Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

اگر کمی بلندمدت‌تر به قضیه نگاه کنیم و فرض را بر سهامداری تا مجامع شرکت‌ها در سال 1404 (حدود 18 ماه دیگر) بگذاریم، می‌بینیم که P/Eها به سطوح 3 و حتی کمتر از 3 واحدی هم خواهد رسید اما به هر جهت ریسک‌های پیرامونی موجب شده تا بسیاری از معامله‌گران با احتیاط بیشتری در بازار حرکت کنند و خیلی توجه به اثرات بلندمدتی سهامداری و ارزندگی قیمت‌ها نداشته باشند.

پیش‌بینی وضعیت بورس 4 بهمن 1402

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات آخرین روز کاری هفته می‌رویم که بازار سه‌شنبه دلیلی برای مثبت شدن نداشت. چراکه فضای بازار دوشنبه به سود او پیش نرفته بود و از طرف دیگر بامداد سه‌شنبه حمله مشترک آمریکا و بریتانیا به مواضعی از یمن را داشتیم. بنابراین طبیعی بود که خریداران انگیزه چندانی برای حضور در بازار و رقابت با یکدیگر برای حرکت رو به جلو را نداشته باشند و لذا این فروشندگان بودند که طبق معمول با دست قوی (حتی قوی‌تر از روزهای اخیر بواسطه بی‌تفاوتی متولیان بازار به وضعیت فعلی و دارایی سهامداران) وارد میدان شده و با رقابت برای فروش سریع‌تر، سیلی محکم دیگری به گونه سهامداران نواختند.

البته اعتقاد ما این است که در فضایی که از ابتدایی هفته ایجاد شد، تعمد جدی در کار بود. چراکه بازار به کمک گزارش‌های 9 ماهه می‌توانست فضای بهتری بگیرد، نه اینکه بدین شکل به خاک و خون کشیده شود اما گویا تفکرات پشت‌پرده و بازارساز تمایل چندان به رشد بازار نداشتند و بازی را به گونه دیگری رقم زدند. نکته جالب اینکه طی 2 – 3 روز کاری گذشته در ابتدای ساعت معاملات رنج‌های منفی سنگین روانه تابلو می‌شود و در نیمه دوم مراحل زیرگیری آغاز می‌شود و همین مساله به تعمدی بودن فضای فعلی قطعیت بیشتری می‌بخشد.

به هر جهت در نتیجه معاملات روز گذشته، شاخص کل با افت سنگین 26 هزار واحدی (معادل 1.2 درصد) تا ارتفاع دو میلیون و 120 هزار واحدی عقب نشست. افت جدی‌تر شاخص هم‌وزن (بیش از 2 درصد) نشان از گستردگی فشار فروش و افت جدی قیمت سهام در کلیت بازار داشت. حجم و ارزش معاملات بواسطه زیرگیری نیمه دوم بازار و افزایش فعالیت حقوقی‌ها و صندوق‌های "به ظاهر حمایتی" با رشد اندک 7 درصدی به 5.2 همت رسید و طبق معمول تراز نقدینگی حقیقی‌ها (خروج 950 میلیارد تومان) منفی بود.

از زمان آغاز درگیری‌ها بین حماس و اسرائیل (در نیمه‌های مهر) تقریبا هر روز صبح که چشم باز می‌کنیم و بیدار می‌شویم، ابتدا باید اخبار و تحولات جنگی را رصد کنیم و ببینیم کدام مواضع توسط کدام کشور مورد حمله و بمباران هوایی و زمینی قرار گرفته است ! انصافا حرکت در بازار سرمایه آن هم با ریسک‌های فعلی که البته کماکان معتقدیم از ریسک تصمیمات یک‌شبه و غیرکارشناسی دولت و البته بی‌تفاوتی نهاد ناظر و حضور قدرتمند الگوریتم‌ها و بازارگردان‌ها بیشتر است، دل شیر می‌خواهد. بنابراین به نظر می‌رسد برای حضور در بازار باید بپذیریم که فعلا فضا در خاورمیانه (در کوتاه‌مدت) به سمت آرامش نخواهد رفت و البته امیدوار بود که قوه عقلانیت به سمتی پیش برود که کشور وارد این درگیری‌ها نشود.

در بازار دو روز گذشته نیمچه مداخلاتی توسط صندوق توسعه و تثبیت صورت گرفت اما اولا این تلاش‌ها کافی و متناسب با فضای عرضه نبود. ثانیا اقدام به زیرگیری و حمایت از بازار درست زمانی صورت می‌پذیرد که سطح آدرنالین سهامداران و ترس و وحشت و پنیک به مرحله حداکثری رسیده و لذا اقدامات فوق بیش از اینکه جنبه حمایتی داشته باشد، جنبه ارسال سهامداران به بیمارستان و بخش مراقبت‌های ویژه و درآوردن سهم از چنگ آنها را دارد. واقعیت امر نمی‌خواستیم از این جملات کلیشه‌ای و چیپ استفاده کنیم اما رفتار روزهای اخیر دقیقا ذهن را به این سمت سوق می‌دهد که در جریان معاملات این روزها تعمد خاصی وجود دارد.

متاسفانه اخبار روزهای اخیر و دست‌درازی دولت به جیب پالایشگاه‌ها، آغاز بحران بود و اندک اعتماد ایجاد را تحت تاثیر قرار داد و لذا باری دیگر می‌بینیم که بازار در حجم لنگ می‌زند و سمت تقاضا به شدت تضعیف شده و خروج پول از بازار شدت گرفته است. جالب است بدانید که از ابتدای دی ماه تا امروز، تغییر مالکیت سهامداران حقیقی به حقوقی به رقمی بالغ بر 7 هزار میلیارد تومان رسیده (نیمی از آن از ابتدای هفته جاری بوده) و این یعنی ...

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24