Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در روزهای اخیر فستیوالی از گزارش‌های میان‌دوره‌ای راهی بازار شد و با انتشار این گزارش‌ها نسبت P/E-ttm بازار به محدوده 6.2 واحد رسید که کمترین P/E فصلی از ابتدای سال 98 است. از طرف دیگر ارزش دلاری بازار را داریم که بواسطه رفتار معکوس بورس و دلار، با افت عجیب دیگری به 165 میلیارد دلار رسیده و تنها 3 درصد با کف 160 دلاری ماه‌های اخیر فاصله دارد !! در هفته‌های اخیر تاکید کردیم ...

پیش‌بینی وضعیت بورس 2 بهمن 1402

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات سومین روز کاری هفته می‌رویم که بازار دیروز تحت تاثیر اخبار و تحولات تلخ سیاسی و همچنین بی‌اعتمادی سهامداران به تصمیمات دولت و دست‌درازی به جیب شرکت‌ها با فشار عرضه آغاز کرد و به سادگی از روی گزارش‌های خوب 6 ماهه و اخبار افزایش سرمایه ذوب‌آهن عبور کرد و روز کسل‌کننده و ناامید‌کننده دیگری را پشت سر گذاشت. هر چند که فضای نیمه دوم بازار کمی بهتر بود اما در نهایت شاخص کل با یک افت 13 هزار واحدی دیگر تا ارتفاع دو میلیون و 153 هزار واحدی عقب نشست. حجم و ارزش معاملات با کاهش 8 درصدی به 5.3 همت رسید و رقمی بالغ بر 670 میلیارد تومان از چرخه بازار خارج شد.

چه فکر می‌کردیم و چه شد ... !!

پیش از اینکه هفته جاری را آغاز کنیم، تصور این بود که با رفع نسبی کدورت‌ها میان ایران و پاکستان کمی فضای سیاسی آرام شود. از طرف دیگر گزارش‌هایی که در روزهای پایانی هفته منتشر شده بود، سیگنال مثبتی را برای بازار صادر کرده بود. حتی بازار دقایق ابتدایی معاملات شنبه را هم اگرچه با تردید و بی‌رمق آغاز کرد ولی وضعیت آنقدرها هم بد نبود. اما به‌ یکباره ورق برگشت و رسیدن دستورالعمل وزارت نفت و ایجاد تغییراتی در فرمول بنزین و اثرات آن بر سود شرکت‌های پالایشی‌، فشار عرضه را نه‌تنها به این گروه که به دلیل بی‌اعتمادی سهامداران به دولت، به کلیت بازار افزایش دیکته کرد.

به شکل واضحی مشخص است که واکنش بازار به تصمیمات دولت بسیار شدیدتر از واکنش به اخبار منفی سیاسی است. طی این مدت به همه اثبات شده که ریسک تصمیمات دولت از ریسک جنگ هم برای بازار بیشتر است و می‌بینیم که چگونه با تصمیمات غلط نظم بازار را برهم زدند. حتی شاید این بخشنامه با استناد به گزارش تفسیری و اظهارات شرکت‌ها، اثرات منفی چندانی هم نداشته باشد اما خاطرات تلخ اردیبهشت و تیر را برای فعالین بازار زنده کرد ! اعتمادی که در حال زیرسازی و بازسازی بود با یک دستورالعمل و بی‌تدبیری دیگر از دست رفت و جالب اینکه این بخشنامه با یک هفته تاخیر دقیقا زمانی رسید که گزارش‌های 9 ماهه می‌توانست زیر پای بازار را سفت کند اما تمام اثرات مثبت در کدال را لگدمال کرد. و اینجاست که بیشتر متوجه می‌شویم فشرده شدن فنر گزارش‌ها و موکول شدن انتشار آن به روزهای پایانی، اتفاق مثبتی برای بازار نیست.

سیاست‌گذار هنوز نمی‌داند که با این تصمیمات چه بحرانی در پیش دارد. بحرانی به نام صندوق‌های بازنشستگی که درک درست و دقیقی از آن ندارد. ضعیف شدن فضای سودسازی شرکت‌ها در نگاه اول سبب فاصله گرفتن سهامداران از شرکت‌های بزرگ و حرکت به سمت فضای سفته‌بازی و پروژه‌بازی می‌شود. بخشی از نقدینگی هم عطای این بازار را به لقایش بخشیده و در مسیر بازارهای موازی قرار می‌گیرد و دولت لاجرم برای ممانعت از چرخش پول سعی در سرکوب بازارها و ارزپاشی می‌کند و در یک چرخه معیوب، علاوه بر خالی شدن خزانه، فضای اقتصادی کشور روز به روز ملتهب‌تر شده و در نهایت کافی است فضای انتخابات در آمریکا به سمتی پیش برود که باری دیگر مرد مو نارنجی سر کار آمده و آنوقت است که دولت زیر بار فشاری که به او تحمیل می‌شود، زمین بازی را واگذار می‌کند !! از دست رفتن سرمایه اجتماعی، خروج مکرر پول از صندوق‌های با درآمد ثابت و حرکت آن به سمت بازارهایی نظیر سکه، ارز و خودرو نشانه‌های اولیه از تصمیمات بدون پشتوانه سیاست‌گذاری است که در خواب زمستانی سیر می‌کند و هنوز نمی‌داند که این خیانت به اقتصاد و حرکت جریان پول چه ویرانی گسترده‌ای به بار می‌آورد ...

اما بازار چه می‌شود ...

در روزهای اخیر فستیوالی از ...

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24