Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

طرح کاشت یک میلیون درخت و تعهد کاهش ۲ میلیون تن آلایندگی از برنامه‌های شاخص زیست‌محیطی گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس است

در نشست گذار انرژی و اثر آن بر آینده صنعت پتروشیمی در ایران پتروکم مطرح شد: صنعت پتروشیمی باید خود را برای گذار انرژی آماده کند

مدیر باشگاه صاحب‌نظران انرژی ایرانیان با تأکید بر اینکه باید تهدیدها و فرصت‌های گذار انرژی و اثرات آن بر بازار پتروشیمی به‌خوبی شناسایی شود، گفت: کشورهای پیشرفته زیادی برنامه گذار انرژی را تهیه کرده‌اند و ضرورت دارد ایران هم این برنامه را تدوین کند.

در نشست تخصصی گذار انرژی و اثر آن بر آینده صنعت پتروشیمی که در روز سوم رویداد بین‌المللی ایران پتروکم برگزار شد، کاظم کاشفی با اشاره به تحولات فناورانه جهانی پتروشیمی، تأکید کرد: تغییرات اقلیمی تأثیر زیادی بر تحولات انرژی کشورها داشته است و پدیده‌هایی مثل گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی و دسترسی به منابع انرژی در اولویت برنامه‌ریزی کشورها قرار دارد.

وی با اشاره به جدول آماری وضعیت انتشار گازهای گلخانه‌ای ۱۹۸ کشور، گفت: در این بررسی ۱۰ کشور نزدیک به دو - سوم سهم انتشار گازهای گلخانه‌ای را دارند و در این جدول که چین و آمریکا و روسیه و ژاپن قرار دارند، ایران با ۲ درصد تولید گازهای گلخانه‌ای در رتبه ششم قرار دارد.

کاشفی با تأکید بر اینکه باید تحولات جدید دنیای انرژی و گذار انرژی را در دستور کار بگذاریم و خودمان تحولات جدید را رقم بزنیم، افزود: شرکت‌های بزرگ انرژی و صنعتی برنامه گذار انرژی را تهیه کرده‌اند که در این برنامه تمرکززدایی، خلق اکوسیستم‌های جدید و یکپارچه و توسعه مدل‌های کسب‌وکار جدید و در نهایت حرکت به سمت پایداری (کربن‌زدایی و بهینه‌سازی) و دیجیتال‌سازی در دستور کار قرار دارد.

مدیر باشگاه صاحب‌نظران انرژی ایرانیان ادامه داد: فناوری‌هایی که برای کربن‌زدایی در دستور کار است، شامل فناوری‌های تجدیدپذیر، فناوری‌های جذب و تبدیل و ذخیره‌سازی دی‌اکسیدکربن، فناوری‌های هسته‌ای، فناوری‌های کاهش نشر متان، فناوری‌های زنجیره‌ای ارزش هیدروژن و فناوری‌های سوخت پاک می‌شود.

کاشفی با اشاره به توافقی که کشورهای شرکت‌کننده در کاپ ۲۸ در دبی داشته‌اند، گفت: ۴۰ کشور توافق کرده‌اند که به سمت کاهش ۴۰ درصدی کاهش فلرینگ حرکت کنند. همچنین توافق شده که تا ۲۰۵۰ تا ۹۵ درصد سوخت زغال‌سنگ، تا ۶۰ درصد نفت و تا ۶۵ درصد گاز کاهش مصرف داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه این شرایط را باید به چشم فرصت و تهدید نگاه کرد، افزود: در این برنامه گذار انرژی باید به سمت سه برابر شدن ظرفیت انرژی تجدیدپذیر و دوبرابر شدن فعالیت‌های مرتبط با بهره‌وری انرژی و حرکت به سمت نیروگاه اتمی پاک حرکت کنیم.

مدیر باشگاه صاحب‌نظران انرژی ایرانیان با تأکید بر اینکه گذار انرژی جدی است و دیریازود با آن مواجه می‌شویم، افزود: از حالا باید دید که صنعت پتروشیمی در کجای این گذار قرار دارد و باید چه کنیم و در این مسیر تهدیدها و فرصت‌ها شناسایی شود.

در ادامه این نشست، قضات لو، استاد دانشگاه در حوزه انرژی، به تشریح وضعیت انرژی در دنیای امروز و آینده پرداخت و گفت: تا ۲۰۲۳ صنعت پتروشیمی ۱۰ درصد برق، ۱۲ درصد نفت، ۹ درصد گاز، ۷ درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای و ۱/۲ درصد آب مصرفی جهان را مصرف می‌کند.

وی‌ با اشاره به شروع اقدامات مقابله با مصرف مواد پلاستیکی و نایلون در جهان که کشورهای زیادی به آن پیوسته‌اند و این رویکرد روی بازار مصرف پتروشیمی در بلندمدت اثرگذار است، اظهار داشت: به‌عنوان نمونه دبی به‌عنوان الگویی اثرگذار در روندی چند ساله در این مسیر حرکت کرد و از ۲۰۲۵ قرار است ممنوعیت استفاده از نایلون در دبی اجرایی شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه کسب‌وکار گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس هم در ادامه این نشست تخصصی با اعلام اینکه این گروه، آلایندگی و هشدارها و شرکت‌های زیرمجموعه آن به سمت تغییر الگوهای قدیمی خود هستند و در مسیر گذار انرژی قرار دارند، افزود: مجموعه‌های بزرگی همچون پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس و هویزه خلیج‌فارس اقدامات خوبی را شروع کرده‌اند. بااین‌وجود شرکت‌های زیرمجموعه باید تذکرها را جدی بگیرند و روی موارد کار کنند.

حسن نشان زاده مقدم، با تأکید بر اینکه گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس از منظر بهینه‌سازی، مسائل زیست‌محیطی و اقتصاد تولید، موضوع گذار انرژی را دنبال می‌کند، خاطرنشان کرد: طرح مشترک کاشت ۱ میلیون درخت با سازمان محیط‌زیست و سازمان جنگل‌ها و تعهد کاهش ۲ میلیون تن آلایندگی در شرکت‌های زیرمجموعه در همین راستا بوده است.

منبع خبر: ستاد خبری رویداد ایران پتروکم

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24