Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

انتظار می‌رود متولیان و مسوولان بازار سرمایه با حضور فعال‌تر خود و اتخاذ تصمیمات تاثیرگذار از شدت ریسک‌ها و پنیک شدن بازار بکاهند. به نظر بازار برای برون‌رفت از وضعیت فعلی نیاز به تصمیمات اساسی داشته باشد و شاید مثل گذشته با چند راهکار ساده نتوان بازار را به ریل اصلی بازگرداند؛ به‌خصوص که کدال و گزارش شرکت‌ها هم قدرت تاثیرگذاری خود در روند بازار را از دست داده‌اند.

پیش‌بینی وضعیت بورس 13 آبان 1402

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات نخستین روز کاری هفته می‌رویم که بازار چهارشنبه با یک فشار فروش غیرمنتظره و با آرایش جنگی آغاز کرد؛ بطوریکه در همان دقایق ابتدایی بسیاری از نمادهای مورد توجه با رنج‌های منفی سنگین توسط تعداد محدودی از افراد حقیقی‌ تا صف فروش پیشروی نمودند و در همین راستا کلیت بازار به چالش کشیده شد ! واقعا دلیل این اتفاق برای فعالین بازار مشخص و موجه نبود و بسیاری این پرسش را مطرح می‌کردند که چه اتفاقی رخ داده که چنین فشار عرضه‌ای روانه بازار شده است ؟!

البته با گذر از یکساعت ابتدایی از میزان هیجانات کاسته شد و بازار به تعادل نسبی رسید اما به هر جهت با وجود کاهش ریسک‌های سیاسی، افت قیمت نفت و طلا، اتفاقات بازار چهارشنبه بسیار عجیب و غیرمنطقی پیش رفت. در نتیجه معاملات این روز، شاخص کل با افت بیش از 10 هزار واحدی تا ارتفاع یک میلیون و 970 هزار واحدی عقب نشست. اما واقعیت این بود که طیف وسیعی از سهام (بیش از 550 نماد از 700 نماد قابل معامله) با افت‌های بیش از 3 درصدی مواجه شدند. حجم و ارزش معاملات در همان سطوح روزهای اخیر (3.6 همت) بود و طبق روال عادی برنامه، خروج پول از بازار (770 میلیارد تومان) ادامه داشت. بطور کل در هفته‌ای که گذشت، به غیر از روزهای یکشنبه و دوشنبه فضا جالب نبود و بسیاری از سهم‌ها با افت‌های غیرمنتظره‌ای مواجه شدند.

ابتدا پولبکی به گزارش چهارشنبه و مطلبی که عنوان کردیم داشته باشیم: "فضای دو روز اخیر بازار به گونه‌ای پیش رفته که برخی روند این روزها را تصنعی قلمداد می‌کنند و معتقدند با تحرکات اینچنینی، خبری از ورود جریان نقدینگی و رونق بازار نخواهد بود. هنوز هم معتقدیم بعد از اتفاقات تلخ اخیر و اجماع سیاستگذار و نهاد ناظر برای کشیدن ترمز رشد قیمت‌ها در اردیبهشت ماه و جریاناتی که رخ داد، جلب اعتماد عمومی بسیار دشوار است. بازار برای اینکه بتواند اطمینان از دست‌رفته را بازسازی کند نیاز به مثبت‌های پی‌درپی و فاصله گرفتن از فضای منفی چند ماه گذشته دارد تا این سیگنال برای برخی از فعالان صادر شود که قرار است از بازار به شکل واقعی حمایت شود."  

در واقع هشدارهای اولیه داده شده بود اما گویا گوش کسی بدهکار نیست. در گزارش‌های اخیر، نیمه آبان را زمان تحلیلی مناسبی برای تغییر روند بازار عنوان کردیم اما تا به اینجای کار نشانه‌ قوی از تغییر مسیر ظاهر شده و احساس می‌کنیم اگر فضای فعلی بخواهد بدون جریان پول و خبر پیش برود و تغییری در تصمیمات نهاد ناظر و سیاستگذار ایجاد نشود، نه تنها برگشتی در بازار رخ نخواهد داد که کار به مراتب دشوارتر خواهد شد و کوچکترین خبر شکننده‌ای می‌تواند بحران عجیبی را به بازار تحمیل کند.

لذا انتظار می‌رود متولیان و مسوولان بازار سرمایه با حضور فعال‌تر خود و اتخاذ تصمیمات تاثیرگذار از شدت ریسک‌ها و پنیک شدن بازار بکاهند. به نظر بازار برای برون‌رفت از وضعیت فعلی نیاز به تصمیمات اساسی داشته باشد و شاید مثل گذشته با چند راهکار ساده نتوان بازار را به ریل اصلی بازگرداند؛ به‌خصوص که کدال و گزارش شرکت‌ها هم قدرت تاثیرگذاری خود در روند بازار را از دست داده‌اند. این تصمیمات باید در دو جبهه کوتاه‌مدت (فوری) و بلندمدت دنبال شوند؛ چراکه به شکل واضحی مشخص است بازار بواسطه نااطمینانی ممکن است قیمت‌های عجیب‌تری را هم به خود ببیند. لذا در ادامه این گزارش اشاره‌ای به راهکارهای کوتاه‌مدتی و بلند‌مدتی خواهیم داشت:

برگزاری جلسات و نشست‌های فوری با فعالان اقتصادی و بازیگران حقوقی در جهت حمایت از بازار سرمایه، تزریق منابع مالی، تعیین تکلیف واگذاری بلوک خودروسازان، توقف معاملات الگوریتمی، افزایش حد نصاب صندوق‌های با درآمد ثابت برای خرید سهام، توقف عملیات بازارگردانی تا زمان اصلاح قوانین آن، انتشار اوراق بیمه سهام، توقف صدور مجوز جدید صندوق‌ها و ... راهکارهای فوری و کوتاه‌مدتی است. البته تحرکات بازار آپشن هم بی‌تاثیر در روند بازار نبوده اما شاید درخواست متوقف کردن این بازار کار منطقی و صحیحی نباشد.

اما در بلندمدت اتخاذ تصمیماتی مانند کنترل و نظارت بر ...

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24