Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بانک اقتصاد نوین در آذر ماه 1402 یکی از بهترین گزارش های صنعت بانکی را روانه کدال کرده و در یک کلام توانسته تراز عملیاتی خود را به نسبت مدت مشابه بیش از 307% بهبود بخشد ؛

جامپ 5 همتی تراز عملیاتی «ونوین»

بورس24 : بانک اقتصاد نوین در آذر ماه 1402 یکی از بهترین گزارش های صنعت بانکداری را روانه کدال کرد و در یک کلام توانست تراز عملیاتی خود را به نسبت مدت مشابه بیش از 307% بهبود بخشد ؛ بدین صورت که در مدت 9 ماهه منتهی به آذر 1402 ، بیش از 26.2 هزار میلیارد تومان درآمد از محل اعطای تسهیلات شناسایی شده که با احتساب تقریبا 20 همت سود پرداختی به سپرده گذاران ، تراز عملیاتی بانک بالغ بر 6.3 هزار میلیارد تومان محاسبه شده که در قیاس با مدت مشابه دوره 1401 ، جامپ تقریبا 4.8 همتی را ثبت کرده است.

همانطور که می دانید در صنعت بانکی ، شاخص تراز عملیاتی همان مفهوم حاشیه سود عملیاتی شرکت های بازرگانی و تولیدی را داشته و هر چه این شاخص بیشتر باشد ، خیال سرمایه گذاران از بابت افق سود آوری و ارزش آفرینی بیزینس آسوده تر خواهد بود ؛ چرا که بهبود تراز عملیاتی به معنای تقویت بنیه مالی ، عملیاتی و سرمایه گذاری بانک بوده که تنها در سایه مدیریت حرفه ای و اصولی منابع و مصارف مالی در دسترس تحقق می یابد.
 خخ
برای درک بهتر وضعیت بنیادی مطلوب و همچنین مدیریت صحیح منابع و مصارف بانک ، توجه فرمایید که ظرف یک سال گذشته ، قدرت تسهیلات دهی بانک به مراتب بیشتر شده و همین امر افزایش 55% درآمد شناسایی شده از محل اعطای تهسیلات را رقم زده است.

توجه فرمایید که در انتهای آذر 1402 ، مانده حساب تسهیلات اعطا شده رقم 203 هزار میلیارد تومان گزارش شده ، حال آن که همین رقم در آذر 1401 تقریبا 149 همت بوده ؛ یعنی بیش از 36% رشد اعطای تسهیلات تحقق یافته که تنها در سایه افزایش قدرت تسهیلات دهی میسر است.

هه
همانطور که می دانید ، هر چه میزان هدایت منابع به سمت سپرده های بانک بیشتر باشد ، توان عملیاتی بانک در به گردش درآوردن منابع و در نتیجه کسب درآمد بیشتر خواهد بود. در انتهای آذر 1402 ، مانده سپرده های سرمایه گذاری شده در بانک ، 226 هزار میلیارد تومان گزارش شده که نسبت به دوره مشابه ، تقریبا 51 همت رشد داشته است.

نکته قابل ملاحظه آن است که در همین زمان که شاهد رشد سنگین اصلی ترین مجرای درآمدی بیزینس یعنی اعطای تسهیلات هستیم ، اصلی ترین مصرف نقدی بانک یعنی سود پرداختی به سپرده گذاران به نحو بسیار هدفمندی مدیریت شده ؛ بدین صورت که با وجود جهش 9.32 همتی درآمد اعطای تسهیلات ، هزینه پرداختی از بابت سود سپرده تنها 4.5 همت افزایش داشته و به حوالی 20 همت رسیده ، تقریبا 29% افزایش نسبت به دوره مشابه. مسلما نتیجه چنین عملکردی ، رشد منابع در دسترس بوده که دست مدیریت را به منظور سرمایه گذاری در طرح های سودساز و یا تمرکز بر فعالیت های جاری و بهبود آن ها بازتر می کند.

توجه فرمایید که دیگر متغیر تاثیر گذار بر قدرت تسهیلات دهی بانک ، میزان سپرده های سرمایه گذاری شده در بانک است.

البته باید گفت که بازار سرمایه نیز به خوبی وضعیت مثبت بانک را درک کرده و در یک سال گذشته ، تقریبا 120% سود سرمایه به سهامداران "ونوین" تقدیم کرده است. شایان ذکر است که هم اکنون نیز سهم گارد صعودی به خود گرفته و پس از برخورد با کف کانال میان مدت خود ، به احتمال بسیار زیاد مجددا به سقف تاریخی خود حمله خواهد کرد. ( نکته کنکوری : معمولا در بسیاری از نماد ها ، پس از آن که سهم به سقف تاریخی خود می رسد ، ریجکشن سنگینی اتفاق افتاده و شاهد اصلاح نزولی شدیدی در قیمت سهم هستیم. در "ونوین" اما این قضیه فرق داشت. پس از آن که سهم به سقف 700 تومان رسید ، تنها  به میزان 20% اصلاح داشته که خب گویای وجود قدرت خرید بالا در سهم و همچنین تمایل بازار به حفظ روند صعودی است ).

خخ
لازم به ذکر است که دومین مجرای درآمدی اصلی بانک یعنی دریافت کارمزد از خدمات نیز نسبت به دوره مشابه رشد سنگینی داشته و از 1.6 به بیش از 3 هزار میلیارد تومان رسیده ؛ یعنی تقریبا 86% جامپ درآمدی ! همچنین مانده سپرده بانک به نزد سایر بانک ها به حوالی 6.24 هزار میلیارد تومان رسیده که بخش عمده آن (تقریبا 4.77 همت ) ، به جهت حداقل سازی ریسک کاهش ارزش ، در قالب سپرده ارزی نگه داری می شود.

از باب تجدید ارزیابی که در این روز ها نوعی محرک بازار و نماد ها به شمار می رود ، باید گفت که دارایی های "ونوین" آخرین بار در سال 1399 تجدید ارزش شده اند ؛ فلذا سرفصل "دارایی های مشهود" مندرج در صورت وضعیت مالی بانک مربوط به تقریبا 3 تا 4 سال قبل است.

بنابراین لازم است که بانک با به روز رسانی دارایی ها و احتساب ثروت ایجاد شده در اثر تورم ، نه تنها کیفیت اطلاعات مالی گزارش شده را ارتقا بخشد ، بلکه از این طریق مهم ترین نسبت عملکردی یعنی نسبت کفایت سرمایه را نیز بهبود بخشد. در انتهای شهریور 1402 ، کفایت سرمایه بانک تقریبا 4.7 بوده که با انجام افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها ، سرمایه های نظارتی لایه های 1 و 2 بانک و در نتیجه کفایت سرمایه بانک به طرز چشمگیری بهبود خواهد یافت ؛ چرا که از نقطه نظر میزان دارایی های مشهود ، "ونوین" حرف های زیادی برای گفتن داشته و بر اساس لیست افشا شده در مهر ماه 1400 ، بیش از 1250 ملک تملیکی ،  150 باب ساختمان ، تقریبا 150 فقره زمین تحت تملک بانک است. بنابراین در صورت انجام افزایش سرمایه ، عملا صورت های مالی بانک زیرورو خواهد شد و شاهد درج ارقام به مراتب سنگین تر از اعداد فعلی در بعضی از سرفصل ها خواهیم بود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24