Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس 24: تجلی توسعه معادن فلزات ، بازوی سرمایه گذاری یکی از تخصصی ترین هلدینگ های معدنی صنعتی بازار سرمایه بوده که با سرمایه اسمی 6.2 هزار میلیاردی ، در نیمه نخست 1402 موفق به شناسایی بیش از 317 میلیارد تومان سود خالص معادل 51 ریال به ازای هر سهم شده است ؛ رقمی که در قیاس با دوره مشابه جهش سه رقمی ( 107% ) را ثبت کرده و به میزان 164 میلیارد تومان افزایش یافته است.

از سهام «تجلی» غافل نشوید!

بورس24 : هموار تر شدن راه تجلی برای دستیابی به سود 116 میلیون دلاری !!

تجلی توسعه معادن فلزات ، بازوی سرمایه گذاری یکی از تخصصی ترین هلدینگ های معدنی صنعتی بازار سرمایه بوده که با سرمایه اسمی 6.2 هزار میلیاردی ، در نیمه نخست 1402 موفق به شناسایی بیش از 317 میلیارد تومان سود خالص معادل 51 ریال به ازای هر سهم شده است ؛ رقمی که در قیاس با دوره مشابه جهش سه رقمی ( 107% ) را ثبت کرده و به میزان 164 میلیارد تومان افزایش یافته است.

در لیست سهامداران این مجموعه سرمایه گذاری نام های بزرگ و پرآوازه ای نظیر سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات ( 57% ) ، معدنی صنعتی چادر ملو ( 17% ) و گل گهر ( 14.4% ) دیده می شود. باید گفت که یکی از اصلی ترین مزیت های رقابتی "تجلی" همین ساختار سهامداری حرفه ای است ؛ چرا که بهره مندی از تجارب بزرگان صنعت فرصتی است که نصیب هر شرکتی نمی شود و هر سرمایه گذاری که تنها چند ماه در بازار سهام سابقه داشته باشد ، با نگاه به لیست سهامداران "تجلی" به تجربه و تخصص کادر مدیریتی و اثربخشی استراتژی های تدوین شده یقین پیدا می کند. روند تغییرات سود خالص شرکت در سه سال گذشته مهر تاییدی بر عملکرد حساب شده شرکت است: البته شایان ذکر است که با توجه سرعت رشد بالای شرکت و همچنین تکمیل پروژه های شرکت های زیرمجموعه در سال های آتی ، پر واضح است که روند مذکور در سال های پیش رو نیز تکرار خواهد شد. 

خ


اوایل آبان ماه دوره 1402 ، کادر مدیریتی "تجلی" پیشنهاد افزایش سرمایه 2.4 هزار میلیاردی از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران را به حسابرس قانونی ارائه کرده است. قرار است که منابع حاصل از این افزایش سرمایه صرف مشارکت در افزایش سرمایه شرکت های سرمایه پذیر ، ریکاوری مخارج انجام شده در افزایش سرمایه های قبلی و همچنین جبران مخارج تحصیل سرمایه گذاری های انجام شده در حوزه خرید سهام و تاسیس شرکت های جدید شود.

اصلی ترین مجرای درآمدی شرکت یعنی درآمد حاصل از سود سهام دریافتی تاثیر به سزایی از این تصمیم می گیرد ؛ چرا که در صورت تامین منابع و شرکت در افزایش سرمایه شرکت های سرمایه پذیر ، درصد مالکیت "تجلی" حفظ شده و به همین میزان در سنوات آتی از سود سهام تقسیم شده سهم می برد. به دو تصویر زیر که روند تغییرات درآمد سود سهام دریافتی در دو حالت انجام و عدم انجام افزایش سرمایه را نشان می دهد ، دقت فرمایید:

انجام افزایش سرمایه :

3
عدم انجام افزایش سرمایه :

3
همانطور که پیداست ، تفاوت رقم درآمدی در دوره 1405 به بیش از 1.6 هزار میلیارد تومان می رسد و این رقم برای دوره 1406 تقریبا 2.8 هزار میلیارد تومان برآورد شده است ؛ اعدادی که می تواند تاثیر به سزایی در بنیه مالی و عملیاتی شرکت داشته و دست مدیریت را در راهبری پروژه های در دست تکمیل و گسترش میزان سرمایه گذاری های و .. باز تر کند. برای درک بهتر موضوع به تغییرات سرفصل "وجوه نقد عملیاتی" که مهمترین فاکتور سنجش نقدینگی در دسترس سازمان است ، توجه فرمایید:

-
بر اساس پیش بینی های کادر مدیریتی ، ظرف 3 سال آینده ، درسایه رشد سنگین درآمد سود سهام دریافتی ، شرکت پتانسیل رسیدن به سود خالص 4.3 هزار میلیارد تومانی معادل 116 میلیون دلار را دارد :
5

محاسبات بودجه بندی سرمایه ای نیز نتایجی به شرح زیر داشته است:
1)     خالص ارزش فعلی (Net Present Value ): مثبت 524 میلیارد تومان
2)     نرخ بازده داخلی ( Internal Return Rate ) با فرض نرخ تنزیل 30% : تقریبا مثبت 39%
3)     دوره بازگشت سرمایه (  payback period  ) :  2  سال و 8 ماه
4)      دوره بازگشت سرمایه تنزیل شده ( Discounted-Payback Period ): 3 سال و 9 ماه
بنابراین با توجه به آمار مثبت مذکور ، انجام افزایش سرمایه از نقطه نظر محاسبات بودجه بندی سرمایه ای (Capital Budgeting ) نیز تایید می شود. البته باید توجه داشت که در صورت عدم انجام افزایش سرمایه ، منابع مورد نیاز از محل تسهیلات بانکی تامین می شود که خب ، جریان نقدی خروجی جدیدی تحت عنوان "هزینه مالی" اثر نامساعدی بر وضعیت نقدینگی و تزار مالی بیزینس خواهد داشت. جریان خروجی از بابت هزینه های مالی به شرح زیر محاسبه شده است:
6

گفتنی است که در عنوان این مقاله نرخ تسعیر ارز 37000 تومان در نظر گرفته شده است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24