Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

موضوع مهمی که باری دیگر ذهن اهالی بازار را درگیر کرده، افزایش حقوق دولتی معادن است که نشان می‌دهد تصمیمات غیرعقلایی و سیستم جبران کسری بودجه از جیب شرکت‌ها پابرجاست. این موضوع از دو جهت برای بازار مهم است. نکته اول اینکه تغییرات اینچنینی اثرات منفی بر سرمایه‌گذاری در بخش معادن و سرمایه‌گذاری در این حوزه دارد و ...

پیش‌بینی وضعیت بورس 5 دی 1402

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات چهارمین روز کاری هفته می‌رویم که بازار دیروز آغاز جالبی نداشت؛ چراکه به هر جهت نیمه دوم بازار یکشنبه خوب پیش نرفته بود و نگرانی از بابت اثرات اخبار حقوق دولتی و حواشی آن در کنار روشن نبودن فضای تجدید، سبب فشار نسبی عرضه شده بود. با گذر از دقایق ابتدایی، سمت تقاضا کمی بهتر شد اما نه‌آنقدری که منجر به تغییر نگرش معامله‌گران کوتاه‌مدتی شود و در همین راستا با آشکار شدن ضعف طرف تقاضا، شاهد برگشت بازار به مدار اصلاح بودیم؛ تا جایی که شاخص کل با یک افت دیگر (حدود 5.500 واحد) تا ارتفاع دو میلیون و 194 هزار واحدی عقب نشست. ارزش معاملات با رشد 5 درصدی به 5.4 همت رسید و رقمی بالغ بر 310 میلیارد تومان پول توسط حقیقی‌ها از بازار خارج شد.  

برخی معتقدند با خاتمه یافتن موج اول اخبار تجدید و اتمام جلسات سازمان با هلدینگ‌ها از یکسو و از سوی دیگر دست‌درازی مجدد دولت به جیب شرکت‌ها، روند صعودی کوتاه‌مدتی بازار خاتمه یافته و برخی دیگر رسیدن گزارش‌های ماهانه، تحرکات دلار نیمایی و اثرات آن بر سود شرکت‌ها را عاملی برای برگشت بازار به مدار رشد پس از کمی دست به دست شدن می‌دانند. درخصوص اخبار تجدید باید گفت که ظاهرا تحرکاتی در جریان بوده و گویا تا پایان همین ماه چند شرکت بزرگ و مهم بازار موضوع تجدید را به طور جدی استارت زده و مسیر را آغاز می‌کنند.

منتهی این موضوع خود را زمانی نشان می‌دهد که شرکت‌‌ها تصمیمات خود را به شکل جدی و البته روشن از طریق کدال شبیه به آنچه روز گذشته توسط وتجارت اعلام شد، شفاف‌سازی کنند. نکته دیگر اینکه در شرکت‌های متوسط و کوچکتر به دلیل بروکراسی ساده‌تر و پیچیدگی‌های کمتر، مسیر تجدید آغاز شده و نمونه آن را در پکویر، قصفها، تپکو، ددام و ... دیدیم. از همین رو کماکان معتقدیم نخستین ماه از فصل زمستان، ماه مهمی برای بازار خواهد بود و تحولات دی از اخبار تجدید گرفته تا گزارش‌های ماهانه و فصلی و نوسانات دلار نیمایی در تقویت روحیه معامله‌گران موثر خواهد بود.

و اما موضوع مهمی که باری دیگر ذهن اهالی بازار را درگیر کرده، افزایش حقوق دولتی معادن است که نشان می‌دهد تصمیمات غیرعقلایی و سیستم جبران کسری بودجه از جیب شرکت‌ها پابرجاست. این موضوع از دو جهت برای بازار مهم است. نکته اول اینکه تغییرات اینچنینی اثرات منفی بر سرمایه‌گذاری در بخش معادن و سرمایه‌گذاری در این حوزه دارد و گویا دولت صرفا نوک بینی خود را می‌بیند و کاری به اثرات تصمیمات کوتاه‌مدتی و بلندمدتی خود ندارد که قطعاً آسیب شدیدی به این بخش وارد خواهد شد.

و نکته دوم تناقض سیاستگذار در رفتار با بازار سرمایه است. از یکسو دست در جیب شرکت‌ها می‌کند و از سوی دیگر برنامه تجدید را پیش می‌کشد. طی سالهای اخیر دولت به خود این مجوز را داده که کسری بودجه خود را از جیب شرکت‌ها جبران کند. به عنوان مثال در شرکتی همچون ملی صنایع مس، حقوق دولتی طی سالهای اخیر بشدت افزایش یافته و اکنون به 15 درصد رسیده است. از طرف دیگر دولت شرکت‌ها را مجاب کرده تا محصولاتشان را با نرخ ارز ترجیحی روانه بورس کالا کنند. ضمن اینکه شرکت‌ها می‌بایست ارزهای ناشی از صادرات را با تخفیف ویژه بیش از 20 درصدی به فروش برسانند. این رفتارها سبب کاهش انگیزه معامله‌گران برای سرمایه‌گذاری در صنایع بزرگ و توجه بیشتر به شرکت‌ها و سهام کوچکتر شده است.

البته اثرات این موضوع بر سود شرکت‌ها متفاوت خواهد بود. در معادن بزرگ با حاشیه سود بالای 50 درصد، این تغییرات تاثیر کمتری خواهد داشت. در همین راستا تعدادی از انجمن‌های فعال طی نامه‌ای از معاون اول رئیس‌جمهور خواستار لغو بخشنامه عوارض صادراتی برای همه محصولات زنجیره تولید معدن و صنایع معدنی و یا اصلاح آن، شدند. معاون اول هم طی نامه‌ای از ‌وزیر صمت خواستار «رسیدگی و اعلام نتیجه» به درخواست «لغو بخشنامه عوارض صادراتی» صادرکنندگان زنجیره فولاد شد. لذا باید امیدوار بود دولت کمی عقلانیت به خرج داده و از مواضع خود عقب‌نشینی کند؛ هر چند که بارها به اتخاذ رفتار عقلایی از سوی دولت امیدوار بوده‌ایم اما در عمل جیب‌بری بر عقلانیت ارجح بوده است !

باز هم تاکید می‌کنیم که بازار برای رشد پایدار و جلب اعتماد عمومی علاوه بر آرامش خبری، نیاز به تغییر رفتار سیاستگذار و حمایت از حقوق سهامداران دارد. اما بحث را کوتاه کنیم و به سراغ بازار برویم. بازاری که انگیزه برای حرکت رو به جلو را از دست داده و به دنبال اخبار قوی‌تر و جریان نقدینگی قابل توجه‌تری است. بنابراین برای امروز هم بازاری نوسانی و بی‌رمق مورد انتظار است.

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24