Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

گفت و گوی بورس 24 با معاون مالی و اقتصادی

«ومعادن» ؛ معامله سهم با 47 درصد خالص ارزش دارایی ها!!

بورس24 : هلدینگ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات در آستانه یک افزایش سرمایه از محل سود انباشته است که به زودی انجام خواهد شد ، این شرکت با خالص ارزش دارایی های معادل ۹۶۰ تومان به ازای هر سهم  پتانسیل رشد قیمتی  بالایی دارد.

کیارش مهرانی ، معاون مالی و اقتصادی این هلدینگ با بورس24 گفت و گویی مبسوط داشت و در خصوص آخرین تحولات این شرکت صحبت کرد.‌

افزایش سرمایه «ومعادن» از محل سود انباشته  در حال حاضر در چه مرحله ای است و چه زمانی اجرایی می‌شود؟

مصوبه هیات مدیره در خصوص افزایش سرمایه را در سامانه کدال اطلاع‌رسانی کرده‌ایم، پس از اظهار نظر بازرس قانونی  و تایید  سازمان بورس  مجمع فوق‌العاده برگزار خواهد شد. این افزایش سرمایه به طور کامل از محل  سود انباشته ، از ۱۹ هزار و ۲۵۰ میلیارد  به ۳۰ هزار میلیارد خواهد بود. 
 
 افزایش سرمایه شرکت به چه منظوری انجام خواهد شد؟

  پروژه‌هایی مانند پروژه آرتاویل اردبیل، مانند پروژه فولاد کردستان، پروژه فولادسازی اقلید، را در مجموعه معادن و فلزات تعریف کرده‌ایم  که بخش عمده‌ای از این افزایش سرمایه بابت جبران مخارج گذشته‌ این پروژه ها  است از طرفی  در نیروگاه سمنان (زیر مجموعه شرکت پویا انرژی) سرمایه‌گذاری حدود ۲۵۰۰ میلیاردی داشته‌ایم  که این افزایش سرمایه برای تامین مخارج این نیروگاه نیز خواهد بود. 

 از طرفی شرکت های چادرملو و گل‌گهر سال گذشته افزایش سرمایه داشته‌اند و  بخش کوچکی  هم برای اصلاح ساختار مالی شرکت اصلی  در نظر گرفته ایم. به هر حال منابع « ومعادن» به عنوان  هلدینگ در  شرکت‌های زیر مجموعه صرف می شود و نیاز به افزایش سرمایه برای شرکت امری طبیعی است. 

 بر طبق اطلاعیه کدال می بایست سود مجمع در ابتدای مهر ماه برای سهامداران حقیقی و سبد ها پرداخت گردد. برخی از سهامداران سود خود را تاکنون دریافت نکرده اند. دلیل این موضوع چه بوده است؟ چند درصد از سهامداران حقیقی شرکت سجامی هستند؟

سود مجامع سهامداران حقیقی و سبدگردان‌ها  را در  حدود ۷۷۰ میلیارد تومان بود  از طریق سجام پرداخت کرده‌ایم.   سهامدارانی که سودشان را دریافت نکرده‌اند باید در سامانه سجام ثبت نام کنند و  رویه‌ پرداخت سود  از طریق سامانه سجام خواهد بود. 

به هر حال، تاکنون بالغ بر ۹۵ درصد سود را پرداخت کرده‌ایم و  در حدود ۱۴ -۱۵ میلیارد تومان سود سهامداران حقیقی که در سامانه ثبت نام نکرده اند ، تاخیر داشته است. بسیاری از سهامداران   از سازوکار سامانه سجام مطلع نیستند، که ما در  خصوص  زمان و نحوه پرداخت مرتبا اطلاع‌رسانی کرده‌ایم. 

 جمع مطالبات تجاری و غیر تجاری شرکت به نسبت مانده کل دارایی های شرکت بسیار بالاست که بخش عمده آن نیز مربوط به طلب از شرکت های گروه است. چرا برای وصول این مطالبات اقدامی صورت نمی گیرد. آیا شرکت برای پرداخت بدهی های خود از جمله سود سهام با مشکلی مواجه نخواهد شد؟

شرکت مشکلی روی دریافت مطالبات  از شرکت‌های‌ زیر مجموعه نداشته‌ ، البته برخی از  شرکت‌ها درگیر مسائل تایید و تصویب  افزایش سرمایه هستند ، که مطالبات را  در آن فرآیند معمولا به سرمایه تبدیل می‌کنیم.

 گزارش حسابرسی صورت های مالی تلفیقی شرکت در سال گذشته  مشروط بوده است. آیا در شش ماهه نیز این گونه خواهد بود؟

دلیل این که صورت‌های مالی  «ومعادن» مشروط شده است، به موضوع نیروگاه شاهرود مربوط است،  در سال ۱۳۹۶ شرکت پویا انرژی به صورت اقساطی این نیروگاه را  خریده  و متاسفانه دادگاه   به برگشت  این نیروگاه به سازمان خصوصی‌سازی رای داده است، در نتیجه  مبلغی حدود ۸۰۰ میلیارد تومان در حال حاضر  بلاتکلیف است که چرا که رای دادگاه  برای زیر مجموعه  مورد پذیرش نبوده است، فرآیند حقوقی آن در حال طی شدن است و  تا موضوع نیروگاه شاهرود حل نشود، صورت‌ مالی تلفیقی شرکت مشروط خواهد بود. 

 در گزارش سه ماهه سایر درآمدهای عملیاتی شرکت رقم 92 میلیارد تومان اعلام شده که نسبت به سه ماهه پارسال رشد بیشتر از 5 برابری داشته است. این درآمد از چه محلی است و آیا تا پایان سال با همین روند رشد خواهد داشت؟

ماهیت « ومعادن»  هلدینگ است،  باید مجامع شرکت‌ها معمولا در خرداد و تیرماه برگزار شود تا درآمد عملیاتی شرکت اصلی مشخص گردد. به همین دلیل   در ۳ ماهه و ۶ ماهه درآمد عملیاتی  قابلیت ارزیابی و ردیابی ندارد، چراکه منبع بزرگی از درآمد، از  شرکت‌هایی مانند گل‌گهر و چادرملو و گهر زمین و شرکت‌های سرمایه پذیر است،  در مجامع امسال  سود تلفیقی شرکت   حدود ۱۷ هزار میلیارد ، مشابه  سال گذشته بود که امیدواریم  امسال باتوجه  به افزایش نرخ جهانی  در صنعت فولاد و جهش ارز و افزایش سود و فروش حدود ۴۵ درصدی شرکت های زیر مجموعه ، سودآوری  «ومعادن»  نسبت به سال گذشته بیشتر شود.

در سال جاری، فروش صبانور  از ۸۰۰ میلیارد به ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد فروش رسیده و رشد چشمگیری داشته است. در گل‌گهر بالای ۴۰ درصد رشد فروش را داشته‌ایم  و فروش  در چادرملو از ۲۰ هزار میلیارد به ۲۷ هزار میلیارد رسیده است. بررسی‌های ما نشان می‌دهد که در این مدت به طور متوسط  ۴۰ درصد رشد درآمدی  داشته‌ایم که آثار این رشد را  در صورت‌های مالی معادن و فلزات خواهیم دید.

 آیا برنامه ای برای تجدید ارزیابی دارایی های شرکت دارید؟

هلدینگ «ومعادن»، تاکنون  تجدید ارزیابی  نداشته ، البته  امکان  تجدید ارزیابی  توسط  «ومعادن»و  مجموعه شستا  انجام شده است،  به هر حال  اینکه در سال‌های آینده تجدید ارزیابی برای معادن و فلزات محقق شود، به نظر سهامداران و هیئت مدیره بستگی دارد، تاکنون موضوعی  در هیئت مدیره مطرح نشده و   تجدید ارزیابی افزایش سرمایه در دستور کار  نداریم، ولی این پتانسیل در معادن و فلزات وجود دارد که  افزایش سرمایه  از محل تجدید ارزیابی داشته باشد که در نهایت به سیاست سهامدار عمده و هیات مدیره خواهد بود.

 خالص ارزش دارایی های هلدینگ چقدر برآورد می شود؟

طبق محاسبات ارزش پرتفوی‌ بورسی هلدینگ «ومعادن» ، حدود ۱۴۰ هزار میلیارد است، که با محاسبه پرتفوی غیر بورسی‌ مجموعه به حدود  ۱۸۷ هزار میلیارد تومان می‌رسد. 
 پیش بینی ما این است اگر بلوک‌های مدیریتی و غیر بورسی‌ را با قیمت تمام شده ارزشگذاری کنیم،  نسبت قیمت‌ به خالص ارزش دارایی‌های شرکت حدود ۴۶ درصد و  تقریبا پایین‌ترین سطح انتظاری بازار برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری است، می‌توان گفت  سهم در کف قیمتی‌ قرار دارد و تاکنون معادن و فلزات در این کف قیمتی نبوده‌ است. 

به نظر می‌رسد که، NAV «ومعادن»  حدودا ۹۶۰ تومان است  ولی سهام در بازار  در محدوده ۴۴۰ تا ۴۵۰ تومان معامله می‌شود.

 در خصوص افتتاح نیروگاه سمنان کمی توضیح می‌دهید؟ 

 نیروگاه‌ سمنان  طی ماه های گذشته افتتاح شد که شرکت در  این نیروگاه حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داشت، باتوجه به اینکه این نیروگاه خودتامین بوده،  نسبت به نیروگاه‌های دیگر  مزیت‌های بهتری  داشته است،  با احداث این نیروگاه ، توانسته‌ایم به سهامداران‌ و شرکت‌های فولادی برای تأمین و کاهش قطعی  برق کمک کنیم ،  برنامه‌ آتی شرکت راه اندازی واحد های بخار نیروگاه است و سرمایه‌گذاری مناسبی را برای مولدسازی دارایی‌ها در این حوزه داشته باشیم.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24