Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

کیارش مهرانی، معاون مالی و اقتصادی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در گفت و گویی با بورس ۲۴ از مهمترین برنامه های این شرکت سخن گفت.

برنامه «ومعادن» برای رسیدن به سود 1.1 میلیارد دلاری

بورس24 : کیارش مهرانی، معاون مالی و اقتصادی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در گفت و گویی با بورس24 از مهمترین برنامه های این شرکت سخن گفت.

*آینده معادن و کامودیتی ها را با توجه به روند قیمت های جهانی چگونه ارزیابی می‌کنید ؟

سال گذشته رکودی را در اقتصاد جهانی داشته‌ایم که موجب افزایش نرخ‌های بهره شد. از طرفی شوک‌ ناشی از جنگ اوکراین و روسیه زنجیره تامین را دچار هیجانات کرد.

در خصوص جنگ اخیر ، تجربه تاریخی نشان می دهد که تغییرات خیلی زیادی روی کامودیتی و قیمت نفت پیش‌بینی نمی شود ، قیمت نفت حدود ۸۷ دلار است و حدود ۵ دلار قیمت سنگ آهن را تحت تأثیر قرار داده است.

در ‌کشور حدود ۲۳ میلیون تن فولاد مصرف می‌شود و مازاد فولاد طبق قوانین و قواعد تجاری صادرات می‌گردد.‌ باتوجه به شرایط کشور ، امسال فروش سنگ آهن و گندله مناسب بوده است. یعنی از بحران خاصی امسال برخوردار نبوده است. گرچه سال گذشته تا حدودی فروش گندله آزار دهنده بود، ولی در سال جاری شرایطی بهتری داشتیم.

*یکی از شرکت های بزرگ «ومعادن» که ماهیت متفاوتی نسبت به سایر شرکت های تولیدی دارد، تجلی است. برنامه شما به عنوان سهامدار عمده برای این شرکت چیست؟

باتوجه مختصاتی که برای پروژه های شرکت تجلی تعریف شده ، برنامه افزایش سرمایه برای این شرکت در دستور کار داریم.

 تجلی در پروژه‌های متنوعی از جمله با شرکت فولاد مبارکه مانند پروژه ورق الکتریکی مشارکت دارد، انتظار می رود که شرکت تجلی در پروژه فولاد سرمد ابرکوه ، حداقل ۲۵۰۰ میلیارد سرمایه گذاری اضافه کند و با راه‌اندازی سرمایه گذاری‌های جبرانی که در فولاد سرمد شده است انتظار داریم که تجلی آینده مناسبی را داشته باشد.

 محاسباتی که برای NAV مجموعه تجلی انجام شده ، نشان می‌دهد که نسبت به قیمت شکاف معنا داری از زمان عرضه اولیه شرکت وجود دارد. البته در مورد برآورد خالص ارزش دارایی‌های این شرکت به دلیل ماهیت سهامی عام پروژه بودن آن نمی‌توانیم مانند سایر شرکت‌های سرمایه گذاری قیمت‌گذاری دقیقی داشته باشیم. به عنوان سهامدار عمده از سهام تجلی همواره حمایت می‌کنیم، امیدواریم که بازدهی بالاتر از سود بانکی برای سهامداران تجلی محقق شود. این شرکت حتی در شرایطی که بازار حالت رکودی و منفی داشته ، نوسان زیادی نداشته سهامدار عمده همواره تجلی را به عنوان یک شرکت سهام عام پروژه با یک سود قابل انتظار حمایت کرده است.

*با توجه خالص ارزش دارایی های شرکت، ارزش جایگزینی این هلدینگ چقدر است؟

اگر امروز شرکتی مانند معادن و فلزات ایجاد شود حدود ۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری لازم دارد.

طبق برنامه استراتژیک شرکت، امیدواریم به سود ۱.۱ میلیارد دلاری برسیم و استراتژی پرتفوی براساس سبد پروژه‌های هلدینگ طراحی شده است ، به طور کلی مشکلی برای تامین منابع پروژه‌هایی که پیش بینی شده است نداریم. امسال حدودا ۱۵ هزار میلیارد تومان منابع برای پروژه‌های در دست نیاز داریم که اگر شرایط ارزی و شرایط حاکم بر اقتصاد اجازه بدهد ما این منابع را می‌توانیم در اختیار پروژه‌ها قرار دهیم.

*افزایش سرمایه «ومعادن» از محل سود انباشته در حال حاضر در چه مرحله ای است و چه زمانی اجرایی می شود؟

مصوبه هیات مدیره در خصوص افزایش سرمایه را در سامانه کدال اطلاع‌رسانی کرده‌ایم، پس از اظهار نظر بازرس قانونی و تایید سازمان بورس مجمع فوق‌العاده برگزار خواهد شد. این افزایش سرمایه به طور کامل از محل سود انباشته ، از ۱۹ هزار و ۲۵۰ میلیارد به ۳۰ هزار میلیارد خواهد بود.

*افزایش سرمایه شرکت به چه منظوری انجام خواهد شد؟

پروژه‌هایی مانند پروژه آرتاویل اردبیل، مانند پروژه فولاد کردستان، پروژه فولادسازی اقلید، را در مجموعه معادن و فلزات تعریف کرده‌ایم که بخش عمده‌ای از این افزایش سرمایه بابت جبران مخارج گذشته‌ این پروژه ها است. از طرفی در نیروگاه سمنان (زیر مجموعه شرکت پویا انرژی) سرمایه‌گذاری حدود ۲۵۰۰ میلیاردی داشته ایم که این افزایش سرمایه برای تامین مخارج این نیروگاه نیز خواهد بود.

از طرفی شرکت های چادرملو و گل‌گهر سال گذشته افزایش سرمایه داشته‌اند و بخش کوچکی هم برای اصلاح ساختار مالی شرکت اصلی در نظر گرفته ایم.به هر حال منابع « ومعادن» به عنوان هلدینگ در شرکت‌های زیر مجموعه صرف می شود و نیاز به افزایش سرمایه برای شرکت امری طبیعی است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24