Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

رکود مسکن فقط به بازار معاملات خرید و فروش آپارتمان منتهی نمی شود. شرکت های ساختمانی از شرایط سخت فعالیت خود در بازار ساخت وساز گزارش می دهند.

بازار ساخت و ساز هم در رکود است

بورس24 : رکود مسکن فقط به بازار معاملات خرید و فروش آپارتمان منتهی نمی شود. شرکت های ساختمانی از شرایط سخت فعالیت خود در بازار ساخت وساز گزارش می دهند.

اخیراً گزارش شامخ بخش مسکن و ساختمان مشخص کرد تقاضای مشارکت در ساخت از طرف مالکان زمین در شهرها به شدت کاهش پیدا کرده است.

با این حال این رکود تقاضا برای تخریب و مشارکت در ساخت باعث کاهش قیمت زمین نشده است بلکه برعکس، سازنده هایی که قصد احداث ساختمان جدید دارند با املاکی روبرو شده اند که قیمت فروش آنها بیشتر از توان سازندگان است.

در ماه های اخیر میزان فروش واحد مسکونی در بازار معاملات املاک تهران 50 درصد نسبت به ماه های مشابه در سال قبل کاهش پیدا کرد. در میانه این معاملات، فروشندگان واحدهای نوساز و تازه ساز کمترین سهم را داشتند.

تا پیش از سال های رشد شدید قیمت مسکن فروشندگان واحدهای نوساز یا همان ساختمان سازها بیش از 60 درصد از کل فروش آپارتمان ها را در تصاحب خود داشتند اما در سال جاری که رکود سنگین بر بازار اعمال شده است این سهم به زیر 30 درصد کاهش یافته است.

سازنده ها برای برون رفت از رکود سنگین ساخت و ساز نیازمند تعدیل نرخ عوارض ساخت و ساز و همچنین کاهش قیمت زمین و مصالح ساختمانی هستند.

قیمت مصالح ساختمانی بیش از 20 درصد از کل هزینه ساخت مسکن را شامل می شود. مابقی هزینه ساخت مربوط به قیمت زمین است.

این در حالی است که تا پیش از سال 98 سهم قیمت مصالح ساختمانی از قیمت تمام شده زیر 15 درصد بوده است. اما با توجه به رشد های سالانه میانگین 40 درصد قیمت مصالح ساختمانی در سال های اخیر این سهم افزایش پیدا کرد.

قیمت زمین مسکونی در تهران در شرایط فعلی مترمربعی بالای 150 میلیون تومان برآورد می شود.

در بقیه شهرهای کشور نیز قیمت زمین در مرز 50 میلیون تومان در مترمربع نوسان می کند.

در این شرایط ساختمان سازها و شرکت های ساختمانی برای ادامه حیات شان لازم است قیمت فروش را بالاتر از این ارقام تعیین کنند اما برای فروش با همین قیمت های سطح فعلی به بن بست خورده اند چرا که تقاضای خرید مسکن که این روزها نصف شده است هرگز توان خرید واحدهای نوساز گران قیمت را ندارد.

مشاوران املاک در تهران می گویند سازندگانی که برند هستند و هرگز قصد خروج از بازار رکودی ساخت و ساز را ندارند برای تداوم کارکرد خود مناطق فعالیت شان را عوض می کنند.

تغییر منطقه ساخت و ساز توسط سازنده ها همسو با آمار رشد معاملات مسکن در گزارش بانک مرکزی است. سازنده ها در مناطقی مستقر شده اند که در ماه های اخیر رشد مثبت معاملات خرید آپارتمان در این مناطق رخ داده است.

در مناطق 13 تا 19 شهر تهران افت معاملات خرید آپارتمان نسبت به سال گذشته کمتر از 30 درصد بوده است. ضمن آنکه فروش واحدهای مسکونی در این مناطق نسبت به ابتدای سال جاری افزایشی هم بوده است.

در این مناطق قیمت واحدهای مسکونی حدود 30 درصد کمتر از قیمت میانگین بازار مسکن شهر تهران است ضمن آنکه بخاطر روند نوسازی بافت فرسوده در مناطق جنوبی شهر تهران فایل های فروشندگان در بنگاه ها از میزان بیشتری نسبت به مناطق بالای شهر برخوردار است.

کارشناسان اقتصادی پیش بینی می کنند پایان رکود ساختمانی بعد از پایان رکود معاملات مسکن رخ خواهد داد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24