Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

آخرین فصل از سال را در حالی آغاز می‌کنیم که نخستین ماه آن خبرساز خواهد شد. در روزهای نخست دی ماه بازار به مصاف گزارش عملکرد تولید و فروش شرکت‌ها خواهد رفت. گزارش‌هایی که به نظر قوی باشد و همین موضوع در انگیزه معامله‌گران موثر خواهد بود. با رسیدن این گزارش‌ها پرونده فروش پائیز بسته خواهد شد و تحلیلگران با در دست داشتن این اطلاعات می‌توانند تخمین نسبی از میزان سود شرکت‌ها در سومین کوارتر سال داشته باشند. اما در ادامه همه نگاه‌ها به ...

پیش‌بینی وضعیت بورس 2 دی 1402

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات نخستین روز کاری زمستان می‌رویم که پائیز هم با تمام فراز و فرودهایش رفت و البته فضا در این فصل گرم‌تر و منطقی‌تر از تابستان بود. هر چند که نیمهِ نخست جالبی نداشت اما به هر جهت روند بازار نیمه دوم پائیز، جریانات تلخ 45 روز اول را جبران کرد. شاخص کل سومین فصل سال را در ارتفاع دو میلیون و 121 هزار واحدی آغاز کرد و با رشد اندک 4 درصدی در ارتفاع دو میلیون و 210 هزار واحدی به پایان برد. در این فصل رقمی بالغ بر 11 همت نقدینگی از بازار خارج شد که البته اگر تحرکات یک ماه اخیر نبود، رقم بزرگتری از بازار خارج می‌گردید. در این گزارش ابتدا نیم‌نگاهی به تحولات معاملات چهارشنبه خواهیم داشت و سپس به مصاف تحولات 3 ماه پایانی سال می‌رویم.

آخرین روز کاری پائیز در حالی سپری شد که بازار تحت تاثیر فشار فروش نیمه دوم معاملات سه‌شنبه و همپنین ابهامات از نتایج جلسه وزیر اقتصاد با هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری، زیر فشار عرضه بود اما سمت تقاضا هم شرایط چندان بدی نداشت و طیفی از معامله‌گران فرصت را غنیمت شمرده و در منفی‌ها خریدار بودند و همین موضوع مانعی برای وقوع هیجانات شدید منفی در بازار بود. در نتیجه معاملات روز چهارشنبه، شاخص کل با افت اندک 1.600 واحدی در ارتفاع دو میلیون و 210 هزار واحدی قرار گرفت. ارزش معاملات بواسطه قرار گرفتن در روزهای پایانی هفته کاهشی بود و با افت 21 درصدی به 5.3 همت رسید و رقمی بالغ بر 350 میلیارد تومان پول از بازار خارج شد. به نظر می‌رسد بازار برای یک اصلاح کوچک آمادگی ذهنی داشت و اخبار و تحولات روزهای اخیر زمینه این موضوع را مهیا کرد.

اما آخرین فصل از سال را در حالی آغاز می‌کنیم که نخستین ماه آن خبرساز خواهد شد. در روزهای نخست دی ماه بازار به مصاف گزارش عملکرد تولید و فروش شرکت‌ها خواهد رفت. گزارش‌هایی که به نظر قوی باشد و همین موضوع در انگیزه معامله‌گران موثر خواهد بود. با رسیدن این گزارش‌ها پرونده فروش پائیز بسته خواهد شد و تحلیلگران با در دست داشتن این اطلاعات می‌توانند تخمین نسبی از میزان سود شرکت‌ها در سومین کوارتر سال داشته باشند. اما در ادامه همه نگاه‌ها به جریانات تجدید ارزیابی شرکت‌ها، بودجه، تحولات بازار ارز و بطور کل فضای اقتصاد کشور خواهد بود و در روزهای پایانی دی باز هم چراغ کدال روشن خواهد شد و احتمالا در 2 روز پایانی ماه تراکم صورت‌های مالی 9 ماهه را داشته باشیم. بنابراین تحولات دی ماه اثر بسزایی در ایجاد کف بنیادی بازار خواهد داشت.

در دی ماه سال گذشته جریانات خاصی در حوزه اقتصاد داشتیم. دلار که تحت تاثیر جریانات داخلی به کانال 30 هزار تومانی رسیده بود به یکباره گُر گرفت و با سرعتی باوردنکردنی پله‌های ترقی را طی کرد. در همین راستا رئیس بانک مرکزی برکنار شد و محمدرضا فرزین سکان هدایت ساختمان شیشه‌ای میرداماد را برعهده گرفت. این تغییر و تحول نه‌تنها ترمز دلار را نگرفت که سیاست‌های تکراری رئیس جدید باعث شد تا دلار قله‌های جدیدی را در نوردد. به صورت سنتی با نزدیک شدن به پایان سال میلادی و بستن حساب‌های ارزی برخی از شرکت‌ها در ابتدای دی ماه، بصورت طبیعی تقاضای ارز کمی بالا می‌رود. از سوی دیگر، هرچی به انتهای سال نزدیک‌تر می‌شویم، بانکها نیاز بیشتری به نقدینگی پیدا می‌کنند و بانک مرکزی چاره‌ای جز تزریق نقدینگی به بانکها از طریق بازار بین بانکی را ندارد که این موضوع در کنار افزایش تقاضای انتهای سال که بصورت سنتی هرسال رخ می‌دهد، موجب می‌شود تا سطح تقاضا در بازار ارز افزایش یابد.

به نظر یکی از دلایل رشد دلار نیمایی هم همین موضوع باشد و مطابق با تحلیل روزهای اخیر انتظار داریم به زودی نیما به کانال 40 هزار تومانی رسیده و حتی اعداد و ارقام بالاتری را لمس نماید. رویدادی که اثر مثبت بر سودسازی شرکت‌ها خواهد گذاشت. بنابراین اتفاقات و جریانات دی ماه سبب نوسانات خاص بازار خواهد شد و معتقدیم یکی از پرخبرترین و پرچالش‌ترین ماه‌های بازار سرمایه خواهد بود. ترکیبی از تجدید ارزیابی و شرکت‌هایی با گزارش خوب می‌تواند ترکیب برنده چند ماه پیش‌رو باشد و در ایجاد انگیزه در معامله‌گران موثر باشد. و رویداد مهم آخر مربوط به جاده‌مخصوص است.

این روزها زمزمه‌هایی درخصوص تغییر و تحولات خاص در ...

مشاهده‌کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24