتفاق و جریان نشان نمی‌دهد. دلیل اصلی که نمی‌توان بحث دستکاری در بازار آپشن را رد کرد این است که حتی در بازار دوشنبه که گزارش خودرو با شناسایی زیان 70 تومانی راهی کدال شده بود هم چنین فشار فروشی به این نماد و کلیت بازار دیکته نشده بود.

بنابراین بسیار واضح است که چه اتفاقاتی در بازار آپشن رخ می‌دهد و تبدیل به حیات خلوت عده‌ای خاص شده است. در کل دنیا بازار آپشن تابع و معلولی از بازار اصلی است اما در ایران از سال ۹۹ با ورود بازارگردان‌ها و داغ شدن بازار آپشن، این موضوع معکوس شده و بازار اصلی تابعی از بازار آپشن شده و به گروگان گرفته شده است. در واقع الگوریتم‌ها، بازارگردانان و جریانات بازار آپشن تبدیل به یک غده سرطانی برای بازار شده‌ است ... !

از طرف دیگر، عده‌ای معتقدند رفتار بد ناشرین در نحوه و زمان انتشار گزارش‌ها موجب دیکته شدن فشار فروش به بازار شده است. متاسفانه یکی از مهمترین رویدادهای بازار به بدترین شکل ممکن پشت سر گذاشته شد. بازار مدت‌ها بود که انتظار گزارش‌های 6 ماهه را می‌کشید. ناشرین برای ارسال اطلاعات یک ماه فرصت داشتند اما بیش از 90 درصد شرکت‌ها دقیقه 90 و وقت‌های اضافه را برای ارائه صورت‌های مالی خود انتخاب کردند و نکته جالب اینکه برخی از آنها به هنگ کردن کدال اعتراض هم داشتند !

بازار امید داشت تا با رسیدن گزارش‌ها فضای بهتری را در پیش بگیرد اما این رویداد هم نتیجه‌ای در پی نداشت. البته همانطور که روز گذشته هم اشاره شد، گزارش‌های مالی و به طور کلی عوامل بنیادی که خود را در گزارش شرکت‌ها نشان می‌دهد، یکی از با کیفیت‌ترین و با ثبات‌ترین عواملی است که در وضعیت قیمت سهم‌ها موثر بوده و آنها را به سمت یک ثبات نسبی سوق می‌دهد. در واقع گزارش‌ها بستر مناسبی از ثبات و کف‌سازی قیمت‌ها را رقم زده و فضای منطقی را برای رشد روزها و هفته‌های آتی به وجود می‌آورند.

شاید بد نباشد یک بار دیگر نگاه کلی به وضعیت درآمدی و سودسازی صنایع داشته باشیم. ارزیابی عملکرد شرکت‌ها در فصل تابستان و ۶ ماهه اول سال نشان می‌دهد شرکت‌های بورسی در فصل تابستان بیش از ۲۳۰‌ هزار میلیارد ‌تومان سود شناسایی کرده‌اند که در مقایسه با تابستان سال‌ گذشته رشد بیش از 40 درصدی داشته است. این در شرایطی است که قیمت‌گذاری دستوری پایدار بود و اکثر شرکت‌های پتروپالایشی، اجبار به عرضه بخشی از محصولات خود با ارز نیمای 28.500 تومانی داشتند. در بخش درآمدی نیز شرکت‌های بورسی در فصل تابستان با فروش بیش از 1.070 همتی همراه بودند که رشد بیش از 20 درصدی نسبت به فروش ۸۹۰ همتی تابستان ۱۴۰۱ داشته است.

در مقایسه درآمد 6 ماهه اول امسال می‌بینیم مجموع ...

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24