Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

تاریخ همواره نشان داده که کف‌سازی قیمت‌ها دقیقا در زمانی رخ می‌دهد که هنوز بدبینی بطور کامل از بین نرفته و هنوز بسیاری به دلایل مختلف به تغییر روند اعتماد نکرده و تماشاچی خواهند بود.

پیش‌بینی وضعیت بورس 16 آبان 1402

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات چهارمین روز کاری هفته می‌رویم که یکساعت نخست بازار دوشنبه بسیار شبیه به بازار یکشنبه بود و باز هم تردید و شکنندگی در رفتار معامله‌گران دیده می‌شد اما رفته‌رفته سمت تقاضا سر و شکل بهتری گرفت و در نهایت دماسنج اصلی بازار به کمک سهام شاخص‌ساز با ثبت رشد 14 هزار واحدی تا ارتفاع دو میلیون و 30 هزار واحدی پیشروی کرد. ارزش معاملات با رشد 3.5 درصدی به 4.3 همت رسید و تراز نقدینگی حقیقی‌ها اندکی مثبت شد. برخی معتقدند بازار به زودی باید تکلیف خود را با این شک و تردید روشن کند. از مهمترین اتفاقات روزهای اخیر می‌توان به چرخش نقدینگی در صنایع مختلف اشاره داشت.

کماکان معتقدیم بازار برای رشد نیاز به اخبار مثبت و تزریق نقدینگی دارد. رشد روزهای اخیر صرفا به کمک برخی اخبار مثبت نظیر رفع ابهام در نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی برای نیمه نخست سال و کاهش ریسک جنگ و درگیری محقق شد اما خبری از تزریق پول جدید نبود ! و حتی برخی معتقدند برگزاری نمایشگاه کیش سبب مثبت شدن بازار و شاخص‌ها شده و با گذر از نمایشگاه باری دیگر بازار به حال خود رها خواهد شد. این طرز تفکر دقیقا ناشی از تردیدی است که نسبت به‌بازار وجود دارد و بازیگران نتوانسته‌اند (تا به این‌جای کار) تغییری در طرز تفکر فعالین بازار ایجاد کنند.

فراموش نکنیم که اتفاقات تلخ 6 ماه اخیر سبب از دست رفتن اعتماد عمومی به بدترین شکل ممکن و همچنین خروج 51 همت پول (از تاریخ 17 اردیبهشت تا پایان هفته گذشته) شده است ! از طرف دیگر ارزش معاملات از سقف 25 هزار میلیارد تومان در اردیبهشت به کمتر از 5 همت (افت بیش از 80 درصدی) رسیده است. در بسیاری از سهم‌ها میزان افت و کاهش ارتفاع تا حدی بوده که قیمت‌ها بعضا به آبان سال 1401 (یعنی پیش از آغاز دوره رونق اخیر) رسیده و یا فاصله چشمگیری با این سطح ندارد ! P/E و P/S بازار دقیقا در همان کف‌هایی قرار دارند که در آبان سال گذشته قرار داشتند. ارزش دلاری بازار سال گذشته در همین سطوح قرار داشت. شرکتها نیز از نظر بنیادی فضای قوی‌تری نسبت به یکسال گذشته دارند اما در عمل می‌بینیم که سمت خریدار هنوز جسارت کافی برای حرکت قدرتمند بدست نیاورده است.

آن زمان که به رفتار و تصمیمات بدون پشتوانه و غیرمنطقی دولت و مداخله نابجای نهاد ناظر در روند بازار اعتراض می‌کردیم، دقیقا همین روزها را می‌دیدیم که بازار با وجود ارزندگی اما انرژی، اطمینان و قدرت کافی برای رشد ندارد؛ چراکه طی 6 ماه 51 همت پول را از فراری داده‌اید ! بنابراین طبیعی است که با وجود ارزندگی، نیاز به دست و پا زدن‌های زیاد برای خلاصی از این وضعیت باتلاق‌گونه داشته باشیم. البته خیلی هم به روند بازار هفته‌ها و ماه‌های پیش رو بدبین نیستیم؛ چراکه معتقدیم محرک‌هایی به نام ...

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24