Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

نکته اول فضای تکنیکی شاخص است. ساختار اصلاحی این نماگر پرحاشیه از اردیبهشت تا نیمه‌های آبان به گونه‌ای بوده که بازار در روند صعودی آغاز شده با چندین مقاومت استاتیک درگیر خواهد شد و هر کدام از این مقاومت‌ها، دست‌اندازهایی در فضای حرکتی بازار ایجاد خواهند کرد اما بطور کل با توجه به اینکه روند نزولی (تحت تاثیر شکست چند مقاومت) خاتمه یافته، این اصلاح‌ها جای نگرانی نداشته و اتفاقا فرصتی برای اصلاح پرتفوی است.

پیش‌بینی وضعیت بورس 29 آذر 1402

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات آخرین روز کاری آذر می‌رویم که بازار دیروز بواسطه عرضه‌های یک ساعت پایانی دوشنبه از یکسو و از سوی دیگر اظهارنظرهای متناقض هیات مدیره مپنا درخصوص تجدید ارزیابی دارایی‌ها و همچنین نرسیدن اخبار از جلسه سازمان و وزارت اقتصاد با هلدینگ‌ها، با فشار عرضه‌های بیشتری آغاز کرد. البته نزدیک شدن شاخص به مقاومت 2.220 هزار واحدی هم در رفتار معامله‌گران کوتاه‌مدتی بی‌تاثیر نبود. اما به هر جهت سمت خرید هم شرایط بدی نداشت و راننده بازار با ایجاد تحرکات مثبت در نمادهای شاخص‌محور نشان داد که آگاهی کامل از فضای بازار دارد. در نتیجه معاملات روز گذشته، نماگر اصلی بازار با رشد اندک 4 هزار واحدی و از دست دادن بخشی از رشد نیمه نخست بازار، در ارتفاع دو میلیون و 211 هزار واحدی قرار گرفت. ارزش معاملات که روز سه‌شنبه تا سطوح 7.5 همت رشد کرده بود، با کاهش 11 درصدی به 6.7 همت رسید و رقمی بالغ بر 400 میلیارد تومان پول از بازار خارج شد.

در این گزارش لازم است درخصوص 6 نکته مهم بحث کنیم. نکته اول فضای تکنیکی شاخص است. ساختار اصلاحی این نماگر پرحاشیه از اردیبهشت تا نیمه‌های آبان به گونه‌ای بوده که بازار در روند صعودی آغاز شده با چندین مقاومت استاتیک درگیر خواهد شد و هر کدام از این مقاومت‌ها، دست‌اندازهایی در فضای حرکتی بازار ایجاد خواهند کرد اما بطور کل با توجه به اینکه روند نزولی (تحت تاثیر شکست چند مقاومت) خاتمه یافته، این اصلاح‌ها جای نگرانی نداشته و اتفاقا فرصتی برای اصلاح پرتفوی است.

نکته دوم فضای اطلاع‌رسانی شرکت‌ها درخصوص افزایش سرمایه است. در شرایطی صبح روز دوشنبه خلیل بهبهانی عضو هیات مدیره گروه مپنا طی مصاحبه‌ای آغاز فرآیند افزایش سرمایه در این مجموعه عریض و طویل را به بازار مخابره کرد که به یکباره شامگاه همان‌روز، معاون مالی و اقتصادی این گروه، بدون توجه به مصاحبه رسمی نائب رئیس هیات مدیره، تجدید ارزیابی دارایی‌های خود را شایعه خواند ! به نظر سازمان به سرعت باید وارد عمل شده و با چنین رفتارهایِ دوگانه‌ای برخورد کند. چراکه یک ناشر و مدیر ارشد یک شرکت نمی‌تواند فرآیند اعتمادسازی در کلیت بازار را خدشه‌دار کند و منجر به آسیب به دارایی سهامداران شود. فراموش نکنیم که آنچه منجر به ریزش سنگین بازار در 6 - 7 ماه اخیر شد، از بین رفتن اعتماد عمومی و در نتیجه فرار نقدینگی از بازار بود و حال که این اعتماد ذره ذره در حال بازسازی است، نباید با اظهارنظرهای اینچنینی و شیطنت در کدال کلیت بازار را در تحت تاثیر قرار داد.

نکته سوم، رفتار بازارگردان‌ها در صندوق‌های اهرمی است. به‌نظر قرار گرفتن قیمت تابلوی این شرکت‌ها در سطوحی بالاتر از NAV و شکاف بیش از 10 درصدی اتفاق جالبی نباشد. همیشه در بورس ایران بعضی ابزارها ترند می‌شوند و تمرکز و توجه بسیاری را جلب می‌کنند. صندوق‌های اهرمی یکی از بهترین ابزارهایی است که در کل تاریخ بورس ایران ابداع شده است. این صندوق‌ها این امکان را به خریداران می‌دهند تا در رشدها بیشتر از سهام و شاخص رشد کنند و در عین حال در ریزش بیشتر افت کنند. اما در بازار شاهد رفتار افراطی برخی از معامله‌گران هستیم. این ابزار خوب است اما قرار نیست به هر قیمتی ابزار خوب را خرید کنیم و البته این وظیفه بازارگردان است که شکاف ایجاد شده را به سرعت کاهش دهد.

نکته چهارم اینکه بازار پس از ...

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24