Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس 24: فلز زرد رنگ ، سال ۲۰۲۳ میلادی را با 2063 دلار در هر اونس به پایان رساند و رشد بیش از 13 درصدی را در سال گذشته ثبت کرد که گفتنی است ، این اولین رشد سالانه قیمت طلا از سال 2020 به شمار می رود و رکورد جدیدی را بعد از چند سال ثبت کرده است.

طلا را در پرتفوی خود حفظ کنید...

بورس24 : فلز زرد رنگ ، سال ۲۰۲۳ میلادی را با 2063 دلار در هر اونس به پایان رساند و رشد بیش از 13 درصدی را در سال گذشته ثبت کرد که گفتنی است ، این اولین رشد سالانه قیمت طلا از سال 2020 به شمار می رود و رکورد جدیدی را بعد از چند سال ثبت کرده است.

به دنبال رشد بی سابقه فلز گرانبها اما دلار روندی غیر از آن داشت و شاهد اولین افت سالیانه خود از 2020 با توجه به انتظارات مرتبط با کاهش نرخ بهره از جانب فدرال رزرو در سال 2024 بود که باعث افت 1.8 درصدی آن شد .

در سال 2023، عملکرد طلا به چند دلیل قابل توجه بود. اول اینکه ، قیمت طلا به بالاترین حد خود رسید که بازتابی از ارزش درک شده آن به عنوان یک دارایی امن در میان عدم قطعیت های اقتصادی جهانی بود .سرمایه گذاران در واکنش به تنش های ژئوپلیتیکی و نوسانات بازار به طور فزاینده ای به طلا به عنوان پوششی در برابر تورم و کاهش ارزش پول روی آوردند و جذابیت طلا با شهرت تاریخی آن به عنوان یک ذخیره پایدار ارزش بیشتر شد.

قیمت طلا در طول سال 2023 ، نوساناتی را از خود نشان داد اما روند کلی، صعودی خود را حفظ کرد. این روند تحت تأثیر ، عوامل پیچیده ای ، از جمله سیاست های بانک مرکزی، تعدیل نرخ بهره، و فضای اقتصادی جهانی قرار گرفت. افزایش تقاضا برای طلا از سوی سرمایه گذاران فردی و نهادی که به دنبال تنوع بخشیدن به پرتفوی خود در زمان های نامشخص خود دلیلی برای ایجاد روند صعودی طلا در سال 2023 بود.

سرنوشت طلا را سرمایه‌گذاران و تحلیلگران اینگونه، پیش ‌بینی می‌ کنند که قیمت‌ طلا در سال 2024 بسیار صعودی تر خواهد بود ، زیرا پس از اجرای افزایش شدید نرخ بهره که از ابتدای سال 2022 آغاز شد، تحلیلگران انتظار دارند که فدرال رزرو ایالات متحده در ماه مارس آینده با دیدن نشانه هایی از کاهش تورم ، روند کاهشی نرخ بهره را آغاز کند.

همچنین ، انتظار می رود که تداوم در جنگ های خاورمیانه و تنش‌ های ژئوپلیتیکی همچنان وجود داشته باشد و پیش بینی می شود ، جنگی طولانی ‌مدت در غزه خواهیم داشت که طرفین فعلا قصد آتش بس ندارند و از طرفی دیگر، خرید بانک مرکزی از بازار پس از سال ۲۰۲۳ این سیگنال را می دهد که همگی این آیتم ها ، باعث افزایش تقاضا و پناه بردن به سایه امن طلا بشود.

برخی از تحلیلگران بر این باورند که درست است طلا سال پر قدرتی را تمام کرده است، اما باید قیمت 2100 دلار را بشکند تا حرکت صعودی بیشتری ایجاد کند.

رکوردهای اخیری که از این فلز دیده شده است ، نشان می دهد که طلا از اوج تورم تعدیل شده واقعی خود فاصله دارد و به این معنی است که هنوز راه درازی برای اجرا کردن هدف صعودی خود دارد.

در حالی که طلا یک سرمایه گذاری قابل اعتماد در زمان بحران های اقتصادی بوده است، چندین سناریوی نزولی باید برای آن در نظر گرفته شود، یکی از عوامل بالقوه برای کاهش نرخ طلا ، عادی سازی اقتصادهای جهانی و کاهش تنش های ژئوپلیتیکی است که می تواند جذابیت طلا را به عنوان یک دارایی امن کم کند. اگر اقتصاد جهانی تثبیت شود و تورم کنترل شود، فوریت سرمایه گذاری در طلا کاهش می یابد و منجر به کاهش تقاضا و در نتیجه کاهش قیمت آن می شود.

علاوه بر این، پتانسیل افزایش نرخ بهره توسط بانک‌ مرکزی می‌تواند دارایی ‌های با بازدهی بیشتر را نسبت به طلا که بازدهی ارائه نمی ‌کند جذاب‌ تر کند.

پیشرفت‌های فناوری و ظهور ارزهای دیجیتال نیز ممکن است نقش سنتی طلا را به‌ عنوان ذخیره‌ کننده ارزش به چالش بکشد. پویایی های اقتصادی و عوامل ذکر شده ، می تواند ترجیحات سرمایه گذاران را تغییر دهد و بر تقاضا و قیمت طلا تأثیر بگذارد.

1

1

2

3

0

1

111

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24