Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس 24 - در هفته ای که گذشت قراردادی بین صندوق توسعه ملی و بانک مسکن به امضا رسید که بر اساس آن قرار شده...

سود وام مسکن کاهش پیدا می کند؟

بورس24 : در هفته ای که گذشت قراردادی بین صندوق توسعه ملی و بانک مسکن به امضا رسید که براساس آن قرار شده ۲ میلیارد دلار سپرده ارزی از طرف صندوق نزد بانک صورت بگیرد آن هم با سود ارزی پایین تر از سود ارزی متعارف در شبکه بانکی.

بر طبق این قرارداد بانک مسکن می تواند این ۲ میلیارد دلار را به متقاضیان ارز با سود ارزی رایج تسهیلات دهد و از اختلاف سود در تعهد به صندوق و اعمال شده برای گیرنده تسهیلات، منابع مالی لازم برای کاهش نرخ سود وام مسکن را ایجاد کند.

این توافق ارزی برای وام مسکن حاوی دو اتفاق برای بازار مسکن و ساختمان کشور خواهد بود. اتفاق اول که کارشناسان احتمال وقوع آن را بالا توصیف می کنند به نفع مسکن ملی تمام می شود.

در طرح نهضت ملی مسکن یک مساله حاد وجود دارد و آن اقساط ماهانه نزدیک به ۱۰ میلیون تومانی وام ساخت این خانه هاست.

افراد مشمول مسکن ملی جملگی کم بضاعت با توان محدود مالی هستند که پرداخت این قسط ماهانه از اختیار آنها قطعا خارج است.

به‌ همین دلیل است که در دو سال اخیر روند ساخت و تحویل واحدهای مسکونی نهضت ملی مطابق برنامه ها پیش نرفت. در این طرح زیر یک میلیون واحد مسکونی به سرانجام رسیده است.

کارشناسان اقتصادی در این باره می گویند علت توافق با صندوق توسعه ملی این بوده که این تسهیلات ۲ میلیارد دلاری به اهرمی برای ارزان سازی وام مسکن ملی تبدیل شود تا همچون وام مسکن مهر که با سود زیر ۱۰ درصد به خانوارها پرداخت شد نرخ سود وام مسکن ملی نیز کاهش پیدا کند.

وام مسکن ملی ۵۵۰ میلیون تومان است که طبق نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به متقاضیان تحویل می شود.

با این حال یک احتمال دومی هم وجود دارد و آن اینکه سیستم بانکی به اعتبار سود پایین تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی بتواند منابع لازم برای کاهش نرخ سود وام خرید مسکن را نیز تامین کند.

در دو سال گذشته استفاده از وام خرید مسکن به شدت کاهش پیدا کرد. متقاضیان خرید مسکن هم در برابر قیمت خانه ها ناتوان هستند و هم اینکه امکان پرداخت قسط را ندارند.

در تهران به رغم آنکه قیمت متوسط خرید مسکن بالای ۳ میلیارد تومان تمام می شود سقف وام خرید مسکن ۹۶۰ میلیون تومان است که البته ۲۵ درصد آن صرف خرید اوراق وام می شود و کمتر از ۸۰۰ میلیون تومان به دست خریدار می رسد.

در این باره پیش بینی می شود شرایط برای وام خرید مسکن با استفاده از اهرم وام ارزی بهبود یابد. یک‌ راه ممکن برای این منظور تقویت منابع لازم برای انتشار اوراق تسهیلات مسکن است.

هر میزان این منابع افزایش پیدا کند عرضه اوراق به بازار بیشتر می شود و در نتیجه قیمت اوراق به سطح تعادلی خود می رسد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24