Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس 24: امروز با خبر انتشار ، بخشنامه جدید بانک مرکزی مبنی بر اینکه بانک ها حق ارائه گواهی سپرده به مشتریان در قبال دریافت شمش و مسکوکات طلا را ندارند و در پی پخش خبر عرضه سکه های بدون تاریخ بانک مرکزی ، با توجه به کاهش حباب سکه امامی ، شاهد عرضه شدید و قرمزی صندوق های طلا و این بازار بودیم که حباب این صندوق ها که چندی بود بالا رفته بود را کم کرد ، دلیل دیگر این عرضه را می توان فشار عرضه ، کسانی که تاریخ سر رسید سکه هایشان رسیده بود دانست ، که از اقدام بانک مرکزی ترسیدند .

تخلیه حباب در بازار سکه ؛ آیا حباب های بزرگتری در راه است؟

بورس24 : امروز با خبر انتشار ، بخشنامه جدید بانک مرکزی مبنی بر اینکه بانک ها حق ارائه گواهی سپرده به مشتریان در قبال دریافت شمش و مسکوکات طلا را ندارند و در پی پخش خبر عرضه سکه های بدون تاریخ بانک مرکزی ، با توجه به کاهش حباب سکه امامی ، شاهد عرضه شدید و قرمزی صندوق های طلا و این بازار بودیم که حباب این صندوق ها که چندی بود بالا رفته بود را کم کرد ، دلیل دیگر این عرضه را می توان فشار عرضه ، کسانی که تاریخ سر رسید سکه هایشان رسیده بود دانست که از اقدام بانک مرکزی ترسیدند.

این گونه تصور می شود که بانک مرکزی چندین هدف با انتشار این بخشنامه داشته باشد ، گویی قصد جلوگیری از سفته‌ بازی را دارد ، زیرا بسیاری از سفته بازان، گواهی سپرده را  با مبلغی کمتر از بانک ها خریده و در بورس کالا با قیمت بیشتر می فروختند و از این طریق  آربیتراژ می کردند که با این سیاست ، آربیتراژ  از بازار واقعی شدنی نیست و حباب موجود در آن کم می شود.

از طرفی دیگر با سیاست از بین بردن حباب به کاهش قیمت طلا کمک می کند . البته شاید ، بانک مرکزی سیاست های دیگری نیز مثل کنترل ورود و خروج گواهی سپرده و رصد خریدار و فروشنده و شاید فکر ، سهمیه بندی برای طلا فروشان را نیز در سر داشته باشد.

از طرفی تلاش می کند تا معاملات بازار طلا را به صورت انحصاری به سمت مرکز مبادله ارز و طلا بکشاند که این در صورتی هست ، که مدیر عامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفته بود که برای عرضه شمش در این مرکز با بازار سرمایه موازی کاری ندارد و ابزار های مبتنی بر اوراق بهادار و معاملات خرد شمش طلا در بورس کالا انجام خواهد شد، اما امروز ، ما شاهد مخالفت بانک مرکزی و تغییر موضع خود با بازارهای رسمی و قانونی گواهی سپرده کالایی بورس کالا بودیم.

البته این سوال پیش می آید که چرا بانک مرکزی تلاش دارد تا بازار طلا را برای خود انحصاری کند ، زیرا که طلا در بورس کالا سابقه ای بلند مدت و معتبر و پر تقاضا دارد و از همه مهمتر اینکه، مجوز های لازم ، انبار طلا در بورس کالا توسط بانک ها اخذ شده است و حالا طبق این بخشنامه، هیچ بانکی نمی تواند بدون مجوز بانک مرکزی نقش انبارداری را داشته باشد و انبارها باید تعطیل شود.

بانک مرکزی تلاش می کند با انحصاری کردن این بازار و حذف بورس کالا و حالا که 400 هزار نفر وارد این بازار شده اند و این بازار را به رسمیت شناخته اند ، با معاملات ان مخالفت می کند و درخواست خود را نقض می کند و تلاش می کند تا با عرضه سکه ها در بازار فیزیکی ، قیمت ها و حباب ها را کم کند و از رشد قیمت جلوگیری کند و این امر می تواند برای بازار طلا ترسناک و دستخوش ایجاد بازارهای پنهانی باشد.

بانک مرکزی، فکر می کند قیمت هایی که در بورس کالا بر اساس عرضه و تقاضا ایجاد می شود ، قیمت های واقعی نیستند و قیمت ها در بازار فیزیکی ، قیمت های واقعی و پایین تری خواهند داشت و از طرفی فکر می کند چون که در این بازار با گرفتن یک کد آنلاین ، هر کسی می تواند درخواست ، شمش کند ، به این ترتیب تقاضا را برای شمش بالا می برد و قیمت ها را افزایشی می کند، اما در واقعیت ، قیمت ها در بازار بورس کالا بر اساس عرضه و تقاضا است و کاملا واقعی معامله می شود ، بانک مرکزی با تلاش برای دستوری کردن قیمت طلا در بازار فیزیکی ، و به گمان اینکه خارج از بورس کالا ، طلا قیمت پایین تری خواهد داشت ، تقاضا را با پایین آوردن قیمت طلا بالا می برد و نتیجه ی این امر افزایش قیمت دلار خواهد بود و وارد یک سیکل اشتباه خواهیم شد.

البته که استنباط می شود که چون بانک مرکزی روی سکه کنترل بیشتری دارد تا دلار ، ترجیح می دهد به دلیل کمبود دلار، بازار طلا را در دست بگیرد و کنترل کند که باز هم بعید است ، بتواند قیمت و ارزش ذاتی طلا را کم کند ، شاید با این امر تنها ، بتواند بخشی از حباب طلا و سکه را تخلیه کند.

از این رو ، شورای عالی بورس طی یک نامه با هر گونه بازار طلا خارج از بورس مخالفت کرده است و مراتب را به بانک مرکزی اعلام کرده است و گفته است، تمام طلاهای موجود در بورس کالا موجود است و امکان هیچ گونه سو استفاده و قاچاقی وجود ندارد.

با تمام این ها اقدامات ، بانک مرکزی این روزها عجیب است و باید دید ، برنامه بعدی بانک مرکزی دقیقا چیست ؟

اما با تمام شوک هایی که امروز بانک مرکزی به بازار طلا وارد شد ، ارزش معاملات شمش در بورس کالا رکورد زد و به هنگام نگارش این گزارش به بیش از 264 میلیارد تومان و با حجم 739,915 گواهی رسید. در جدول بالا نیز ، شاهد افزایش قیمت دلاری صندوق های آتی طلا در بورس کالا بودیم که نشان از سیاست های عجولانه ی بانک مرکزی است .

1

2

3

4

5

6

7

8

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24