Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست خبری امروز در تشریح آخرین جزئیات...

رئیس سازمان بورس: سه دسته به سهامداران عدالت افزوده می‌ شوند

بورس24مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست خبری امروز  در تشریح آخرین جزئیات مصوبه نحوه برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در شورای عالی بورس گفت: بحث سهام عدالت به دلیل این‌که از سال تخصیص با تصمیمات متناقضی همراه بود، قرار شد در شورای عالی بورس بررسی شود. از این رو، از ابتدای حضور در شورای عالی بورس تلاش شد به جمع‌بندی کاملی در خصوص برگزاری مجامع سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت دست یابیم.

وی گفت: هدف سازمان بورس و اوراق بهادار این است تا اراده مالکیتی و رای سهامداران را منتقل کنیم، موضوعی که در سال‌های گذشته با ایرادهای اساسی همراه بود.

عشقی گفت:  باتوجه به اینکه شرکت‌های سرمایه گذاری استانی نهاد مالی هستند، اعضای هیئت مدیره باید به تایید سازمان بورس و اوراق بهادار برسند که در این راستا فراخوانی برای اعلام آمادگی متقاضیان منتشر خواهد شد.همچنین مجامع و رای گیری ها برای سهامدارانی که می توانند در مجامع شرکت‌های استانی به صورت مستقیم حضور یابند به صورت الکترونیکی خواهد بود و فرقی میان اشخاص حقیقی و حقوقی نخواهد بود. علاوه براین؛ اعلام حضور در مجمع نیازمند ثبت در سامانه سپرده گذاری مرکزی است و سهامداران می‌توانند تعاونی خود را به عنوان نماینده و بیان آراء خود اعلام کنند.

وی گفت:  براساس تصمیمات گرفته شده برای اینکه مشکلی در روند برگزاری مجامع شرکت های سرمایه‌گذاری استانی ایجاد نشود، با توجه به اینکه سهامداران عضو شرکت های سرمایه‌گذاری استانی هستند در صورت عدم حضور رای به شرکت سرمایه گذار استانی می‌رسد اما اگر شرکت های سرمایه گذاری استانی حضور ۲۰ درصد از اعضای هیئت مدیره یا سهامداران خود را داشته باشد، می‌توانند به عنوان نماینده حضور یابند.

از کانون سهام عدالت چه خبر؟ 

عشقی گفت:  بعد از برگزاری مجامع باید صورت‌های مالی به طور مجدد بررسی و رئیس هیئت مدیره انتخاب شود. بعد از شکل گیری شرکت ها نیز باید کانون سهام عدالت از میان تمام استان ها تشکیل شود.

وی گفت:  طرحی را در دستور کار داریم که هنوز به تصویب نرسیده اما در تلاش هستیم پنج تا ۱۰ درصد از منابع در اختیار شرکت های سرمایه گذاری استانی قرار گیرد تا بتوانند در امور اقتصادی و زیرساختی در استان خود سرمایه گذاری کنند. 

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت:  شرکت های تعاونی استانی شرایط دشواری را داشتند و دچار سر درگمی بودند و قصد دریافت سود از محل سهام عدالت را داشتند اما به دلیل غیر قانونی بودن آن، شرکت های سرمایه‌گذاری استانی و مجامع شرکت های سرمایه گذاری استانی می‌تواند مبلغی را برای تعاونی ها در نظر بگیرند تا آنها بتوانند در راستای جلب مشارکت سهامداران اقداماتی را انجام دهند.

به گفته وی،  سهام عدالت جاماندگان در اختیار سازمان بورس و شورای عالی بورس نیست و سازمان خصوصی سازی باید دراین باره پاسخگو باشد.جمعیت ۵ الی ۶ میلیون ایثارگران، بهزیستی و کمیته امداد به سهامداران عدالت اضافه خواهند شد که سبد سهام آن ها در دولت در حال بررسی است.

عشقی ادامه داد:  سود سهامداران سهام عدالت در دو روش غیرمستقیم و مستقیم همانند سال های گذشته از سوی شرکت سپرده‌گذاری  از بستر سامانه سجام انجام می‌شود.

وی گفت:  شرکت‌های تعاونی استانی، وزارت تعاون و اتاق تعاون مسئول این امر هستند تا کارهای حصول حد نصاب ۲۰ درصد را انجام شود  و با تأیید وزارت تعاون، شرکت‌های تعاونی به عنوان نماینده سهامداران در مجامع سهام عدالت حضور خواهند داشت.

وی افزود: بخشی از موضوع به شرایط بازار مربوط است. در بعضی از شرکت‌ها بین ۳۰ تا ۴۰ درصد سهام در دست ۱۹ میلیون نفر می‌افتد و اگر آنها بخواهند ۲۰ تا ۳۰ درصد سهم خود را بفروشند با یک فشار سنگین فروش مواجه می‌شویم. قرار شد همزمان با تعیین تکلیف مجامع استانی به صورت تدریجی بتوانیم بازگشایی‌ها را انجام دهیم.

وی افزود: در بحث بازار گردانی شرکت های سرمایه‌گذاری استانی از ظرفیت سبدگردانی، تامین سرمایه ها و غیر بهره خواهیم گرفت تا سهام این شرکت ها نقدشوندگی مناسبی داشته باشند.

عشقی گفت: مجموع سهام عدالت متوفیان و سود آن شامل ۱۰ هزار میلیارد تومان می شود و اشخاصی که نسبت به دریافت سود متوفیان اقدام کردند سود سهام عدالت متوفی را تا پایان آذر دریافت خواهند کرد، مابقی سود انباشته سهام عدالت نیز تا پایان سال به حساب وراث واریز می‌شود و با توجه به اینکه در دو سال گذشته سامانه ای برای انتقال سهام عدالت متوفیان راه اندازی نشده بود این سود در حساب جداگانه ای در شرکت سپرده گذاری مرکزی باقی مانده و حتی سود بانکی نیز به آن تعلق گرفته است و به وراث پرداخت می شود.

اسامی شرکت ها افشا می‌شود اگر‌‌‌... 

وی افزود: مسئولیت تایید صلاحیت اعضای هیئت مدیره شرکت های سرمایه گذاری استانی را جدی تر از گذشته توسط اداره تایید صلاحیت دنبال می کنیم و در عین حال اگر تخلفی صورت گیرد، تمام دستگاه‌ها از جمله دادستانی ها نیز به کمک می آیند تا افراد متخصص و دارای صلاحیت انتخاب شوند.

به گفته وی،  شرکت هایی که تا امروز سود سهام عدالت را پرداخت نکردند باید طی چند روز آینده سود سهامداران را واریز کنند در غیر این صورت اسامی آن‌ها از سوی شرکت سپرده گذاری مرکزی افشا خواهد شد.

سهامداران آذرماه، منتظر مرحله اول واریزی باشند

رئیس سازمان بورس افزود: به دلیل برگزار نشدن همزمان شرکت های پرتفوی سهام عدالت، امسال نیز در دو مرحله سود سهام  عدالت برای مشمولان واریز خواهد شد که یک مرحله واریز در آذر ماه و بخش دوم هم اواخر سال پرداخت می شود.

تعیین و تکلیف تاریخ تمام مجامع ، خرداد ماه سال آینده

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره زمان برگزاری مجامع شرکت های استانی سهام عدالت افزود: حداکثر تا خرداد ماه سال آینده تاریخ تمام مجامع تعیین و تکلیف خواهد شد و تا پایان شهریور نیز مجامع برگزار می‌شوند و در عین حال مجامع دو استان زنجان و خراسان شمالی تا اواسط بهمن برگزار می‌شود.

تکلیف سهامداری که سجامی نیستند چیست؟ 

ولی اله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه این نشست خبری  گفت : سهامدارانی که می‌خواهند در مجامع به صورت الکترونیک شرکت کنند باید سجامی شوند و با استفاده از سامانه دیما در مجمع حاضر شوند و در عین حال سهامدارانی که سجامی نیستند هم می توانند با مراجعه حضوری به شرکت استانی خود نسبت به شرکت در مجمع اقدام کنند.

بازگشایی نماد شرکت‌های سرمایه گذاری استانی نیازمند برگزاری تمام مجامع

 جعفری گفت:  بازگشایی نماد شرکت‌های سرمایه گذاری استانی نیازمند برگزاری تمام مجامع است، از ۳۱ استان تنها ۲۸ استان شرکت های خود را سهامی عام کرده اند و تهران باید از البرز جدا شود و استان سمنان همچنان سهامی خاص است.

وی گفت: فعلا فقط شرکت‌های سرمایه‌گذاری استان‌های زنجان و خراسان شمالی می‌توانند به سبب آنکه اطلاعات آن ها شفاف است مجمع سهامداران خود را برگزاری کنند و سایر شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی نیز به منظور رعایت شفافیت در انتظار برگزاری مجمع هستند.

وی در خصوص پرداخت نشدن سود توسط دو ناشر تصریح  کرد: برای دو شرکت متخلفی که تا کنون سود را پرداخت نکرده بودند پرونده تشکیل شده و اکنون نتیجه آن مشخص شده است.

جعفری گفت: مخابرات نیز سود خود را پرداخت کرده و در حال تلاش است تا به روش‌های مختلف تامین مالی بتواند معوقات را بپردازد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24