Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

گزارش ها نشان می‌دهد که در دی ماه ، تورم نقطه به نقطه مربوط به گوشت قرمز و گوشت ماکیان  98.3 درصد بوده است و پس از آن نیز گوشت قرمز و سفید و فرآوده های آن 95.4 درصد و ماهی ها و صدف داران  65.5 درصد بوده است. نرخ تورم سالانه نیز در بخش گوشت قرمز و گوشت ماکیان  94.5 درصد بوده است و پس از آن نیز گوشت قرمز و سفید و فرآوده های آن 91.7 درصد و ماهی ها و صدف داران  62.8 درصد بوده است. گفتنی است در یک سال گذشته ،  بیشترین تورم برای گوشت قرمز ، گوشت سفید و ماهی بوده است.

تورم فعلی چه اثری بر عملکرد شرکت های بورسی می گذارد؟

بورس24 : گزارش ها نشان می‌دهد که در دی ماه ، تورم نقطه به نقطه مربوط به گوشت قرمز و گوشت ماکیان  98.3 درصد بوده است و پس از آن نیز گوشت قرمز و سفید و فرآوده های آن 95.4 درصد و ماهی ها و صدف داران  65.5 درصد بوده است.

نرخ تورم سالانه نیز در بخش گوشت قرمز و گوشت ماکیان  94.5 درصد بوده است و پس از آن نیز گوشت قرمز و سفید و فرآوده های آن 91.7 درصد و ماهی ها و صدف داران  62.8 درصد بوده است.

گفتنی است در یک سال گذشته ،  بیشترین تورم برای گوشت قرمز ، گوشت سفید و ماهی بوده است.

از دیگر بخش هایی که بیشترین تورم سالانه را بعد از گوشت قرمز وگوشت سفید و فرآورده های آن و بخش ماهی به خود دیده است ، بخش هتل و رستوران ها با 64.3 درصد و خدمات و حمل و نقل عمومی با 56.8 درصد و خرید وسائل نقلیه با 54.1 درصد بوده است.

بخش های ذکر شده ، علاوه بر بیشترین تورم سالانه ، بیشترین تورم را در (تورم نقطه به نقطه و تورم ماهانه) به خود دیده است .

براساس آمارهای بدست آمده ، وزن گوشت عرضه ‌شده انواع طیور کشتار شده در کشتارگاه‌ های رسمی کشور در آذر ۱۴۰۲ جمعاً ١٨٤٬٨٩٢ تن گزارش شده، که سهم گوشت مرغ بیش از سایر انواع طیور بوده است.

بر اساس نتایج این آمارگیری، گوشت مرغ با ١٨٠٬١٠٦ تن، ٩٧.٤ درصد از وزن کل گوشت طیور عرضه‌ شده را به خود اختصاص داده است. گوشت بوقلمون با ١٬٩٤٣ تن و سایر انواع طیور با ٢٬٨٤٣ تن، به ‌ترتیب ١ درصد و ١.٦ درصد از وزن کل گوشت طیور عرضه‌شده را به خود اختصاص داده ‌اند.

مقایسه عملکرد کشتارگاه‌ های رسمی کشور در آذر ۱۴۰۲ با ماه مشابه سال ۱۴۰۱ نشان‌دهنده کاهش ٧ درصدی مقدار عرضه گوشت انواع طیور در کشتارگاه‌ های رسمی کشور است.

همچنین نتایج حاصل از این طرح آمارگیری نشان می ‌دهد که مقدار عرضه گوشت طیور در کشتارگاه‌ های رسمی کشور در آذر ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل (آبان) در حدود  ٤ درصد کاهش داشته است.

براساس آمارهای بدست آمده ، وزن گوشت قرمز عرضه‌ شده انواع دام ‌های ذبح‌ شده در کشتارگاه ‌های رسمی کشور در آذر ۱۴۰۲ جمعاً ٣٦٬٨٢٣ تن گزارش شده است، که سهم گوشت گاو و گوساله بیش از سایر انواع دام بوده است.

بر اساس نتایج این آمارگیری، گوشت گاو و گوساله با ٢٠٬٤٣٦ تن، ٥٥٫٥ درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه‌ شده را به خود اختصاص داده است. گوشت گوسفند و بره با ١٢٬٧١١ تن، بز و بزغاله با  ٢٬٥٦٤ تن، و سایر انواع دام با ١٬١١٢ تن، به‌ترتیب ٣٤٫٥ درصد، ٧ درصد و ٣ درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه ‌شده را به خود اختصاص داده‌ اند.

مقایسه عملکرد کشتارگاه‌ های رسمی کشور در آذر ۱۴۰۲ با ماه مشابه سال ۱۴۰۱ نشان‌ دهنده کاهش ٢٦ درصدی مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌ های رسمی کشور است.

همچنین نتایج حاصل از این طرح آمارگیری نشان می‌دهد که مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه ‌های رسمی کشور در آذر ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل (آبان) در حدود ١ درصد کاهش داشته است.

تورم عموما به معنی افزایش غیر متناسب و نامنظم سطح عمومی قیمت ها است . تـورم باعث می‌شود، قدرت خرید خانوارها کاهش یابد که این کاهش قدرت خرید در همه کالاها به طور یکسان نخواهد بود و همین امر پیش‌ بینی شرایط اقتصادی و تحلیل فرصت ‌های سرمایه ‌گذاری را با دشواری مواجه می‌کند. هنگامی ‌که تعادل در بخش عرضه و تقاضا بر هم می ‌خورد و در یک بازار و یا یک محصول ، تقاضای بیشتری شکل می‌ گیرد یا به هر دلیلی عرضه آن کالا یا خدمات ، نسبت به قبل کاهش پیدا می‌کند، طبیعتا قیمت نیز افزایش می ‌یابد که منجر به ایجاد تـورم می‌شود. اگر این عدم تناسب عرضه و تقاضا مداوم باشد، می‌تواند منجر به ایجاد تورم شدید و مزمن شود.

با توجه به شعار، مهار تورم و رشد تولید که برای سال 1402 در نظر گرفته شده است ، بسیاری بر این باورند که یکی از علل تورم، کم بودن عرضه است ، که اگر مقدار تولید را افزایش دهیم و عرضه را در آن بازار زیاد کنیم ، درصدی از تورم را می توان با این سیاست کنترل کنیم ، اما باید در نظر داشت ، برای تولید کننده با افزایش تولید ، بازاری برای تقاضا وجود دارد یا به دلیل تورم و افزایش قیمت ها ، مردم توان خرید و وارد کردن بسیاری از محصولات را در سبد خانوار خود ندارند؟ همان طور که در اسلاید های قبل به آن اشاره شد ، عرضه انواع طیور و گوشت قرمز نسبت به ماه قبل و سال قبل کاهش داشته است که می توان ، به دو دلیل اشاره کرد ، که از یک سو  با افزایش تورم ، طبیعتا ، قیمت مواد اولیه نیز افزایش یافته است ، که به طبع آن ، حاشیه سود شرکت ها نیز کم می شود ، و هم با افزایش این متغییر مهم اقتصادی ، افزایش در قیمت محصولات شرکت ها زیاد شده که ایجاد یک سیکل کاهشی برای تقاضا از طرف عموم مردم ، مخصوصا دهک های کم درآمد را به دنبال خود دارد .

به طور کلی ، باید این گونه گفته شود که رشد شدید تورم در کشور ما ناشی از چهار عامل کلیدی است که اولین پارامتر ، نوسانات قیمت نفت است که با نوسان قیمت آن ، درآمد کشور نیز همواره با بی ثباتی ، همراه است. دومین عامل، رشد نقدینگی و سومی،  رشد شدید قیمت ارز در دوره ای کوتاه مدت و چهارمین عامل ، کاهش تولید و رشد هزینه های تولید در اثر فشار های وارد شده به صنعت به علت تحریم است.

تورم علاوه بر این که موجب تغییر سود شرکت ها می شود؛ نرخ بازدهی مورد انتظار سهامداران و فعالان اقتصادی را نیز تغییر می دهد.به این ترتیب که در یک طرف ، افرادی که بیش از نرخ تورم ، سبد دارایی آنها بازدهی داشته است ، از این روند افزایشی بهره مند می شوند. اما در سوی دیگر افرادی که ارزش سبد دارایی های آن ها ، کمتر از نرخ تورم افزایش پیدا کرده باشد ، ضرر کرده اند .

از سویی دیگر ، شرکت‌ های حاضر در بازار سهام دارای اموالی از جمله ساختمان و دستگاه ‌ها و تجهیزات تولیدی و … هستند که در نتیجه با افزایش قیمت و تورم اقتصادی، ارزش اسمی دارایی‌ های آن ها افزایش می ‌یابد که باعث ، رشد قیمت سهام آن ها به صورت غیر واقعی در بورس می شود . در شرایط تورمی ، سود شرکت ها به دلیل کاهش ارزش پول، افزایش پیدا می کند اما در واقعیت، سودآوری افزایش نیافته است ، بلکه سود اسمی شرکت ، تحت تاثیر تورم افزایش یافته است. بر این اساس زمانی که سود اسمی افزایش پیدا کند، قیمت اسمی سهام نیز افزایش می ‌یابد.

اما در واقعیت ، در شرایط تورمی شدید ، روند تولید و سود آوری شرکت‌ ها عمدتا به دلیل مواردی همچون افزایش هزینه‌ ها و قیمت‌ تمام‌ شده محصولات، سود آوری شرکت‌ ها کاهش پیدا می‌کند که این موضوع در بلندمدت اثرات خود را بر بازار سرمایه نیز خواهد گذاشت. علاوه بر این ، شرایط تورمی باعث کاهش قدرت خرید مردم می‌شود که این موضوع نیز یکی از عوامل کاهش درآمد و سودآوری شرکت ‌ها محسوب می‌شود که این موضوع نیز اثر خود را در بازار سرمایه نشان خواهد داد.

البته ساده و مبرهن است که به دنبال ، تورم حجم و انگیزه سرمایه‌ گذاری برای مردم و دیگر حقوقی ها کاهش می‌ یابد که این موضوع نیز بر ورود نقدینگی و حمایت از این بازار  اثر می گذارد .

عامل مهم دیگر که شرایط تورمی برای شرکت ها ایجاد می کند ، نداشتن امید به آینده شرکت ‌ها و سود آوری آنها است که همین عاملی برای کم شدن انگیزه سرمایه‌ گذاری در شرکت‌ های بورسی و غیر بورسی است . متاسفانه شرایط تورمی شدید به دنبال خود در بلند مدت ایجاد دوره ای از رکود و کسادی و بحران می کند. در این دوره حجم تولید و تجارت کاهش می ‌یابد، که این رکود، اثر خود را بر صنایع می گذرد و بازار سرمایه که جامعه کوچکی از شرکت های برتر اقتصاد کشور است ، تحت تاثیر اول تورم و بعد رکورد دچار فرسودگی شده و حالت نزولی به خود می گیرد و با هیچ خبر مثبتی ، انگیزه به دل سهامدار برای نگهداری یک سهم در بلند مدت و گاها کوتاه مدت را ایجاد نمی کند .

1

2

3

4

5

22

11

00

11

11

11

12

13

14

22

1

11

0

177

211

21

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24