Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

درخصوص بحث تجدید ارزیابی شرکت‌ها به این نکته باید توجه داشت که فرآیند و پروسه آغاز شده، زمان‌بر بوده و قطعا خبرهای مرتبط با آن و شرکت‌هایی که در این‌خصوص شفاف‌سازی خواهند کرد، بر روند بازار تاثیر خواهند گذاشت و به ‌صورت روزانه شاهد نوساناتی در بازار خواهیم بود اما این موضوع به‌طور کلی زمان‌بر است و احتمالا بین 3 ماه تا یکسال به طول خواهد انجامید.

پیش‌بینی وضعیت بورس 15 آذر 1402

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات آخرین روز کاری هفته می‌رویم که بازار سه‌شنبه با تردید آغاز کرد؛ چراکه به هر جهت عرضه‌های دوشنبه سبب شده بود تا معامله‌گران با احتیاط بیشتری وارد میدان شوند اما وقتی دید سمت عرضه آنقدرها هم اصرار به فروش سهام در قیمت‌های پائین ندارد، معاملات روان‌تر و منطقی‌تری را در پیش گرفت و البته در این بین رسیدن اخباری درخصوص تلاش مجلس برای کاهش زمان تجدید ارزیابی شرکت‌ها از 5 سال به 3 سال در روند حرکتی بازار موثر بود و در همین راستا شاخص کل رشد دیگری را (حدود 11 هزار واحد) در کارنامه خود ثبت کرد و با گذر از سد مقاومتی دوم تا ارتفاع دو میلیون 176 هزار واحدی پیشروی کرد. ارزش معاملات با افت 5 درصدی به 8.1 همت رسید و رقمی بالغ بر 200 میلیارد تومان وارد چرخه بازار شد.  

قبل از هر چیز به این نکته اشاره داشته باشیم که قرار نیست در یک روند صعودی هر روزه شاهد رشد بازار و قد کشیدن شاخص و رشد قیمت‌ها باشیم و طبیعی است که در میانه‌های راه، اصلاح‌ و دست به دست شدن سهام را داشته باشیم. بنابراین اگر فشار فروش در بازار حاکم شد، به جای توجه به طرز تفکرهای گالیورطور برخی از افراد به ظاهر تحلیلگر، به دنبال اصلاح پرتفوی و قرار گرفتن در مسیر سهام با شرایط بهتر برای کسب بازدهی قوی‌تر باشید. در حال حاضر بازار از نظر بنیادی مولفه‌های امیدوار‌کننده‌ای داشته و می‌تواند با برخی خبرها و اتفاقات، فضای مساعدی برای جذب نقدینگی داشته باشد.

درخصوص بحث تجدید ارزیابی شرکت‌ها به این نکته باید توجه داشت که فرآیند و پروسه آغاز شده، زمان‌بر بوده و قطعا خبرهای مرتبط با آن و شرکت‌هایی که در این‌خصوص شفاف‌سازی خواهند کرد، بر روند بازار تاثیر خواهند گذاشت و به ‌صورت روزانه شاهد نوساناتی در بازار خواهیم بود اما این موضوع به‌طور کلی زمان‌بر است و احتمالا بین 3 ماه تا یکسال به طول خواهد انجامید؛ اما نقطه کنونی شروعی برای روند صعودی پایدار در بازار است و اگر پیشنهادهای خوبی به صنعت خودرو که حکم لیدری در بازار دارد، ارائه شود، فضای قوی‌تر و بهتری را در بازار خواهیم داشت. و البته در این بین رفتار نهاد ناظر و سیاست‌گذار بسیار مهم است. نحوه مدیریت سازمان به عنوان متولی این ماجرا نقش موثری برای حفظ روند صعودی آغاز شده و گرم نگه داشتن تنور بازار دارد.

اما نکته دیگر، تقسیم‌بندی و طبقه‌بندی شرکت‌ها در بحث تجدید ارزیابی است. بطور کلی شرکت‌ها می‌توانند در 4 مسیری که در ادامه اشاره خواهیم کرد، قرار بگیرند. دسته اول، شرکت‌هایی هستند که یا تاکنون از چنین ظرفیتی استفاده نکرده و یا موعد 5 ساله را پشت سر گذاشته و آخرین افزایش سرمایه آنها مربوط به سال 97 و یا قبل سال مذکور بوده و حالا قابلیت قرار گرفتن در این مسیر را دارند. این شرکت‌ها می‌توانند از هر طبقه‌ای نظیر زمین، ساختمان، سرمایه‌گذاری‌ها و یا حتی تجهیزات در مسیر تجدید قرار گیرند. به نظر زنگ اول تجدید را این شرکت‌ها به صدا درآورند. کمااینکه برخی از شرکت‌ها نظیر سیمانی‌ها طی ماه‌های اخیر تحرکاتی در این خصوص داشته‌اند.

دسته دوم شرکت‌هایی هستند که تجدید از طبقه زمین (در بازه زمانی کمتر از 5 سال) داشته‌اند و حالا قصد دارند در مسیر افزایش سرمایه از محل سرمایه‌گذاری‌ها قرار بگیرند. البته بلعکس این رویداد هم محتمل و ممکن است. افزایش سرمایه در این شرکت‌ها کارایی ویژه‌ای داشته و می‌تواند آنها را از بعد بنیادی در فضای منطقی و مناسبی قرار دهد. و البته بسیار مهم است که مدیران این شرکت‌ها انگیزه کافی برای قرار گرفتن در این مسیر را داشته باشند.

دسته سوم ...

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24