Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

کارشناس اقتصادی اظهار کرد: ایجاد معاملات مشتقات آتی ارز به این منظور در قانون رفع موانع تولید پیش بینی شد که بازاری متشکل برای ارز جایگزین بازار فردایی شود اما این بازار به دلایل مختلف راه اندازی نشد.

یک کارشناس اقتصادی: بازار آتی ارز می‌توانست جایگزین معاملات فردایی شود/ بی انگیزگی بانک مرکزی برای راه اندازی آتی ارز

بورس24 : کارشناس اقتصادی اظهار کرد: ایجاد معاملات مشتقات آتی ارز به این منظور در قانون رفع موانع تولید پیش بینی شد که بازاری متشکل برای ارز جایگزین بازار فردایی شود اما این بازار به دلایل مختلف راه اندازی نشد.

محمدتقی فیاضی عنوان کرد: امروز بازار فردایی به نوعی نرخ ها را هدایت می کند و اگر بانک مرکزی به این بازار به روش های مختلف ورود نداشته باشد، سیاست کنترل نرخ امکان پذیر نیست. در واقع اگر طبق قانون رفع موانع تولید معاملات آتی از سوی بانک مرکزی راه اندازی می شد می توانست جایگزینی مناسب و قابل کنترل برای این بازار باشد.

فیاضی افزود: حتی در سال هایی که دست دولت در ورود ارز به کشور باز بود هم مقدمات اجرای این سیاست اجرا نشد. در واقع به رغم وجود قوانین مدون برای ایجاد این معاملات، به نظر می رسد بانک مرکزی انگیزه ای برای اجرا نداشته است.

این کارشناس اقتصاد تاکید کرد: اگر امروز عدم اجرای این سیاست را به محدودیت های ذخایر ارزی مرتبط بدانیم اما در دو سالی که تحریم ها برداشته شده بود این بهانه قابل پذیرش نیست.

او ادامه داد: مشکل اصلی که سبب شد قانون مزبور اجرا نشود کمبود ذخایر ارز تحت شرایط تحریم است. مهم ترین منبع ارزی دولت صادرات نفت است که این منبع بعد از تحریم ها دچار ضعف شد و عواید حاصل از صادرات نفت به درستی به کشور وارد نمی شود. بنابراین در عرضه ارز دچار مشکل هستیم ضمن اینکه به هر حال اقتصاد ما تا حدودی با یک تقاضایی مواجه است و لازم است بانک مرکزی برای تقاضاهای موجود تامین منابع داشته باشد.

فیاضی توضیح داد: ما سالانه 12 میلیارد دلار به دارو و کالای اساسی ارز تخصیص می دهیم به جز این، بخش تولید و تجارت نیز با نیاز سالانه ای مواجه است که بانک مرکزی باید آن را تامین کند. بنابراین دست بانک مرکزی برای اجرای سیاست های ارزی باز نیست.

او با بیان اینکه شرایط اجرای این سیاست فراهم نیست، خاطرنشان کرد: اولا با یک بازار چندگانه مواجه هستیم که بانک مرکزی ناگزیر است نرخ های مختلفی ارائه کند و دوم اینکه در عرضه ارز نیز با محدودیت های تحریمی زیادی مواجه هستیم بنابراین وقتی دست بانک مرکزی بسته باشد در اعمال سیاست ها نمی تواند به راحتی عمل کند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24