Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

موضوع دوم، بحث انتخابات آمریکا است. هر چند که 6 - 7 ماه تا این رویداد باقی است اما معتقدیم چنانچه در سمت جمهوری‌خواهان، کاندید نهایی مشخص شود که احتمالا ترامپ خواهد بود، بازارهای دارایی‌ به استقبال این موضوع خواهند رفت ! ترامپ طی روزهای اخیر در سخنرانی‌ها خود به صورت شفاف و علنی ایران را به بزرگترین تحریم‌ها و محاصره‌های اقتصادی تهدید کرده است.

پیش‌بینی وضعیت بورس 7 بهمن 1402

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات نخستین روز کاری هفته می‌رویم که بازار چهارشنبه کمی منطقی‌تر و به دور از رفتارهایی که ذهنیت دستکاری در قیمت‌ها را ایجاد می‌کند، آغاز کرد و پس از 7 کندل منفی که در روزهای پیشین تجریه کرده بود، شرایط نرمال‌تری داشت. گویی نفس فروشنده‌ها بریده بود و دیگر انرژی برای دیکته کردن مواضع خود به خریداران نداشتند و یا نیاز به کمی استراحت برای تجدید قوا داشتند ! البته خریداران هم چندان سرحال، قبراق و با انگیزه نبودند. به هر جهت فضای بازار در هفته‌ای که گذشت به قدری تلخ بود که قابل بیان نیست و خروج 3.5 همت پول طی 5 روز نشان می‌دهد که بسیاری عطای بازار را به لقایش بخشیده‌اند. در نتیجه معاملات چهارشنبه شاخص کل با رشد اندک 3 هزار واحدی در ارتفاع دو میلیون و 123 هزار واحدی قرار گرفت. ارزش معاملات بواسطه قرار گرفتن در روزهای پایانی هفته و بواسطه ترس ایجاد شده با 23 درصد افت به 4 همت رسید و 110 میلیارد تومان پول از بازار خارج شد.

پرسشی که ذهن بسیاری از سهامداران و فعالین بازار را درگیر کرده، این است که واقعا دلیل افت سنگین هفته اخیر چه بود !؟ به نظر تنش‌های سیاسی و دست‌درازی دولت به جیب پالایشی‌ها در این وضعیت موثر بود. بازاری که رشد نکند و درجا بزند، بسیاری را مجاب به فروش و خروج می‌کند. البته بازهم روی این موضوع تاکید می‌کنیم که برخی از حمایت‌ها در سهام کلیدی به‌ شکل تعمدی شکسته شد تا بسیاری از ترس افت بیشتر قیمت‌ها در مسیر فروش و رفتارهای هیجانی قرار بگیرند. صندوق‌های حمایتی اگر واقعا قصد کمک به بازار را داشتند، در روزهای ابتدایی و میانی‌ هفته دست‌کم با چیدمان اردرهای خرید از رفتارهای هیجانی و ایجاد پنیک جلوگیری می‌کردند. اینکه با رنج دقایق ابتدایی قیمت‌ها به درصد منفی برسد و سپس صندوق‌ها فعال شوند، هنر و کمک به بازار نیست. بیشتر شبیه به بُزخری است !

یادش بخیر ! خیلی دور نیست آن روزهایی که درخصوص 4 عامل تاثیرگذار در بازار (گزارش‌های میان‌دوره‌ای، نرخ دلار و نیما، تجدید ارزیابی و اتفاقات و اخبار دو گروه خودرو و پالایش) صحبت می‌کردیم و فکر می‌کردیم این عوامل می‌توانند بازار را به مسیر رشد بازگردانند. گزارش‌های 9 ماهه که به لطف مصادف شدن با دستورالعمل وزارت نفت و شیرین‌کاری دولت و البته موکول شدن انتشار آن به دقیقه 90 سوخت شد. اخبار گروه پالایشی و خودرویی هم که به سود بازار پیش نرفت. در بحث تجدید تا به این جای کار فقط ذوب‌آهنی‌ها و برخی از شرکت‌های کوچک آن هم در خفا پای کار بوده‌اند و معلوم نیست سایر شرکت‌ها و حقوقی‌ها چه تصمیمی گرفته‌اند. لذا در این بین تنها تحرکات دلار به سود بازار پیش رفت که خداروشکر این اتفاق هم تا این لحظه نتوانسته روحیه معامله‌گران را تقویت کند.  

اما بحث امروز با 4 موضوع مهم پیش می‌بریم. بحث اول، باز هم تجدید است. بازار همواره علاقه زیادی به این موضوع دارد و دیدیم که به کمک همین خبر فضای بازار از نیمه‌های آبان تغییر کرد و چه جالب که بسیاری از هلدینگ‌ها حتی تره هم برای صحبت‌های وزیر اقتصاد خرد نکردند ! تجدید می‌تواند محرکی برای رشد بازار باشد و هنوز هم اندکی امیدواری به این موضوع وجود دارد. زمزمه‌ها و شایعاتی درخصوص اجباری شدن این موضوع و کاهش معافیت مالیاتی از 5 به 3 سال مطرح شده و قرار است در بودجه گنجانده شود. البته آنقدر این موضوع تکراری شده و از طرف دیگر مجلس نسبت به دارایی مردم در بازار سرمایه بی‌تفاوت گذشته که تا وقتی خبر واقعی و قطعی آن منتشر نشود، بازار به آن واکنشی نشان نخواهد داد. اما به‌ هر جهت یکی از مواردی است که اگر به پای عمل برسد و رنگ واقعیت بگیرد، منجر به ایجاد انگیزه و تقویت روحیه معامله‌گران خواهد شد.

موضوع دوم، بحث انتخابات آمریکا است. هر چند که 6 - 7 ماه تا این رویداد باقی است اما معتقدیم چنانچه در سمت جمهوری‌خواهان، کاندید نهایی مشخص شود که احتمالا ترامپ خواهد بود، بازارهای دارایی‌ به استقبال این موضوع خواهند رفت ! ترامپ طی روزهای اخیر در سخنرانی‌ها خود به صورت شفاف و علنی ایران را به بزرگترین تحریم‌ها و محاصره‌های اقتصادی تهدید کرده است. اما گویا دولت در خواب زمستانی سیر می‌کند و تصور می‌کند که همچون پدری مستبد و دیکتاتور می‌تواند کنترل بازارها را همچون کنترل تلویزیون در دست داشته باشد ! زکی خیال باطل ! این کنترلی که در دست شماست، تنها به درد بازار سرمایه می‌خورد ! تازه آن هم یکجا کاسه صبرش لبریز می‌شود و چنان رشدی در بازار رقم خواهد خورد که این حباب منفی که ایجاد کرده‌اید، باری دیگر تبدیل به بالن مثبت شود. (جا دارد همینجا روز پدر را به‌تمام پدران پاک، مهربان و زحمتکش ایرانی تبریک عرض کرده و از شوخی که در این بخش شد، پوزش بطلیبیم.)

فعلا بتازید اما بترسید از روزی که دشمن از این نقدینگی و فضای ضعیف اقتصادی که ایجاد کرده‌اید، علیه خودتان به بدترین و سخت‌ترین شکل ممکن استفاده کند. آنوقت است که با این سرمایه اجتماعی که درست کرده‌اید، اتفاقات تلخ و خطرناکی رقم خواهد خورد. ای کاش کمی عقلانیت وجود داشت و بخشی از این نقدینگی در مسیر بازار قرار می‌گرفت. به هر حال تجربه نشان داده که سال 98 این بازار سرمایه بود که وقفه در ...

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24