Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

به دور از انصاف است که رشد بازار را صرفا به اخبار تجدید گره بزنیم. چراکه جریانات تلخ بهار و تابستان و حتی نیمه نخست پائیز به گونه‌ای پیش رفت که بسیاری از شرکت‌ها با افت‌های جدی روبرو شدند و در همین راستا P/E و P/S بازار در سطوح بسیار جذابی قرار دارد. به‌نظر بحث ارزندگی بازار، چشم‌انداز دلار، فضای تورمی کشور، حرکت خزنده دلار نیمایی، اصلاح نرخ ...

پیش‌بینی وضعیت بورس 12 دی 1402

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات چهارمین روز کاری هفته می‌رویم که بازار دیروز هم با وجود روشن شدن ابعاد دیگری از تجدید ارزیابی و رفع برخی موانع حسابداری برای هلدینگ‌ها، شروع چندان گرم و امیدوارکننده‌ای نداشت. البته در میانه‌های راه فضا کمی رو به بهبود رفت اما از آنجا که این حمایت‌ها محسوس نبود و ارزش معاملات تعریف چندانی نداشت، فروشنده‌ها با جسارت بیشتری به مواضع خریداران نفوذ کردند تا در یک روز نه‌چندان جالب دیگر شاهد افت بیش از 7 هزار واحدی شاخص و عقبگرد این نماگر تا ارتفاع دو میلیون و 168 هزار واحدی باشیم. اگرچه ارزش معاملات 6 درصد رشد کرد و به محدوده 4.6 همت رسید اما سهامداران معتقدند که بازار برای برگشت به مدار رشد نیاز به حجم معاملات قوی‌تر و تزریق نقدینگی دارد. روز گذشته حقیقی‌ها 200 میلیارد تومان پول دیگر از بازار خارج نمودند.

برخی معتقدند دلیل بی‌تفاوتی بازار به اخبار تجدید و کم‌اثر شدن این موضوع، نه از سر جدی نگرفتن که به دلیل حضور برخی موانع و عدم اشتیاق هلدینگ‌ها برای حرکت در این مسیر است. به نظر 5 عامل باعث شده تا چنین پتانسیل بااهمیتی اینچنین ضعیف و ناتوان جلوه کند که 2 عامل آن کلیدی و 3 عامل مربوط به حاشیه‌های بازار است. عامل کلیدی نخست که به نظر رفع ابهام شد، اصلاح استاندارد 15 حسابداری است که روز یکشنبه در جلسه‌ای با حضور اکثریت اعضای کمیته و به پیشنهاد سازمان بورس تصویب شد. طبق این بند شرکتها در صورت تجدید ارزیابی سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت باید هر سال این کار را تکرار می‌کردند و بر اساس اصلاح جدید این دوره به 3 تا 5 سال افزایش یافته و یک مانع مهم درخصوص تجدید ارزیابی شرکتهای هلدینگ برداشته شده است.

عامل دوم که سیگنال ضمنی از آن دریافت شده اما می‌بایست اخبار قطعی آن‌را در مجلس و لابلای لایحه بودجه جستجو کرد، کاهش زمان تجدید ارزیابی از سایر سرفصل‌ها از ۵ به 3 سال است که طی روزهای اخیر رئیس سازمان بورس در مصاحبه‌ای به آن اشاره داشت. بسیاری معتقدند عملیاتی شدن این اتفاق برای دو خودروساز پرحاشیه بازار حیاتی است. از آنجائیکه ایران‌خودر و سایپا تا تابستان سال بعد فرصت برای خروج از ماده 141 دارند، به همین جهت تلاش‌هایی برای بهبود ترازنامه آنها صورت می‌گیرد. یکی از این اقدامات تغییر قانون برای امکان افزایش سرمایه در مهلتی کمتر از 5 سال است. اگر این اتفاق رخ دهد بخش زیادی از شرکت‌ها را می‌تواند با خود همراه سازد. راه دیگر واگذاری دارایی‌ها از جمله سهام تودلی است. البته نزدیک به 2 سال است که بحث واگذاری تودلی‌ها مطرح است و هنوز نتیجه‌ای در بر نداشته. اما به هر جهت اخبار این صنعت نه‌تنها برای سهامدارانشان که برای کلیت بازار دارای اهمیت بالایی است. بازی گروه خودرو می‌تواند حتی با انرژی و قدرت بیشتر از تجدید بازار را هدایت کند.

اما 3 عامل دیگر، به طولانی بودن مسیر تجدید، عدم اعتماد به اخبار و شفاف‌سازی شرکت‌ها و دست‌درازی دولت به جیب صنایع باز می‌گردد. به عنوان مثال در شرکتی همچون فولاد مبارکه یا توسعه معادن و فلزات، چنین برنامه‌ای در شرایطی در دستور کار قرار دارد که هر دو شرکت ...

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24