Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

طی روزهای اخیر، شرکت‌ها در مسیر انتشار گزارش‌های میان‌دوره‌ای قرار گرفتند. به طور کلی می‌توان گفت فضای گزارش‌دهی مناسب بود و تقریبا انتظارات برآورده شد. در بین شرکت‌های بزرگ و پُر تراکنش، بانکها، پالایشی‌ها (با وجود ابلاغیه جدید) و برخی سیمانی‌ها، کمی بهتر از انتظارات گزارش دادند و در شرکت‌های کوچک به ویژه در صنایع غذایی، سیمانی، تایرسازی، قطعه‌سازی، ارتباطات و غیره گزارش‌های خوب زیادی را شاهد بودیم.

پیش‌بینی وضعیت بورس 1 بهمن 1402

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات نخستین روز کاری بهمن می‌رویم که بازار دیروز آغاز بدی نداشت و حتی برای دقایقی شاهد تحرکات مثبت و رشد هر چند محدود شاخص کل بودیم اما با گذر از دقایق ابتدایی و با روشن شدن ضعف تقاضا، به مرور بر میزان عرضه‌ها افزوده شد. پس از نشست کمیته امنیت ملی پاکستان و موافقت به از سرگیری روابط کامل دیپلماتیک با ایران، این امیدواری می‌رفت که ذهن سرمایه‌گذاران کمی از موضوع درگیری فاصله بگیرد اما گویا برخی اعتقاد به کاهش ریسک‌های سیاسی نداشتند و ترجیح دادند به رفتار احتیاطی خود ادامه دهند. البته بازار دیروز در نیمه دوم با خبر جیب‌بری مجدد دولت از پالایشگاه‌ها مواجه بود و همین مساله بر شدت عرضه‌ها افزود و در نهایت شاخص کل با افت تلخ 19 هزار واحدی تا ارتفاع دو میلیون و 167 هزار واحدی عقب نشست تا بر میزان نگرانی‌ها درخصوص از دست رفتن سطح حمایتی دو میلیون و 150 هزار واحد افزوده گردد. ارزش معاملات به لطف جمع‌آوری بخشی از صف فروش نماد پرحاشیه صبا و تشدید عرضه‌ها در کلیت بازار به ویژه نمادهای گروه پالایشی با رشد 39 درصدی به 5.7 همت رسید و تحت تاثیر بی‌اعتمادی سهامداران به دولت، رقمی بالغ بر هزار میلیارد تومان از چرخه بازار خارج شد !

در گزارش امروز درخصوص 3 موضوع گزارش‌های فصلی، تحولات سیاسی، جیب‌بری دولت (این بار از جیب پالایشی‌ها) و نکات مهم بازار بحث خواهیم کرد. طی روزهای اخیر، شرکت‌ها در مسیر انتشار گزارش‌های میان‌دوره‌ای قرار گرفتند. به طور کلی می‌توان گفت فضای گزارش‌دهی مناسب بود و تقریبا انتظارات برآورده شد. در بین شرکت‌های بزرگ و پُر تراکنش، بانکها، پالایشی‌ها (با وجود ابلاغیه جدید) و برخی سیمانی‌ها، کمی بهتر از انتظارات گزارش دادند و در شرکت‌های کوچک به ویژه در صنایع غذایی، سیمانی، تایرسازی، قطعه‌سازی، ارتباطات و غیره گزارش‌های خوب زیادی را شاهد بودیم. از طرف دیگر فضای بازار ارز و نوسانات دلار در کانال 53 هزار تومانی را داریم که نشان می‌دهد دلار با اعداد و ارقام پائین وداع کرده است. و لذا سفت شدن کف بازار ارز می‌تواند در تقویت روحیه معامله‌گران موثر باشد.

در حوزه سیاسی، تحولات روزها و هفته‌های اخیر بسیار خاص و حساس بوده و در بسیاری از روزها، رویدادی جدید را شاهد بودیم. بعد از رخداد ترور سردار سلیمانی این اولین باری است که چنین شرایطی را شاهدیم. البته انصافاً واکنش بازار هم واکنش غیرمنطقی و هیجانی نبود. و نکته جالب اینکه، اگر در تصمیمات و اظهارات از بعد جریان حمله حماس ریز شویم، می‌بینیم که ایران در عین اعلام مواضع رسمی سعی می‌کند خود را از درگیری‌ها دور نگه داشته و اگر هم قصد درگیری دارد آن را به بیرون مرزها منتقل کند. این سیاست و خط فکر سیاسی شاید در ابتدای حمله حماس به اسرائیل، برای سهامداران و بازار نامشخص بود اما هرچه جلوتر رفت، روشن‌تر شد.

اما یکی از مشکلات (ظاهرا) برطرف نشدنی بازار، دست کردن دولت در جیب شرکت‌ها است. دلیل اصلی فشار عرضه بازار روز گذشته، انتشار دستورالعمل تعیین نرخ خوراک و فرآورده‌های اصلی پالایشگاه‌ها بود. خلاصه دستورالعمل جدید به زبان ساده: دولتی که از تبعات اجتماعی گران کردن بنزین و گازوئیل وحشت دارد، با ابلاغیه‌ای جدید به سراغ جیب شرکت‌های پالایشی و سهامداران آنها رفته است. البته که گزارش شرکت‌ها با در نظر گرفتن این ابلاغیه بسیار جالب و فراتر از انتظار بود. مشکل اصلی اینجاست که بازار دولت اعتماد ندارد و در همین راستا به خبرهای منفی اینچنینی واکنش قوی‌تری حتی نسبت به مباحث جنگی و منطقه‌ای نشان می‌دهد. چراکه جیب‌بری دولت از صنایع بطور مستقیم از سود شرکت‌ها می‌کاهد. 

بازار برای اینکه بتواند روی پای خود بایستد، علاوه بر نیاز به بستر مناسب سیاسی و کاهش تنش‌های منطقه‌ای، نیاز به ...

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24