Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

سرمایه گذاری 10.3 درصدی در سهام علاقه فیکس اینکام ها به سپرده گذاری در بانک های پاسارگاد و گردشگری

گزارشی خاص در مورد صندوق‌های با درآمد ثابت

بورس24 : در حالی که ارزش صندوق‌های با درآمد ثابت از 550 همت عبور کرده است، خلأ گزارش های تحلیلی و پالایش شده در خصوص این صندوق ها و عملکرد آن ها در بازار سرمایه احساس می شود. به همین منظور شرکت سبدگردان نوویرا با بررسی صندوق های با درآمد ثابت قابل معامله بدون تقسیم سود با ارزش خالص دارایی های بیش از 10،000 میلیارد ریال، گزارشی در خصوص عملکرد و ترکیب دارایی های این صندوق ها منتشر کرده است.

توضیحات حسام توکلی، مدیر سرمایه‌گذاری‌های با درآمد ثابت شرکت سبدگردان نوویرا درخصوص صندوق های با درآمد ثابت:

باتوجه به اهمیت صندوق‌ها به عنوان مهمترین ابزار سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت خلأ یک گزارش که در آن به بررسی جزئی تر وضعیت صندوق با درآمد ثابت پرداخته شود، احساس می‌شد که این موضوع در گزارشی که توسط تیم مدیریت سرمایه‌گذاری‌های با درآمد ثابت شرکت سبدگردان نوویرا تهیه شده است مورد بررسی قرار گرفته است.

در این گزارش به وضعیت صندوق‌های با درآمد ثابت ETF با خالص ارزش بیش از 10،000 میلیارد ریال پرداخته شده و براساس آخرین گزارش پرتفوی آن‌ها در انتهای آبان ماه سال ۱۴۰۲ در ۴ بخش اشاره شده است که ۳ بخش اول مرتبط با ترکیب دارایی‌ آن‌ها و بخش انتهایی مربوط به عوامل عملکردی است.

در رابطه با ترکیب دارایی‌های صندوق‌ها همانطور که مستحضرید صندوق‌های با درآمد ثابت می‌توانند بخش محدودی از دارایی‌های خودشان را به سرمایه گذاری در سهام اختصاص بدهند.

میزان سرمایه گذاری صندوق ها در سهام ؛ کمی بیش از 10 درصد

نوسان ارزش سرمایه‌گذاری انجام شده در سهام توسط این صندوق‌ها با ابزاری مثل اوراق اختیار فروش تبعی قابل پوشش است و صندوق‌ها این امکان را دارند که با خریداری اوراق تبعی ریسک کاهش ارزش سهام و پایه مربوط به آن‌ها را پوشش دهند، در این زمینه در انتهای آبان ماه به طور میانگین صندوق‌ها ۱۰.۳ درصد از دارایی‌های خودشان را در سهام سرمایه‌گذاری کرده‌اند که به طور حدودی بخواهم به آن اشاره کنم نیمی از این میزان با اختیار تبعی پوشش داده شده و به طور میانگین نیمی از آن هم بدون پوشش است.

مشخصا" به هر میزان سرمایه‌گذاری در سهام به صورت بدون پوشش توسط این صندوق‌ها کمتر باشد باتوجه به ماهیت با درآمد ثابت‌شان می‌توانند انتخاب بهتری برای سرمایه‌گذاری بادرآمد ثابت باشند.

بخش اصلی سرمایه‌گذاری‌های صندوق‌های با درآمد ثابت به اوراق با درآمد ثابت اختصاص دارد که از چندین بعد می‌شود این را بررسی کرد، صندوق‌ها برای کاهش نوسانات ارزش اوراق با درآمد ثابت‌شان در برخی موارد اقدام به لحاظ کردن نرخ کارشناسی در محاسبه ارزش روزانه این اوراق می‌کنند که هر چقدر این اوراق بیشتر باشند طبیعتا" ارزش ابطال صندوق‌ها هم نوسان کمتری خواهد داشت.

اما این موضوع می‌تواند باعث فاصله گرفتن ارزش روز ابطال صندوق از ارزش واقعی آن در بازار یا همان ارزش آماری شود. در انتهای آبان ماه صندوق‌ها به صورت میانگین 37.8 درصد از دارایی‌های خودشان را در اوراق سرمایه‌گذاری کردند که نیمی از آن دارای نرخ کارشناسی و نیمی از آن بدون نرخ کارشناسی بوده است. بُعد دیگری که در زمینه اوراق می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد، طبقه بندی آن‌ها براساس ناشر است که بیشتر مبنای آن نصاب‌های سازمان بورس مثل سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در اوراق منتشر شده توسط دولت است که حداقل باید ۲۵ درصد باشد و یا حداقل ۴۰ درصد سرمایه‌گذاری در اوراق دارای مجوز انتشار از طرف سازمان بورس و اوراق بهادار است ‌که براساس داده های در انتهای آبان ماه به صورت میانگین ۲۱ درصد در اوراق منتشره توسط دولت و ۱۶ درصد در سایر اوراق دارای‌ مجوز انتشار به صورت میانگین توسط صندوق‌ها سرمایه‌گذاری شده است.

در انتهای این بخش هم به میانگین وزنی سررسید اوراق صندوق‌ها می‌شود اشاره کرد که هر چقدر کمتر باشد انعطاف‌پذیری آن‌ها جهت سرمایه‌گذاری مجدد بیشتر می‌شود. اما از طرف مقابل درصورت عدم افزایش نرخ بهره می‌تواند آن‌ها را دچار مشکلاتی کند. میانگین سر رسید اوراق صندوق‌ها در انتهای آبان ماه حدود ۲.۱ سال بوده است.

علاقه صندوق ها به بانک های پاسارگاد و گردشگری

بخش مهم دیگری که سرمایه گذاری صندوق‌های با درآمد ثابت در آن انجام می‌شود سپرده‌های بانکی است که به صورت مختصر اگر به آن‌ها اشاره داشته باشم، صندوق‌ها به صورت میانگین از ابتدای سال ۴۵.۱ درصد از کل دارایی‌های خودشان را در سپرده‌های بانکی سرمایه‌گذاری کرده‌اند که در انتهای آبان ماه این عدد به ۵۰ درصد رسیده است. بانکی که در آن از ابتدای سال توسط صندوق‌ها بیشترین سرمایه‌گذاری انجام شده است بانک پاسارگاد است که در انتهای آبان ماه به بانک گردشگری تغییر پیدا کرده است و درصد سرمایه‌گذاری در این بانک‌ها هم در انتهای آبان ماه نسبت به میانگین از ابتدای سال با ۱.۳ درصد افزایش همراه بوده است.

میانگین موزون کفایت سرمایه بانک‌های مورد سرمایه گذاری توسط صندوق‌ها هم براساس آخرین کفایت سرمایه اعلام شده در صورت مالی بانک‌ها در انتهای آبان ماه نسبت به میانگین از ابتدای سال با رشد ۶.۴ درصدی همراه شده است.

میانگین تقریبی سود سپرده بانکی فیکس اینکام ها ؛ 26.3 درصد

درخصوص میانگین نرخ سود تقریبی دریافتی صندوق‌ها از بانک‌ها، براساس نرخ‌های مرسوم و بحث‌هایی که در دسترس است این عدد ۲۶.۳ درصد از ابتدای امسال و همچنین در انتهای آبان ماه بوده است.

در انتها و بعد از عواملی که در ارتباط با ترکیب دارایی‌ها به آن‌ها اشاره داشته‌ام، توجه به عواملی که عملکرد صندوق‌ها را نشان بدهد، می‌تواند حائز اهمیت باشد که یکی از آن‌ها تفاوت ارزش ابطال و قیمت تابلو واحدهای صندوق‌هاست که به هر میزانی این تفاوت مثبت و بیشتر باشد نشانگر بالاتر بودن ارزش واحدهای صندوق نسبت به قیمت روز تابلوی آن صندوق است که در انتهای آبان ماه این تفاوت برای صندوق‌ها به صورت میانگین منفی۱ .۰ درصد بوده است.

مبحث مهم دیگر هم تفاوت ارزش آماری و ابطال واحدهای صندوق‌ها است که در قبل‌تر هم به آن‌ها اشاره‌ای شد. این تفاوت در انتهای آبان ماه به صورت میانگین ۰.۲ درصد بوده است. بازدهی صندوق‌ها هم بر مبنای رشد ارزش ابطال واحدهای صندوق‌ها و همچنین رشد قیمت تابلو صندوق‌ها طی آبان ماه می‌تواند مورد نظر قرار بگیرد که به ترتیب برابر با نرخ موثر سالیانه ۲۷.۵ درصد و ۲۷.۶ درصد بوده است.

درمورد تغییرات وضعیت صندوق‌ها در آبان ماه نسبت به مهرماه سال ۱۴۰۲ هم به صورت مختصر می‌شود عنوان کرد که صندوق‌ها به صورت میانگین حدود ۳ درصد در سرمایه‌گذاری در کل اوراق با درآمد ثابت‌شان کاهش داشته‌اند و میانگین وزنی سررسید اوراق صندوق‌های موضوع این گزارش هم با رشد 0.3 درصد همراه بوده است.

سرمایه‌گذاری صندوق‌ها در سپرده‌های بانکی هم حدود ۵ درصد رشد داشته است و سرمایه‌گذاری در سهام هم توسط صندوق‌های موضوع گزارش حاضر با ۲ درصد کاهش همراه بوده است. درمورد عوامل عملکردی هم می‌شود گفت که تفاوت ارزش آماری و ابطال واحدهای صندوق‌ها هم به صورت میانگین با نیم درصد کاهش همراه بوده است و بازدهی قیمتی موثر سالانه شده صندوق‌ها هم در آبان ماه نسبت به مهر ماه از ۲۸.۳ درصد موثر سالیانه به ۲۷.۶ درصد موثر سالیانه کاهش داشته است. در انتها هم می‌شود به خالص ورود و خروج پول از این صندوق‌ها طی آبان ماه اشاره کرد که مجموعا شاهد حدود ۴.۵ میلیارد تومان ورود پول بوده‌اند.

فیکس اینکام

فیکس اینکام

فیکس اینکام

فیکس اینکام

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24