Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

سیاوش وکیلی، معاون اجرایی کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران به اقدام اخیر سازمان بورس در زمینه تجدید ارزیابی دارایی هلدینگ‌ها و بانک‌ها اشاره کرد و گفت: بسیاری از شرکت‌های بورسی دارای بهای تمام شده تاریخی در بخش دارایی ثابت هستند که طی سال‌های گذشته هزینه استهلاک برای این قیمت‌های تاریخی لحاظ شده و به اصطلاح ارزش دفتری آنها به صفر رسیده است.

اعلام دو مزیت تجدید ارزیابی دارایی توسط کانون نهادهای سرمایه گذاری

بورس24 : سیاوش وکیلی، معاون اجرایی کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران به اقدام اخیر سازمان بورس در زمینه تجدید ارزیابی دارایی هلدینگ‌ها و بانک‌ها اشاره کرد و گفت: بسیاری از شرکت‌های بورسی دارای بهای تمام شده تاریخی در بخش دارایی ثابت هستند که طی سال‌های گذشته هزینه استهلاک برای این قیمت‌های تاریخی لحاظ شده و به اصطلاح ارزش دفتری آنها به صفر رسیده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از صنایع نیازمند نوسازی هستند و وجود این وضعیت باعث می‌شود تا صورت‌های مالی نشان‌دهنده وضعیت اصلی بنگاه‌ها نباشند، گفت: این امر باعث می‌شود تا ضمن افزایش تقسیم سود شرکت، منابع نقدی در قالب تقسیم سود از شرکت خارج شود و دیگر نقدینگی برای نوسازی ماشین‌آلات و خطوط تولید هلدینگ‌های بزرگ در دسترس نخواهد بود.

وکیلی اظهار داشت: انجام تجدید ارزیابی دارایی باعث می‌شود تا ضمن کاهش تقسیم سود بین سهامداران زمینه ماندگاری سود نقدی در شرکت‌ها فراهم باشد    و در نهایت شرکت‌ها از این طریق می‌توانند نقدینگی ناشی از  محاسبات استهلاک را برای نوسازی ماشین‌آلان و تجهیزات استفاده کنند.

معاون اجرایی کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران خاطرنشان کرد: طی سنوات گذشته شاهد وجود سود چشمگیر در صورت‌های مالی بسیاری از شرکت‌ها بودیم که این اتفاق تحت تاثیر عدم تجدید ارزیابی دارایی صورت گرفته بود و باعث شد تا دستگاه‌های دولتی اقدام به وضع عوارض و تعرفه‌ها در خصوص شرکت‌ها کنند که نمونه بارز آن را در زمینه نرخ خوراک پتروشیمی یا نرخ بهره مالکانه شاهد بودیم.

وی با اعلام اینکه طی ۱۰ سال گذشته حاشیه سود شرکت‌های پتروشیمی از ۵۵ درصد به نزدیک ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است، گفت: این امر باعث می‌شود تا دیگر شرکت‌ها نتوانند اقدام به نوسازی و‌ سرمایه‌گذاری جدید کنند که طبیعتا طی فعالیت‌های جدید خود قدرت تولید و سودآوردی آنها کاهش یابد.

وکیلی افزود: تصمیم اخیر سازمان بورس در زمینه تجدید ارزیابی دارایی هلدینگ‌ها را باید به فال نیک گرفت. این اتفاق، اقدام بسیار شایسته‌ای بود که مسوولان این سازمان آن را در دستور کار قرار دادند.

معاون اجرایی کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران با بیان اینکه بخش عمده‌ای از شرکت‌های تولیدی زیرمجموعه این هلدینگ‌ها قرار دارند، اظهار داشت: طبیعتا زمانی که یک هلدینگ اقدام به تجدید ارزیابی کند شاهد اثر مثبت آن در شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ مربوطه خواهیم بود.

وی با اعلام اینکه تجدید ارزیابی در مجموع دارای ۲ مزیت مهم خواهد بود، گفت: نخستین مزیت مربوط به استفاده نقدینگی‌ها برای انجام نوسازی‌ها شرکت‌های تولیدی خواهد بود، همچنین دیگر شاهد وضع عوارض برای شرکت‌ها از سوی دستگاه‌های دولتی نخواهیم بود.

وکیلی در ‌پایان به تاثیر تجدید ارزیابی دارایی بر روند معاملات بورس اشاره کرد و اظهار داشت: این امر اثر زیادی را با خود در بازار سرمایه به همراه خواهد داشت و دیگر دارایی‌ها با ارزش واقعی خود ارزیابی می‌شوند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24