Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

همیشه افزایش نرخ دلار به عنوان محرک اصلی بورس شناخته می شد اما اخیرا با وجود رشدی که دلار داشته، بازار سرمایه رشد خاصی را ثبت نکرده که این از نظر فعالان این بازار عجیب و غیر معمول است.

شرح حال تلخ از وضعیت بازار سهام در سه ماه گذشته/ خروج 17 همت پول از بورس

بورس24 : همیشه افزایش نرخ دلار به عنوان محرک اصلی بورس شناخته می شد اما اخیرا با وجود رشدی که دلار داشته، بازار سرمایه رشد خاصی را ثبت نکرده که این از نظر فعالان این بازار عجیب و غیر معمول است.

علی اسکینی، مدیر پرتفوی کارگزاری بانک صنعت و معدن درخصوص وضعیت این روزهای بازار سرمایه به خبرنگار بورس24 گفت: از آبان ماه تا امروز حدود ۳.۵ همت پول از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شده است، این در حالی است که این صندوق‌ها نرخ بازدهی‌شان الان حدود ۲۷ تا ۲۸ درصد است و حتی با این نرخ‌های جذاب سرمایه‌گذاران ترجیح داده‌اند از این صندوق‌ها خارج شوند، شاید مهمترین دلیل  این است که  چشم انداز تورمی باعث شده است که خیلی سرمایه‌گذاران اطمینان به ریال نداشته باشند و به فکر تبدیل کردن آن به دارایی‌های سرمایه‌ای هستند.

وی افزود: به وضوح می‌بینیم که صندوق‌های طلا و خود طلا، دلار، بازار خودرو و حتی مسکن مقصد این پول‌ها بوده است.  تقریبا در همین بازه ۳.۳ همت ورود پول به صندوق‌های طلا داشته‌ایم تقریبا به همان میزانی که از صندوق های با درآمد ثابت  پول خارج شده است.

اسکینی گفت: در همین تاریخ  حدود ۱۷ همت پول از بازار سهام توسط حقیقی‌ها خالص خروج پول داشته‌ایم. دلایل مختلفی را برای آن می‌شود گفت، ولی به نظر من مهمترین دلیل آن عدم اطمینانی است که  بازار به تصمیمات دولت دارد، دخالت‌های مکرر دولت از اردیبهشت ماه باعث شده است که هر ماه ما یک مصوبه جدید داشته باشیم، اخیرا هم مصوبه همین پالایشی‌ها باعث شد حدود ۴۰ تا ۵۰ همت روی سود این شرکت‌ها در کسری بودجه دولت تأثیرگذار باشد، نمونه آن هم شفاف‌سازی بود که ستاره خلیج فارس داشت.

او ادامه داد: موضوعات دیگری هم البته کنار این مسائل است، یکی اینکه همان نرخ بهره بالا رقیب بازار است، جو سیاسی در  منطقه‌ در این روزها تشدید شده است و باز هم این عدم اطمینان باعث شده است که سرمایه گذاران خیلی اطمینان نکنند و بورس از سایر بازارها جاماندگی دارد. 

وی گفت: مطمئنآ این عدم اطمینان در بی اعتمادی که ما از سال ۹۹ تا الان به آن دچار هستیم، تشدید شده، چه تحلیل‌گران و چه سرمایه‌گذاران نمی‌توانند به وضعیت فعلی شرکت‌ها اعتماد کنند. بلاتکلیفی شرکت‌ها باعث شده این اقتصاد پیش بینی پذیر نباشد، برای مثال یک شرکت فولادی هنوز نمی‌داند عوارض صادرات آن چقدر است، مالیات روی صادرات آن چقدر است، این شرکت می‌خواهد جنس بفروشد،  یا موضوع خوراک که  تا چندین ماه درگیر این بودیم که نرخ خوراک مشخص نبود. آن متانول سازی که می‌خواهد متانول صادر کند هنوز نمی‌داند با چه نرخ گازی قرار بوده است که صادر کند‌. در حاشیه سود است، زیان است با چه حاشیه سودی دارد محصول را می‌فروشد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24