Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

عامل انگیزشی دیگر برای رشد بازار و افزایش نماگر‌های اصلی، کاهش نرخ بهره بین ‌بانکی برای ۳ هفته متوالی است؛ به طوری که مطابق با گزارش بانک مرکزی، نرخ بهره بانکی در ابتدای هفته جاری با کاهش ۰.۱۱ واحد درصدی به عدد ۲۳.۴۳ درصد رسید. اگرچه کاهش نرخ‌ها خیلی قوی نیست اما به هر جهت اگر این روند ادامه داشته باشد، می‌توان حرکت آرام نقدینگی به سمت تالار شیشه‌ای را انتظار داشت.

پیش‌بینی وضعیت بورس 21 آذر 1402

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات چهارمین روز کاری هفته می‌رویم که بازار دیروز بد آغاز نکرد و حتی در یک ساعت نخست شاهد تحرکات نسبتا خوبی در برخی از صنایع بودیم اما با گذر از نیمه ابتدایی بازار، رفته‌رفته شاهد عقبگرد خریداران و فشار نسبی عرضه بودیم تا جایی که طیف وسیعی از سهام سرخ‌پوش شده و یا در سطوحی پائین‌تر از قیمت‌های پایانی به کار خود خاتمه دادند. در نتیجه معاملات روز گذشته، شاخص کل با رشد اندک 1.500 واحدی در ارتفاع دو میلیون 162 هزار واحدی قرار گرفت. شاخص هم‌وزن اما با ثبت یک رشد قوی‌تر دیگر (حدود 0.5 درصد) خبر از توزیع نقدینگی در سراسر بازار داد. ارزش معاملات با رشد خوب 10 درصدی به 5.7 همت رسید اما رقمی بالغ بر 160 میلیارد تومان پول از چرخه بازار خارج شد.

روند معاملات از زمان انتشار اخبار مربوط به تجدید ارزیابی نشان داده که بازار به شدت تشنه اخبار تاثیرگذار است و این موج خبری است که منجر به جسور شدن معامله‌گران می‌شود. تحرکات معامله‌گران در تالار شیشه‌ای گویای این نکته است که بورس این روزها، تشنه محرک جدید است و باید نمود عینی و عملی داستان تجدید ارزیابی‌ها را در ساختار اجرایی شرکت‌ها مشاهده کند. تجدید ارزیابی، صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی را به‌ روز خواهد کرد و شکاف بین ارزش دفتری و ارزش بازار دارایی‌های موجود در ترازنامه شرکت‌های بورسی از بین خواهد رفت. در کشور ما که با تورم مزمنی دست و پنجه نرم می‌کند، فاصله معناداری بین این دو آیتم ایجاد شده ‌است که به‌روز‌رسانی آنها سبب تغییر معنادار در ارقام بسیاری از نسبت‌های مالی خواهد شد که تعدی دولت و نهادهای دولتی به سود شرکت‌های بورسی را محدود خواهد کرد.

از طرف دیگر امیدواری‌هایی نسبت به تصویب کاهش دوره معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی از ۵ سال به ۳ سال وجود دارد که می‌تواند موج قوی‌تر تقاضا در گروه خودرویی و در ادامه کلیت بازار را به همراه داشته باشد. عامل انگیزشی دیگر برای رشد بازار و افزایش نماگر‌های اصلی، کاهش نرخ بهره بین ‌بانکی برای ۳ هفته متوالی است؛ به طوری که مطابق با گزارش بانک مرکزی، نرخ بهره بانکی در ابتدای هفته جاری با کاهش ۰.۱۱ واحد درصدی به عدد ۲۳.۴۳ درصد رسید. اگرچه کاهش نرخ‌ها خیلی قوی نیست اما به هر جهت اگر این روند ادامه داشته باشد، می‌توان حرکت آرام نقدینگی به سمت تالار شیشه‌ای را انتظار داشت.

نکته دیگر اینکه، موتور خلق نقدینگی به دلیل شرایط وخیم اقتصادی از جمله وضعیت ناتراز صندوق‌های بازنشستگی و ناترازی در درآمدها و هزینه‌های دولت (که منجر به کسری بودجه جدی شده) همچنان روشن است و این نقدینگی در تمامی بازارها از کالاهای مصرفی گرفته تا کالاهای سرمایه‌ای منجر به تورم می‌شود. در هفته‌های اخیر با حذف ریسک بودجه ۱۴۰۳ که تهدید خاصی برای بازار سرمایه در آن دیده نشد و ثبات نرخ ارز و کاهش ریسک‌های سیستماتیک و غیر‌سیستماتیک، بازار سرمایه می‌تواند اعتماد سرمایه‌گذاران و خریداران را جلب کند و در مسیر صعودی اما متعادل‌تر قرار بگیرد، مشروط بر اینکه طرز تفکری که به دنبال ایجاد جریان مثبت بود، پشت قضیه را بگیرد و به بازار کمک کند.

و نکته آخر مربوط به مسائل سیاسی کشور است. طی دو سال ‌اخیر دو موضوع عمده در سطح بین‌الملل نگرانی‌ها را در مورد افزایش ریسک سیاسی کشور در پی داشت. موضوع اول ماجرای جنگ اوکراین و موضوع دوم و مهم‌تر تقابل شدید نظامی حماس و اسرائیل بود که به‌رغم رویکرد شدیدا غرب‌ستیزانه حکومت، در این دو مورد تا آنجا که ممکن بوده و هست مقامات کشور دخالت مستقیم خود را در مسائل رخ ‌داده رد کرده و ایران را به‌ عنوان یک کشور بی‌طرف مطرح کردند، هرچند که طرف غربی (در بیان و اظهارنظرها) زیر‌ بار قبول این حرف‌ها نرفته، اما موضع‌گیری مقامات داخلی باعث‌ شده که بهانه اضافی در اختیار آمریکا و اسرائیل جهت فشار بیشتر بر ایران قرار نگیرد. لذا بازار سرمایه عملا از زیر بار عرضه‌های ناشی از ریسک‌های سیاسی خارج شده است.

با فاصله‌ گرفتن از فضای هیجانی ناشی از اخبار مربوط به تجدیدارزیابی، بازار این روزها فرصت مناسبی را برای تجدیدنظر و چینش مجدد پورتفوی معاملاتی برای سهامداران فراهم کرده تا با شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری بالقوه، بازدهی سبد معاملاتی خود را در ماه‌های آتی افزایش دهند. به نظر می‌رسد تجدید ارزیابی پیچیدگی‌های خاص و ویژه‌ای دارد که جز متولی اصلی بازار یعنی سازمان بورس نمی‌تواند گره‌گشای آن باشد، از این رو ورود وزیر اقتصاد و تاکید بر جریان تجدید نکته مهم این ماجراست. برای امروز هم احتمالا بازاری نوسانی را داشته باشیم. با این تفاوت که ممکن است فضا در نیمه نخست چندان جذاب نباشد اما در نیمه دوم می‌توان معاملاتی روان‌تر و تقاضایی بهتر را انتظار داشت.

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24