Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس 24: صورت های مالی دوره عملیاتی 6 ماهه شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس با نماد پترول از افت سنگین 275 میلیارد تومانی سود خالص شرکت حکایت دارد ؛ رویدادی که به دنبال آن اصلی ترین متغیر مورد توجه سهامداران یعنی سود هر سهم از از 62 به 34 ریال به ازای هر سهم تقلیل یافته است.

چرا «پترول» در بورس منفی می خورد؟

بورس24 : صورت های مالی دوره عملیاتی 6 ماهه شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس با نماد "پترول" از افت سنگین 275 میلیارد تومانی سود خالص شرکت حکایت دارد ؛ رویدادی که به دنبال آن اصلی ترین متغیر مورد توجه سهامداران یعنی سود هر سهم از از 62 به 34 ریال به ازای هر سهم تقلیل یافته است.

در شرایطی که محیط اقتصادی کشور در گیر تورم افسار گسیخته بوده و بدون شک بهترین استراتژی در خصوص مدیریت منابع در دسترس ، صرفه جویی مالی و هدایت منابع به سمت پروژه های پرپتانسیل و سرمایه گذاری در آن ها است ، به نظر می رسد که کادر مدیریتی "پترول" در دوره مورد گزارش کنترل چندان رضایت بخشی بر هزینه های عملیاتی نداشته شاهد رشد 72% این سرفصل مهم صورت سود و زیان هستیم. درست در زمانی که در اکثر هلدینگ های سرمایه گذاری شاهد کاهش چشمگیر خروجی های نقدی و جریان یافتن منابع به سمت پروژه های مستعد هستیم ، پر واضح است که چنین ضعفی با افزایش خروج منابع نقدی ، تاثیر مستقیمی بر کاهش نقدینگی در دسترس شرکت داشته که خود گویای تقلیل توان سرمایه گذاری و سودآوری "پترول" در آینده است. (دقت فرمایید که از آنجایی که هلدینگ های سرمایه گذاری سرفصلی تحت عنوان "بهای تمام شده فعالیت های تولیدی " ندارند ، فلذا هزینه های عمومی اداری تاثیر بسیار با اهمیتی در حاشیه سود عملیاتی این شرکت ها داشته و کنترل موثر این هزینه ها همان بهبود حاشیه سود عملیاتی تلقی می شود).

به منظور بررسی بیشتر نقدینگی شرکت که از آن  به عنوان مهم ترین فاکتور بقا و توسعه بیزینس ها یاد می شود ، به سراغ صورت جریان نقدی می رویم. مهم ترین سرفصل یعنی جریانات نقدی حاصل از فعالیت های عملیاتی رقم منفی و خروجی 520 میلیارد تومان را نشان می دهد که خود نوعی زنگ هشدار در خصوص افق عملیاتی و سودسازی "پترول" در آینده است ؛ چرا که اگر شرکت به میزان کافی نقدینگی برای ورود به پروژه های جدید و یا شرکت در طرح های افزایش سرمایه واحد های تابعه نداشته باشد ، عملا سه راهکار در پیش دارد :

 1) اجبار به فروش بخشی از پرتفوی که در گذر زمان ، کاهش ارزش و درآمد شرکت را به همراه خواهد داشت. برای مثال با کاهش حجم سرمایه گذاری ها ، میزان سود نقدی ورودی به بیزینس نیز کمتر خواهد شد.  توجه فرمایید که در آبان 1402 شاهد فروش یکی از سرمایه گذاری های قدیمی ، سهام  شرکت بورس انرژی ، هستیم. هر برگه سهم این شرکت 65 تومان بهای تمام شده داشته و در این ماه به قیمت 2400 تومان فروخته شده و تقریبا 65 میلیارد تومان سود شناسایی شده است.

  2) تامین مالی از سیستم بانکی که زمینه ساز افزایش هزینه های مالی و کاهش سود خالص مجموعه است.

 3) افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامدارانی که در 8 ماهه گذشته ، به دلیل نبود حمایت کافی از قیمت سهم و قرار گیری در یک موج بلند نزولی ، ارزش سرمایه هایشان بیش از 40% کاهش یافته است. همچنین بر اساس دیتای تکنیکال نماد شرکت ، احتمال ریزش بیشتر قیمت از 200 تومان فعلی به سطوح حمایتی  175 تومان و شاید 110 تومان نیز وجود دارد.

ش
در آبان 1402 ، اصلی ترین خرید شرکت تحصیل بیش از 51 میلیون برگه سهم پتروشیمی پارس به مبلغ 12.5 میلیارد تومان بوده است. با این خرید ، مالکیت "پترول" در پتروشیمی پارس به حوالی 0.01% رسید. لازم به ذکر است که تیم مدیریتی "پترول" نگاه ویژه ای به شرکت های خارج از بورس داشته و تقریبا 74% از منابع سرمایه گذاری شده ، معادل 4.36 همت را به سمت واحد های غیربورسی که اصلی ترین آنها پتروشیمی ارغوان گستر ایلام ( 2.24 همت ) و پتروشیمی صدف خلیج فارس ( 1.06 همت ) هستند ، هدایت کرده است. درصد مالکیت "پترول " نیز در پتروشیمی های فوق به ترتیب 59% و 99% گزارش شده است. در انتهای آبان 1402 ، صورت وضعیت پرتفوی شرکت به شرح زیر ارائه شده است:

بلل

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24