Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در این هفته بعید است اتفاق خاصی در کدال به غیر از شفاف‌سازی برخی از شرکت‌ها در حوزه تجدید داشته باشیم و طبق روال عادی برنامه، انتشار گزارش‌های 9 ماهه به روزهای پایانی دی و دقیقه 90 موکول خواهد شد. بنابراین از کدال انتظار خاصی نیست. بازارهای جهانی بواسطه تعطیلات سال نو میلادی، سمت و سوی خاصی ندارند. بنابراین عمده توجه معامله‌گران و سرمایه‌گذاران معطوف به تحرکات دلار نیمایی، بررسی لایحه بودجه دولت در مجلس شورای اسلامی و اخبار و تحولات سیاسی خواهد بود.

پیش‌بینی وضعیت بورس 16 دی 1402

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات نخستین روز کاری هفته می‌رویم که بازار چهارشنبه افسرده و با گام‌هایی لرزان آغاز کرد و با وجود تحرکات نصفه و نیمه در یک ساعت نخست، باری دیگر در مسیر حمایت کلیدی خود قرار گرفت و خیلی میل برای حرکت رو به جلو و واکنش نشان دادن به برخی اخبار مثبت (رشد محدود دلاری نیمایی و دستورالعمل جدید شورای رقابت) نداشت ! در نتیجه این رویداد، شاخص کل با ثبت یک افت 3.500 واحدی دیگر تا ارتفاع دو میلیون و 155 هزار واحدی عقب نشست. البته فضای بازار چهارشنبه با وجود قرار گرفتن در روزهای پایانی هفته خیلی هم بد نبود اما به هر جهت عدم واکنش به اخبار مثبت و تداوم خروج پول (170 میلیارد تومان) تبدیل به معمایی عجیب در ذهن اهالی بازار شده است. به‌خصوص که در حجم هم فضای جالبی نداریم و ارزش معاملات با اندکی افت به 4.6 همت خلاصه شد. بازار نه در منفی‌ها شرایط پایداری دارد و نه مثبت‌های آن می‌تواند خیلی دوام بیاورد و کماکان به دنبال شوک و محرکی برای کنده شدن از فضای رکودی است.

تا به‌ این جای کار اخبار تجدید یک موج موقتی ایجاد کرد. رشد دلار نیمایی شاخک‌ها را تیز کرد اما خیلی نتیجه‌بخش و موثر نبود. اثر گزارش‌های ماهانه خلاصه به چند شرکت شد و بطور کل بازار نتوانست از این محرک آنطور که باید و شاید بهره بگیرد. این موضوع به وضوح نشان می‌دهد که بازار نیاز به شوک‌های قوی‌تری دارد. بطور کل تحولاتی که می‌تواند بر روند حرکتی بازار موثر باشد، رشد نرخ ارز در بازار آزاد، ورود دلار نیمایی به کانال 40 هزار تومانی، کاهش مدت زمان دوره تجدید ارزیابی شرکت‌ها از 5 به 3 سال، رشد نرخ تسعیر ارز، گزارش‌های 9 ماهه قابل قبول و در نهایت اخبار خاص از گروه خودروسازی است. البته برخی معتقدند درایور اصلی بازار، دلار است و تا مادامی که دولت و بانک مرکزی اصرار به تثبیت نرخ ارز در مرز کانال 50 هزار تومانی داشته باشند و برای جبران کسری بودجه به سراغ روش‌های تکراری و منسوخ شده گذشته (فروش اوراق و برداشت از صندوق از توسعه ملی) می‌روند، خبری از ورود نقدینگی و رشد دامنه‌دار قیمت‌ها در بازار نخواهد بود.

البته دلار نیمایی پس از وقفه‌ای کوتاه در هفته‌های اخیر، مجددا به مدار رشد بازگشته و به آرامی در حال فاصله گرفتن از ابتدای کانال 39 هزار تومانی و حرکت به سمت کانال 40 هزار تومانی است. به نظر گذر نیما از مرز روانی 40 هزار تومان، یک سیگنال مهم برای بازار بفرستد. چراکه فروش شرکت‌ها به دلار نیمایی گره خورده و همین موضوع عاملی برای تقویت حاشیه سود شرکت‌ها در کوارتر پایانی سال خواهد بود. بنابراین تحلیلگران بهتر است اثرات مثبت رشد دلار نیمایی را گوشه ذهن داشته و در محاسبات سود سال آتی و P/E-forward بازار لحاظ کنند. باز هم تاکید می‌کنیم که شرکت‌ها سود خوبی در دل خود دارند و برای سال آتی (در صورت عدم اتفاق منفی خاص در بودجه) می‌توانند فضای سودسازی بهتری داشته باشند.

اما برای هفته پیش رو چه در انتظار بازار خواهد بود. هفته سوم دی را در حالی آغاز می‌کنیم که ...

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24