Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس 24: صنعتی زر ماکارون ، بازیگر اصلی بازار تولید و صادرات ماکارونی در کشور ، نیمه نخست دوره 1402 را با کسب 386 میلیارد تومان سود خالص به پایان رسانده است ؛ رقمی که در قیاس با دوره مشابه بیش از 100 میلیارد تومان رشد را نشان می دهد...

نگاهی به عملکرد «غزر» در نیمه نخست سال 1402

بورس24 : صنعتی زر ماکارون ، بازیگر اصلی بازار تولید و صادرات ماکارونی در کشور ، نیمه نخست دوره 1402 را با کسب 386 میلیارد تومان سود خالص به پایان رسانده است ؛ رقمی که در قیاس با دوره مشابه بیش از 100 میلیارد تومان رشد را نشان می دهد.

با احتساب سرمایه اسمی 1.8 همتی ، عایدی هر سهم مالکان بیزینس تقریبا 22 تومان گزارش شده است. در سناریوی معقول ، با فرض تکرار اعداد در نیمه دوم 1402 ، سود هر سهم زر ماکارون حوالی 44 – 45 تومان برآورد می شود.

گفتنی است که در بودجه عملیاتی شش ماهه دوم سال ، درآمد 2.7 هزار میلیاردی از محل فروش 94 هزار تن محصول برآورد شده است. اعداد این بودجه بسیار معقول و دست یافتنی هستند ؛ چرا که در نیمه نخست 1402 تناژ فروش بیزینس 109 هزار تن و درآمد حاصله حوالی 3 هزار میلیارد تومان گزارش شده است. با فرض تحقق کامل این بودجه ، ارزش درآمد های سالانه شرکت با ثبت پرش 1.1 همتی نسبت به دوره 1401 به 5.7 هزار میلیارد تومان خواهد رسید. از آنجایی که رشد هر بیزینسی با تغییرات درآمد های آن سنجیده می شود ، به نمودار زیر توجه فرمایید:
ن

از نقطه نظر نقدینگی شاهد بهبود چشمگیر در قیاس با دوره مشابه هستیم ؛ چرا که سرفصل وجوه نقد عملیاتی در انتهای شهریور ماه با رشد 88 میلیاردی به رقم مثبت 60 میلیارد تومان رسیده و از حالت منفی و خروجی خارج شده است. از سوی دیگر ، فزونی 1.7 هزار میلیاردی دارایی های جاری بر بدهی های جاری ، نگران از بابت ایفای تعهدات کوتاه مدت برای سهامداران باقی نگذاشته و دست مدیریت را در کنترل امور جاری و همچنین پیشبرد طرح های توسعه بازتر کرده است (Current ratio : 1.8  ). ناگفته نماند که در دوره 6 ماهه منتهی به شهریور ماه ، بیش از 630 میلیارد تسهیلات بانکی به چرخه مالی بیزینس تزریق شده است.

در پی چنین اقدامی ، بهای تمام شده عملیات فعلی و پروژه های در دست اجرا کاهش یافته و فرآیند بازپرداخت با پول های آینده که ارزش کمتری دارند ، انجام خواهند شد. علاوه بر مزایای مذکور ، بر طبق قوانین سیستم مالیاتی ، هزینه مالی معاف از مالیات بوده و به نوعی سپر مالیاتی سود خالص می باشد ؛ بنابراین با کاهش جریان خروجی مالیاتی ، چرخه نقدی بیزینس نیز بهبود خواهد یافت.

صورت جریان نقدی شرکت از جریان سنگین نقدینگی به سمت دارایی های ثابت شرکت خبر می دهد. سرفصل سرمایه گذاری در دارایی های مشهود در انتهای شهریور 1402 ، 260 میلیارد تومان گزارش شده است ، رقمی که معادل 67% سود خالص 6 ماهه بوده و در قیاس با دوره مشابه تقریبا 4.5 برابر جامپ داشته است. چنین رویداد مثبتی سیگنال بنیادی بهبود نسبت های سودآوری و عملیاتی و در نتیجه تداوم روند رو به رشد شرکت در سنوات آتی را به بازار مخابره می کند.

به طبع شرکت که منابع مالی را به نحو اثربخشی به کار می گیرد و بر خلاف بسیاری از شرکت ها صرف توزیع سود سهام ، برگزاری رویدارد های شوآف محور و غیرضروری نمی کند ، نه تنها جایگاه خود در صنعت را تثبیت می کند ؛ بلکه افق رشد و سود آوری بسیار روشنی برای خود ترسیم می کند.
ن 
در انتهای شهریور ماه ، حساب سود انباشته مانده ای بیش از 1 هزار میلیارد تومان را نشان می دهد. طی یک ماه اخیر دو اعلامیه پیشنهاد هیات مدیره و اظهار نظر حسابرس قانونی در خصوص افزایش سرمایه اسمی از محل سود انباشته و رساندن آن به 2.45 هزار میلیارد تومان روانه سایت کدال شده است.

در توصیف رویداد مذکور باید گفت که هدایت ثروت انباشته شده در دل بیزینس به سمت فعالیت های عملیاتی و سرمایه گذاری ، نه تنها سبب تقویت بنیه مالی و عملیاتی شرکت در افق زمانی میان و بلند مدت خواهد شد ، بلکه از کاهش ارزش پولی این منابع نیز جلوگیری خواهد کرد ، چرا که پیشبرد و تکمیل پروژه های توسعه محور ، به دلیل تورم محیط کلان اقتصادی ، با گذر زمان گران تر خواهد شد ؛ فلذا تمرکز این منابع در این طرح ها ، کاهش مدت زمان تکمیل و در نتیجه کوتاه تر شدن دوره بازگشت سرمایه را به دنبال خواهد داشت.

چارت قیمتی سهم نیز حرکت کانال مانندی را در بازه زمانی بلندمدت ثبت کرده است. کم ریسک ترین سناریوی ورود به سهم زمانیست که قیمت به محل تلاقی کف حمایتی دو کانال بلنمدت و کوتاه مدت می رسد ؛ یعنی قیمت های 250 -260 تومان. البته در هفته گذشته ، حمایت روانی 300 تومان مانع از اصلاح بیشتر سهم شد و قیمت را به سمت سقف کانال کوتاه مدت پرتاب کرد. نخستین مقامت بر سر راه قیمت نیز منطقه رند 400 تومان در نظر گرفته می شود. 

سی

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24