Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

برای هفته جاری چه در انتظار بازار خواهد بود. با اتمام گزارش‌های 6 ماهه، بازار به استقبال عملکرد تولید و فروش مهر ماه شرکت‌ها رفته است. گزارش‌های ماهانه از این حیث برای بازار بااهمیت خواهد بود که با گذر از فصل گرما و اتمام قطعی‌های مکرر برق، باری دیگر تولید و فروش شرکت‌ها رونق خواهد گرفت و لذا رسیدن چند گزارش‌ خوب در تقویت روحیه بازار موثر خواهد بود.

پیش‌بینی وضعیت بورس 6 آبان 1402

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات نخستین روز کاری هفته می‌رویم که بازار چهارشنبه فارغ از رشد اندکی که شاخص به کمک برخی از نمادهای بزرگ تجربه نمود و البته تحرکات مثبت در برخی از سیمانی‌ها و ساختمانی‌ها، حرف خاصی نداشت و یک روز سرد، بی‌رمق و کلافه‌کننده را پشت سر گذاشت. در واقع تمام تلاش بازیگران بازار صرفا معطوف به حفظ رقم دو میلیونی شاخص بود. تلاشی که اگر به همین منوال ادامه داشته باشد، کارساز نخواهد بود و منجر به شکل‌گیری موج جدیدی از عرضه خواهد شد. ثبت ارزش معاملات 3.2 همت (افت 25 درصدی نسبت به بازار سه‌شنبه) در کنار تداوم خروج پول نشان می‌دهد که هیچ انگیزه‌ای برای خرید و حرکت رو به جلو نیست و در واقع فعالین بازار در انتظار شوک‌های اساسی سیاست‌گذار و نهاد ناظر بوده و تا مادامی که خبری از تزریق نقدینگی و اخبار قوی نباشد، نمی‌توان انتظار تغییر رویکرد معامله‌گران را داشت.

همانطور که در گزارش اخیر هم اشاره شد، این روزها ابزارهایی نظیر اختیار معاملات، رفتار بازارگردان‌ها و حضور قدرتمند الگوریتم‌ها سبب بر هم خوردن تعادل بازار و بی‌نظمی در معاملات شده و این نبرد نابرابر بین "ابزارها" و "معامله‌گران ضعیف" سبب فرار نقدینگی از بازار و انتقاد جدی فعالین بورس به سیاست‌ها و تصمیمات نهاد ناظر شده است. لذا سازمان می‌بایست هر چه سریعتر با اصلاح برخی از سیاست‌ها و رویکردها و ایجاد انگیزه برای حضور پول‌های پارک شده، در مسیر بحران‌زدایی و قامت حمایت از بازار قرار گیرد. البته پس از سررسید قراردادهای آبان ماه خودرو و شستا در روز چهارشنبه، نزدیک‌ترین فاصله زمانی با قراردادهایی که بیش از یک میلیون موقعیت باز دارند بیش از یک ماه می‌باشد و احتمالا برای مدتی اثرات روند معاملات بازار آپشن به بازار اصلی منتقل نشود.

اما درخصوص صورت‌های میان دوره‌ای در گزارش‌های اخیر بطور مفصل بحث شد و به این نکته اشاره شد که مجموع سود خالص شرکت‌ها در نیمه نخست سال بیش از 511 همت بوده که در مقایسه با 6 ماهه اول سال ‌قبل رشد بیش از 35 درصدی داشته است. درآمد 6 ماهه اول امسال در مقایسه با سال‌ قبل با رشد 23 درصدی به 2,200 همت رسید. در همین راستا، نسبت  P/E-ttmبازار به زیر 7 مرتبه رسیده که 1.5 واحد نسبت به میانگین 10‌ ساله اخیر پایین‌تر است. در واقع فارغ از ضعف در گزارش 6 ماهه برخی از شرکت‌ها باید گفت که بازار حتی اثرات این گزارش‌ها را در شرایطی پیشخور کرده که طیف وسیعی از شرکت‌ها مطابق با انتظار و یا حتی برخی از شرکت‌ها بهتر از انتظار ظاهر شدند. ضمنا یکبار دیگر توصیه می‌کنیم نگاهی به گزارش تفسیری شرکت‌ها داشته باشید. در این گزارش‌ها نکات مهمی وجود دارد که نشان می‌دهد فضای سودسازی بسیاری از شرکت‌ها در نیمه دوم سال بهتر از نیمه نخست خواهد بود.

بنابراین در ارزنده بودن بازار هیچ شک و تردیدی نیست اما از کنار برخی از مشکلات نظیر اصرار دولت بر قیمت‌گذاری دستوری، رشد نرخ بهره در راستای سرکوب انتظارات تورمی و ابهام در نرخ خوراک و انرژی بی‌تفاوت نمی‌توان گذشت. دولت اگرچه خبر از اصلاح نرخ خوراک داد اما عدم شفافیت در اظهارنظرها موجب شد تا گزارش شرکت‌های پتروشیمی با افت جدی حاشیه سود ناخالص همراه باشد. بنابراین بازار برای فاصله گرفتن از فضای فعلی علاوه بر تغییر سیاست نهاد ناظر نیاز به حمایت دولت و سیاستگذار دارد تا بخشی از اعتماد از دست رفته بازسازی شده و نقدینگی پارک شده، در مسیر تالار شیشه‌ای قرار گیرد.

فراموش نکنیم که آبان سال گذشته اگر بازار توانست مسیر خود را آغاز کند، یک استارت قوی از سمت حقوقی‌ها داشت و بعد از آن، این دلار بود که نقش مهمی در راهبری و پیشبرد بازار ایفا ‌کرد. در حال حاضر نه آن جریان پول حقوقی را داریم و نه حرکت خاصی از دلار می‌بینیم اما امیدواریم رسیدن برخی خبرها در کنار سفت شدن کف دلار و قرار گرفتن در بُعد زمانی مهم بتواند بازار را از این حال و هوای گرفته پائیزی خارج کند.

اما برای هفته جاری چه در انتظار بازار خواهد بود. با اتمام گزارش‌های 6 ماهه، بازار به استقبال عملکرد تولید و فروش مهر ماه شرکت‌ها رفته است. گزارش‌های ماهانه از این حیث برای بازار بااهمیت خواهد بود که با گذر از فصل گرما و اتمام قطعی‌های مکرر برق، باری دیگر تولید و فروش شرکت‌ها رونق خواهد گرفت و لذا رسیدن چند گزارش‌ خوب در تقویت روحیه بازار موثر خواهد بود. همچنین سفت شدن نسبی کف دلار، کمی نرخ فروش برخی از محصولات را تقویت کرده و در مجموع انتظارات از گزارش‌های ماهانه بالا است و ممکن است محرکی برای بهبود تقاضا در بازار باشد.

در حوزه سیاسی، کماکان بازار اخبار و تحولات غزه را دنبال می‌کند. البته اظهارات هفته‌های اخیر ...

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24