Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس 24 : گزارش هایی که از متن لایحه بودجه سال آینده شهرداری تهران منتشر شده بیانگر رشد 140 درصدی درآمدهای شهرداری از عوارض زیربنا و سایر عوارض های دریافتی از متقاضیان اخذ پروانه ساختمانی است. این رشد درآمدی برای همه پروانه های مسکونی و غیرمسکونی لحاظ شده است آن هم در شرایطی بازار ساختمان سازی چه در حوزه کاربری مسکونی و چه تجاری و اداری از کشش لازم برای پذیرش بهای بیشتر عوارض شهرداری برخوردار نیست.

عوارض ساخت مسکن افزایش پیدا می کند؟

بورس24 : گزارش هایی که از متن لایحه بودجه سال آینده شهرداری تهران منتشر شده بیانگر رشد 140 درصدی درآمدهای شهرداری از عوارض زیربنا و سایر عوارض های دریافتی از متقاضیان اخذ پروانه ساختمانی است.

به گزارش رسانه شاخص بورس ، این رشد درآمدی برای همه پروانه های مسکونی و غیرمسکونی لحاظ شده است آن هم در شرایطی بازار ساختمان سازی چه در حوزه کاربری مسکونی و چه تجاری و اداری از کشش لازم برای پذیرش بهای بیشتر عوارض شهرداری برخوردار نیست.

در ماه های گذشته از سال جاری براساس اعلام شهرداری تهران تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده در شهر تهران رشد نزدیک به 90 درصدی داشته است اما کارشناسان شهری معتقدند بخش زیادی از پروانه ها برای موضوعات مرتبط با قرارگاه مسکن و همچنین نوسازی بافت فرسوده در مناطق جنوبی تهران بوده است که در این صورت با افزایش بیش از 2 برابری عوارض ساخت و ساز احتمال واکنش منفی سازندگان در بافت وجود دارد.

در سال گذشته اجرای بسته تشویقی نوسازی بافت فرسوده که شامل تراکم اضافه و همچنین افزایش سطح اشغال بوده است رغبت مالکان خانه های کلنگی به تخریب و مشارکت در ساخت با سازندگان افزایش پیدا کرد. بخصوص اینکه افزایش پایه تراکم ساختمانی در بافت فرسوده از متوسط 3 به 4 طبقه مزیت اقتصادی برای مشارکت در ساخت در بافت فرسوده تهران بوجود آورد.
از آنجا که طبق اعلام کارشناسان شهری بازار مشارکت در ساخت با حداقل تراکم 4 طبقه در مناطق مختلف شهر تهران معنا و ارزش پیدا می کند در نتیجه ساخت و ساز با طبقات کمتر از 4 طبقه برای سازنده یا همان فرد مشارکت کننده با مالک زمین از صرفه اقتصادی خارج می شود.

در ماه های گذشته از سال جاری تولید مسکن در بافت فرسوده و مناطق جنوبی شهر تهران بیش از 120 درصد افزایش پیدا کرد.اما برای سال جدید مطابق پیش بینی کارشناسان، بازار ساخت و ساز به افزایش عوارض صدور پروانه واکنش منفی نشان خواهد داد.

افزایش عوارض ساخت تنها فاکتور تورمی برای سازندگان محسوب نمی شود. افزایش دستمزد کارگران ساختمانی در شروع سال جدید و همچنین روند رشد بی رویه قیمت زمین هم وجود دارد و در سمت مقابل، رکود خرید مسکن نیز به عنوان مانع بزرگ ساخت مسکن فعالیت سازندگان را با مشکل روبرو کرده است.

عوارض ساخت و ساز از آنجا که در قدم اول سازنده ها برای ساخت و ساز از آنها دریافت می شود، بار تورمی مضاعف (بعداز بودجه مورد نیاز برای خرید زمین) به آن ها وارد می کند.قیمت زمین بالای 80 درصد از بهای تمام شده ساخت مسکن را شامل می شود. در دوره اخیر بخشی از مالکان زمین به جای مشارکت 100 درصدی با سازندگان خواستار خرید نقدی قدرالسهم‌شان توسط سازنده شده اند که همین فاکتور به کاهش شدید نقدینگی سازنده ها در مسیر اخذ پروانه ساختمانی منجر می شود.

عوارض ساخت مسکن در تهران گفته می شود میانگین بالای 1.5 تا 2 میلیون تومان در هر مترمربع است.هزینه ساخت مسکن در ماه های اخیر به بالای 20 تا 25 میلیون تومان در مترمربع رسید.

منبع خبر: پایگاه خبری شاخص بورس

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24