Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در سال جاری و به ویژه در ماه های فصل بهار بازار مسکن تهران شاهد افزایش ۸۰ درصدی قیمت آپارتمان نسبت به مدت مشابه سال گذشته بود. براساس نموداری که مرکز آمار ایران منتشر کرده است قیمت آپارتمان هایی که امسال در تهران فروخته شد تقریبا حدود ۸۰ درصد بیشتر از ارزش معاملات مسکن سال گذشته بوده است.

موج‌ سینوسی نرخ رشد قیمت مسکن

بورس24 : سرعت افزایش قیمت مسکن در شهر تهران مطابق نموداری که مرکز آمار ایران منتشر کرده در سال جاری افزایش یافت.

این افزایش براساس میزان رشد نقطه به نقطه قیمت واحدهای مسکونی به دست آمده است.

در سال ۱۴۰۱ میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در معاملات شهر تهران ۳۹ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش یافت.

در ماه‌ هایی از سال ۱۴۰۱ رشد نقطه به نقطه قیمت مسکن از ۴۰ درصد هم گذشت. آن ماه‌ ها مقطعی از سال بود که نرخ دلار جهش ماهانه داشت و متناسب با آن میل به خرید ملک در سرمایه گذاران بیشتر شده بود.

اما در سال جاری و به ویژه در ماه های فصل بهار بازار مسکن تهران شاهد افزایش ۸۰ درصدی قیمت آپارتمان نسبت به مدت مشابه سال گذشته بود.

براساس نموداری که مرکز آمار ایران منتشر کرده است قیمت آپارتمان هایی که امسال در تهران فروخته شد تقریبا حدود ۸۰ درصد بیشتر از ارزش معاملات مسکن سال گذشته بوده است.

این در حالی است که روند رشد نقطه ای قیمت مسکن در تابستان و پاییز امسال به خاطر افت های ماهانه قیمت، ثابت شد.

همانطور که نمودار نشان می دهد تغییرات نقطه ای قیمت آپارتمان در پاییز ۱۴۰۲ در همان سطح ۸۰ درصد ثابت بوده است چون که رشد ماهانه قیمت مسکن در پاییز امسال منفی و در حد ناچیز یک تا ۲ درصد گزارش شده است.

علت این کاهش ماهانه قیمت مسکن در میزان معاملات خرید آپارتمان خلاصه می شود.ماه گذشته حدود ۴ هزار واحد مسکونی در شهر تهران که بیش از ۳ میلیون واحد مسکونی دارد فروخته شد.

کارشناسان اقتصادی این حجم پایین معاملات مسکن را بیانگر رکود شدید بازار می دانند و در مقایسه با سال های قبل معتقدند بازار خرید و فروش مسکن در سال های گذشته که اتفاقا رکود مسکن هم وجود داشت بیش از ۸ هزار معامله خرید و فروش در یک ماه صورت می‌گرفت اما در سال جاری ظاهرا بازار مسکن تعطیل شده است.

کارشناسان درباره شب عید بازار مسکن نیز معتقدند، در حالی که سال های گذشته سرمایه گذاری های ملکی افراد به بازار مسکن در ماه های پایانی سال رونق می بخشید اما امسال سرمایه گذاران هم قدرت خرید ندارند و از همین رو بعید است حجم معاملات مسکن در دو ماه پیش رو افزایش حاد پیدا کند.

نمودار قیمت مسکن

منبع خبر: پایگاه خبری شاخص بورس

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24