Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس 24 : تاثیر سود و زیانی دستورالعمل اخیر دولت درباره نرخ فرآورده پالایشگاه ها چندان با اهمیت و بزرگ نیست. صاحب ارجمند معاون مالی پالایشگاه اصفهان در خصوص اثرات دستورالعمل جدید دولت در مورد پالایشگاه ها به خبرنگار بورس۲۴ گفت:   باتوجه به ۲ تغییری که بر  نرخ خرید محصولات پالایشگاه‌ها مخصوصا بنزین آن به وجود آمده است، باعث شده است که صورت‌های مالی پالایشگاه‌ها را متأثر کند.

«شپنا» : اثرات دستورالعمل جدید پالایش و پخش با اهمیت نیست

بورس24 : تاثیر سود و زیانی دستورالعمل اخیر دولت درباره نرخ فرآورده پالایشگاه ها چندان با اهمیت و بزرگ نیست.

صاحب ارجمند معاون مالی پالایشگاه اصفهان در خصوص اثرات دستورالعمل جدید دولت در مورد پالایشگاه ها به خبرنگار بورس24 گفت:   باتوجه به ۲ تغییری که بر  نرخ خرید محصولات پالایشگاه‌ها مخصوصا بنزین آن به وجود آمده است، باعث شده است که صورت‌های مالی پالایشگاه‌ها را متأثر کند.

وی گفت: در خصوص میزان این تاثیر باید محاسبات را انجام دهیم، ولی کاهش  سود  پالایشگاه اصفهان به دلیل این که فرآورده های شپنا از استانداردهای لازم برخوردار است،  نسبت به سایر پالایشی ها کمتر است. 

  ارجمند گفت:  محصولات پالایشگاه اصفهان یورو است و   شاید غیر از مقاطع خاصی که تحت شرایط خاص و الزامی مجبور بوده‌ایم که کمی تولیدات متفاوتی داشته باشیم ، در سایر  موارد تولیدات شرکت استاندارد لازم را داشته است.

به گفته وی،  بنابراین نباید این دستور العمل بر سود شپنا اثر خیلی زیادی داشته باشد.‌

اکتان شپنا بالای ۹۱ است ...

وی توضیح داد: دستورالعمل  اخیر  تا حدود  زیادی مشابه  دستورالعمل سال  ۴۰۱ با دو تفاوت جزئی و مهم  است،   در سال ۱۴۰۱،پالایش و پخش  بنزین با اکتان ۸۷ را مشابه ۹۱ محاسبه می‌کرد ،  الان دیگر اینگونه نیست، باتوجه به اینکه قرار بر این بوده است که پروژه‌های کیفی سازی اعمال شود، دیگر تولیدات پالایشگاه ها با  اکتان ۸۷  ، را با همان نرخ محاسبه می کنند نه با بنزین اکتان ۹۱.

به گفته وی، البته با توجه به بهینه سازی و کیفی سازی محصولات بزنین پالایشگاه اصفهان با کتان بالای ۹۱ تولید می شود. 

وی ادامه داد: از طرفی در خصوص نرخ‌ها یگاز مایع هم   در گذشته  از ۳ نرخ فرآروده  ، برنت، دبی، سنگاپور میانگین گرفته می‌شد. الان نرخ‌های پرشین گلف ملاک عمل قرار می‌گیرد که از نظر قیمتی کمی پایین تر از ۳منطقه دیگر محاسبه می شود. 

رشد نرخ تسعیر ارز و یک مثبت برای پالایشگاه ها 

ارجمند در ادامه گفت: موضوع بعد، افزایش  نرخ تسعیر  ارز است که این موضوع احتمالا برآیند مثبتی برای پالایشگاه ها دارد. در گذشته نرخ تسعیر ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان بود، الان ۳۷ هزار تومان  که با افزایش این نرخ ، درآمد هم بیشتر می‌شود.البته همین نرخ را برای نفت خام به عنوان ماده اولیه  خریداری و  اعمال می‌کنیم، ولی در کل برآیند  افزایش نرخ تسعیر  مثبت است.

گفتنی است ، شبندر هم در یک شفف سازی اعلام کرده که کاهش قیمت بنزین اکتان 87 در محاسبات سود منظور شده و اثر با اهمیتی در سود  ندارد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24