Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس 24: شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور با نماد وهور از جمله هلدینگ های فعال در صنعت انرژی کشور بوده که با سرمایه اسمی 6.6 همتی ، در بازار دوم فرابورس بیش از 13.4 هزار میلیارد تومان ارزشگذاری شده است. برنده شدن شرکت در مناقصه سرمایه گذاری در احداث و بهره برداری 500 مگاوات نیروگاه خورشیدی را می توان بااهمیت ترین سیگنال بنیادی فصل پاییز شرکت دانست.

رشد قابل توجه سود یکی از زیرمجموعه های «وهور»

بورس24 : شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور با نماد "وهور" از جمله هلدینگ های فعال در صنعت انرژی کشور بوده که با سرمایه اسمی 6.6 همتی ، در بازار دوم فرابورس بیش از 13.4 هزار میلیارد تومان ارزشگذاری شده است. برنده شدن شرکت در مناقصه سرمایه گذاری در احداث و بهره برداری 500 مگاوات نیروگاه خورشیدی را می توان بااهمیت ترین سیگنال بنیادی فصل پاییز شرکت دانست. بهای تمام شده این سرمایه گذاری تقریبا 310 میلیون دلار برآورد شده که قرار است 75% این مبلغ از محل تسهیلات دریافتی از صندوق توسعه ملی و مابقی از محل سایر ابزار های مالی تامین شود. نظر به آنکه مهمترین فاز هر پروژه ای چگونگی تامین مالی آن است ؛ می توان گفت که با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته به منظور اخذ وام ، تکمیل این پروژه ارزش افزوده بالایی برای شرکت به همراه خواهد داشت ؛ چرا که در شرایط تورمی امروز کشور ، استفاده از سیستم وام و تسهیلات بهای تمام شده پروژه ها را کاهش می دهد ؛ بدین صورت که پیشبرد پروژه با ریال های امروز صورت گرفته و بازپرداخت این تسهیلات با ریال های کم ارزش تر در سال های آتی. از طرفی با افزایش وزن بدهی ها در ساختار سرمایه بیزینس دو اتفاق مثبت روی می دهد :
1)    یکی کاهش هزینه سرمایه شرکت که در گذر زمان افزایش ارزش بیزینس و در نتیجه رشد ثروت سهامداران را به دنبال دارد ،
2)    و دیگری نقش سپر مالیاتی این تسهیلات است ؛ چرا که هزینه مالی شناسایی شده نوعی هزینه قابل قبول مالیاتی بوده و بدین صورت سود مشمول مالیات کاهش یافته و در نتیجه با کاهش میزان خروج وجه نقد در قالب هزینه مالیاتی ، تراز نقدینگی شرکت در وضعیت بهتری قرار خواهد گرفت.
ماحصل فعالیت های عملیاتی شرکت در دوره 1401 کسب 352 میلیارد سود خالص بوده است. همچنین عملکرد 9 ماهه این مجموعه سرمایه گذاری تقریبا 30 میلیارد تومان سود خالص به همراه داشته ؛ رقمی که در قیاس با دوره مشابه حدودا 8 میلیارد تومان رشد را نشان می دهد. البته باید اذعان داشت که بخش اعظم درآمد های ورودی به شرکت از محل سود سهام دریافتی (Dividends from subsidaries ) بوده که همانند سنوات قبلی پس از برگزاری مجامع شرکت های زیرمجموعه شناسایی می شود ؛ فلذا بخش اصلی سود خالص شرکت هنوز شناسایی نشده است.  در سنوات گذشته ، درآمد شناسایی شده از محل تقسیم سود شرکت های زیرمجموعه روند صعودی پرقدرتی به شرح زیر داشته و از آنجایی که گذشته هر شرکتی عملکرد آینده آن را به تصویر می کشد ، پیش بینی می شود که روند فوق در سال های پیش رو نیز تداوم باید.

1
در انتهای آبان 1402 ، بهای تمام شده سرمایه گذاری های شرکت 8.2 هزار میلیارد تومان گزارش شده که بخش اعظم آن ، 74% معادل 6.1 همت ، در شرکت های غیربورسی و مابقی (2.1 همت ) در اصلی ترین واحد بورسی شرکت یعنی توسعه مسیر برق گیلان سرمایه گذاری شده است. این شرکت در صورت های مالی حسابرسی نشده دوره 1402 به سود خالص 459 میلیارد تومانی رسیده که نسبت به مقطع قبلی بیش از 115 میلیارد تومان رشد را نشان می دهد که نوید بخش افزایش درآمد سود سهام دریافتی در صورت های مالی شرکت مادر یعنی "وهور" است.
در پرتفوی غیربورسی شرکت نیز بیشتر منابع مالی به سمت تولید نیروی برق سبز منجیل ( با سرمایه گذاری 2.3 همتی ) و همچنین شرکت تدبیرسازان سرآمد ( با سرمایه گذاری 1.67 همت) هدایت شده است. در رابطه با تولید نیروی برق سبز منجیل به دو دلیل انتظار رشد سودآوری داریم : نخست انکه ارزش درآمد های ورودی به شرکت در اسکیل 9 ماهه منتهی به شهریور 1402 نسبت به مدت مشابه رشد داشته است. علاوه بر آن ، سرفصل وجوه نقد عملیاتی نیز رشد چشمگیر 104% را ثبت کرده و به حوالی 57 میلیارد تومان رسیده ؛ همچنین سرمایه در گردش نیز رقم مثبت 186 میلیارد تومان محاسبه شده ؛ لذا با افزایش نقدینگی در دسترس کادر مدیریتی، بنیه مالی و عملیاتی شرکت به منظور اجرای پلن های رشد درآمدی و سودسازی تقویت شده است.
گفتنی است که در آبان ماه 1402 هیچ یک از سرمایه گذاری های شرکت واگذار نشده و تنها خرید شرکت نیز تحصیل  29.9 میلیارد تومان اوراق مشارکت بوده است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24