Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

از بحث بودجه و حواشی آن که گذر کنیم، باید نیم‌نگاهی هم به وضعیت تولید و فروش شرکت‌ها داشت. در شرایطی در دهه پایانی آبان قرار گرفته‌ایم که کمتر از 10 روز دیگر گزارش عملکرد تولید و فروش این ماه منتشر خواهد شد. از آنجایی که فضای تولید و فروش در مهر ماه تقویت شده بود، این انتظار وجود دارد که در آبان هم فضای خوبی داشته باشیم و این اتفاق می‌تواند سیگنالی برای رشد سود شرکت‌ها در کوارتر سوم باشد.

پیش‌بینی وضعیت بورس 24 آبان 1402

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات آخرین روز کاری هفته می‌رویم که بازار دیروز بواسطه فشار عرضه نیمه دوم بازار دوشنبه با گارد فروش آغاز کرد و تقریبا با همان فرمان تا پایان ساعت معاملات ادامه داد تا در یک روز نه‌چندان خوب شاهد عقبگرد نزدیک به 10 هزار واحدی شاخص و عقبگرد این نماگر تا ارتفاع دو میلیون و 46 هزار واحدی باشیم. البته بازار در عین منفی بودن اما خریدار هم داشت و خبری از رنج‌های سنگین فروش نبود. ارزش معاملات با افت 6 درصدی به 4 همت رسید و رقمی بالغ بر 328 میلیارد تومان پول از چرخه بازار خارج شد. به نظر می‌رسد موضوع نرخ خوراک و تغییرات چند باره نظر دولت درخصوص نرخ گاز، کمی بازار را نسبت به بحث بودجه و تصمیمات یک و بام و دو هوای سیاستگذار نگران کرده است. چراکه دولت نشان داده به هیچ وجه قابل اعتماد نیست و در نهایت مسیری را دنبال می‌کند که کسری بودجه خود را جبران کند و بحث پیش‌بینی‌پذیر بودن اقتصاد، شعاری بیش نیست. در حالی که قرار بود نرخ خوراک 6 ماهه اول سال حوالی 5 هزار تومان باشد و باقی به فرمول با یک سقف مشخص حرکت کند، نرخ نهایی تغییر کرد و 5 ماه نخست سال با رقم 7 هزار تومانی بسته شد !

به نظر می‌رسد بازار پس از رشد اندکی که تجربه نمود، کمی در این نقاط بایستد و نوسانات آرام‌تری را در پیش بگیرد. چراکه برای حرکت‌ بعدی نیازمند آرامش، محرک و جریان نقدینگی قوی‌تری است. این محرک را می‌توان در دل بودجه به عنوان یکی از مهمترین پارامترهای اقتصادی و تحولات آن (نرخ ارز، نرخ گاز، خوراک، برق و مالیات و عوارض و در نهایت بحث تجدید ارزیابی شرکت‌ها) جستجو کرد. بازار در سال 1402 از ناحیه بودجه آسیب و لطمات زیادی دید و اما امیدواری وجود دارد که دست‌کم برای سال 1403 قوانین جدیدی وضع نشود و فضای نرخ‌گذاری شبیه به سال جاری پیش برود؛ مگر اینکه دولت تصمیم بگیرد دستی را که تا ساعد و آرنج در جیب شرکتها کرده بود، تا کتف و شانه در جیب آنها کند و بطور کل شرکتها را زیانده و زمین‌گیر کند. کمی این موضوع را بعید می‌دانیم و معتقدیم بودجه پیش رو چالش‌های کمتری نسبت به بودجه جاری و ساری دارد. در بحث بودجه یک نکته می‌تواند نقطه قوت بازار باشد و آن نکته هم چیزی نیست جزء بحث تجدید ارزیابی شرکت‌ها. اگر در احکام بودجه بحث تجدید گنجانده شود، اتفاق خوب و مهمی برای بازار خواهد بود.

اما از بحث بودجه و حواشی آن که گذر کنیم، باید نیم‌نگاهی هم به وضعیت تولید و فروش شرکت‌ها داشت. در شرایطی در دهه پایانی آبان قرار گرفته‌ایم که کمتر از 10 روز دیگر گزارش عملکرد تولید و فروش این ماه منتشر خواهد شد. از آنجایی که فضای تولید و فروش در مهر ماه تقویت شده بود، این انتظار وجود دارد که در آبان هم فضای خوبی داشته باشیم و این اتفاق می‌تواند سیگنالی برای رشد سود شرکت‌ها در کوارتر سوم باشد. ضمن اینکه انتظار می‌رود به مرور گزارش‌های 6 ماهه حسابرسی شده منتشر شده و احتمالا تغییراتی در سود برخی از شرکت‌ها داشته باشیم. باز هم تاکید می‌کنیم که بازار برای حرکت قوی‌تر نیاز به اخبار و جریان پول تازه دارد و اگر این جریان نرسد، انرژی فعلی برای یک حرکت شتابان در صعود کافی نیست. البته قیمت‌ها آنقدر افت کرده که نزول جدی را نداشته باشیم اما برای موج‌های بلندتر، نیازمند خبرهای قوی‌تری هستیم.

اما یک نکته را هم درخصوص بحث تجدید عنوان کنیم و به سراغ بازار برویم. این روزها بحث و شایعات درخصوص تجدید ارزیابی برخی از شرکت‌ها جدی شده اما واقعیت امر ...

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24